Gebyr for kreditmax forhøjelse er det ændringsgebyr eller etableringsgebyr?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90774
    AnonymForfatter

    Jeg håber nogen kan hjælpe mig med følg.
    Jeg har en andelsboligkredit med kreditmax. på dkk 550.000(uden aftale om afvikling), som fungerer både som lønkonto, betalingskonto osv. Det er en eneste konto, jeg har.
    Pantebrevet er på dkk 612.000. P.t. skylder jeg på kreditten ca. dkk 510.000 (har afviklet ca. dkk 35.000 på 9 mdr)og nu vil jeg investere i en bil. Jeg har bedt banken om at forhøje kreditmax. til dkk 610.000, som er stadigvæk under pantebrevetsbeløbbet. I prislisten på bankens hjemmeside kan jeg se, at ændringsgebyr er dkk 500,-, men banken siger, at jeg skal betale dkk 2.500(som i prislisten hedder etableringsgebyr, tror jeg nok, ellers findes der ikke noget andet beløb på dkk 2.500) grunden at jeg igen skal kreditvurderes. De har bedt om at sende 3 seneste lønsedler
    Det, der undrer mig, er at løn kommer på kontoen hver måned fra den samme arbejdsgiver og banken har stadigvæk pantebrev på et lidt højere beløb, end det kreditmax., jeg beder om. Er det nødvendigt at kreditvurdere mig i sådan et tilfælde? I mine øjne er det en ændring, men ikke etablering.
    Er der nogen, som kan forklare, om banken har ret?

    #151140
    AnonymForfatter

    Banken har vel kun “ret", hvis du ikke kan finde en anden bank, der kan tilbyde dig en bedre løsning.

    #151150
    AnonymForfatter

    Du låner flere penge/stifter mere gæld, ergo skal du betale stiftelsesgebyr. En ændring kunne formentlig være ændring af afviklingen på lånet.

    Jeg tror ikke, at banken prøver at snyde dig, men derfor har du jo lov til at være utilfreds med størrelsen på gebyret og forsøge at få forhøjelsen billigere.

    #151158
    KrisserForfatter

    Når du øger dit kreditmaksimum, låner du flere penge. Bankens bank er i denne forbindelse irrelevant. Du kan jo blot glæde dig over, at du ikke også skal betale tinglysningsafgift for forhøjelsen.

    #151168
    KrisserForfatter

    Rettelse til ovenstående: Der skulle have stået ‘Bankens pant’, ikke ‘Bankens bank’.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.