Indfri realkreditlån ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • tonsonForfatter
    Indlæg
  • #90759
    tonsonForfatter
    #150950
    tonsonForfatter

    Hej
    Der var jeg vist lidt for hurtig !
    Jeg ville spørge om ikke det var fornuftigt, at indfri et 5% realkreditlån, hvis man alligevel havde pengene stående på en almindelig bankkonto til 1% rente ?

    #150952
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan det betale sig – du sparer netto 4%….

    Husk at ændre din forskudsopgørelse vedr. renteudgifter efterfølgende, så du ikke får restskat.

    #150970
    tonsonForfatter

    Ja, lige umiddelbart ser det ud til at være fornuftigt, men kan der ikke være nogen ulemper ved det ?

    #150978
    AnonymForfatter

    Hej

    Det er ikke helt nemt at svare på, når vi ikke ved, hvad du skylder og hvad du har stående i banken.

    Du skal sørge for, at have en pæn pose penge til uforudsete omkostninger.

    Vi kender alle den “så optager jeg et nyt lån", men det er bare alt for dyrt.

    Måske kunne du overveje at lave en ekstraordinær nedskrivning af lånet.

    #150986
    AnonymForfatter

    Ulemper ser jeg ikke mange af…

    Men kursen på 5% obl. vil nok falde i løbet af 2010 i takt med at renten stiger, hvilket betyder at jeres restgæld ved indfrielse falder.

    #150990
    thsvForfatter

    Jeps, det lyder som en rigtig god ide.
    Der vil dog komme ret store gebyrer, hvis du senere skal bruge pengene, da det jo så er et nyt lån du skal optage.
    Hvilket beløb er der tale om?

    #151000
    tonsonForfatter

    Det drejer sig om cirka 900.000 i restgæld, der er lidt mere i banken, og det skulle ikke blive aktuelt med lån i den nærmeste fremtid.

    #151002
    AnonymForfatter

    Jeg vil lave det om til et boligprioritetslån. Hvis du så skal bruge pengene om 5 eller 10 år er de let tilgængelige -åltså uden nye omkosninger. Hvis du ikke skal bruge pengene har selvfølgelig betalt oprettelsesomkostninger.

    Du må vurdere om du eventuelt har brug for pengene i fremtiden. Rejser sommerhus campingbus hvad ved jeg.

    Min konklusion.

    1: Er du helt sikker på ikke at skulle bruge pengene vil jeg indfri lånet.

    2: Hvis du måske kan få brug for penge i fremtiden vil jeg ændre dit lån til en boligprioritet. (Nordea er vis de bedste for tiden, men spørg THSV 🙂 )

    HÅber det hjalp dig lidt.

    P.s hvis du vælger at indfri dit lån og senere vil tage et nyt lån i huset skal du betale den procentvise tinglysningsafgift (tror det er 1,5% ) af beløbet. Den afgift skal du ikke betale hvis du ændre dit lån til boligprioritet med det samme. (Blev lidt rodet håber du forstår hvad jeg mener)

    #151006
    AnonymForfatter

    Det koster omkring 3000,- i gebyr at oprette en boligprioritetskonto, så det kan jeg IKKE lige se nogle fordele ved for spørgeren, og da slet ikke når der ikke er brug for opsparingen i nær fremtid.

    #151008
    AnonymForfatter

    Mener faktisk 3000 kr. er billigt for den fleksibilitet boligprioritet giver. Var lige inde at tjekke nordea hvor renten ligger på 2,9 eller 2,7 (SDO-lån). Det synes jeg er helt godt.

    Men igen hvis låntager er helt sikker på ikke at skulle bruge pengene de næste 10 år skal vedkommende selvfølgelig indfri lånet. Endvidere skal låntager også regne med at blive boende i samme hus da lånet følger huset og ikke låntager.

    #151012
    AnonymForfatter

    Det er 3800 kr. hos Nordea

    #151016
    AnonymForfatter

    Ja boligprioritslån følger personen og ejendommen, da pantebrevet jo er tinglyst til dette.

    PS: Danske Bank slår Nordea – de tager 3000,- i gebyr og deres rente starter ved 2,60% 🙂

    #151022
    AnonymForfatter

    så er det DB vedkommende skal vælge. 🙂

    Utroligt at danske bank er blevet så meget bedre end Eikbank. I 2005 kunne danske bank på ingen måde konkurrere med Eikbank.

    Det kunne være man lige skulle et smut forbi danske bank og høre hvad de kan tilbyde. Tak for tippet. 🙂

    #151024
    AnonymForfatter

    God pointe, hvilket også skal være med i overvejelserne.

    Så det afhænger lidt af låntagers risikokprofil.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.