Hvorfor falder obligationer ikke i kurs ved renteudbetaling

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90787
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg sidder lige og undrer mig over hvorfor kursen på en obligation ikke falder den dato hvor der udbetales rente? Jeg kan i hvert fald ikke se nogen sammenhæng med kursen på de bestemte dage hvor der afregnes.

    Hvis man har investeret i aktier som udbetaler udbytte, vil kursen på aktien jo falde ca lige så meget i værdi som der udbetales.

    Hvorfor køber man så ikke bare en stor bunke obligationer dagen før der udbetales rente, og sælger dem igen næste dag?

    #151392
    KrisserForfatter

    Når du køber en obligation, betaler du renterne som sælgeren giver afkald på. Hvis du for eksempel køber en 2 pct. obligation med én årlig rentebetaling efter der er gået netop et halvt år, betaler du således 1 pct. i rente til sælgeren. Jeg kender ikke baggrunden for dette, men rent skatteteknisk giver det umiddelbart historisk mening, da køber ellers ville have fået et ikke-fradragsberettiget kurstab ved renteudbetaling, mod at få en skattepligtig renteindtægt.

    #151422
    AnonymForfatter

    Det må det revisoren kalder diff. rente….
    Køber af de omtalte obl. får altså hele renten udbetalt fra obligationen – og da man kun skal betale skat af renteindtægter i ejerperioden – skal de “vedhæftede" renter fradrages i opgørelsen.
    Jeg tror ikke, at denne opgørelse bliver automatisk indberettet til skat – så hvis man ikke husker det – så betaler man skat af “forkerte renter".
    Jeg er ikke sikker i ovennævnte – men der må være fagfolk – der kan forklare nærmere.

    #151432
    thsvForfatter

    Det kaldes vedhæftede renter.
    Nogle kreditforeninger bruger termen: handelsrenter.
    Diff. rente er forskellen på obl.renten og genanbringelsesrente fra indfrielse og frem til næste termin.

    En smart detalje er jo at købe obligationer i december, og få fradrag i det gamle for de vedhæftede renter, og så betale skat af renteindtægten året efter, specielt når skatte systemet som i 2009/10 er ændret, således at kapitalindkomst beskattes mildere.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.