lån til en ven

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90755
    AnonymForfatter

    jeg har et spørgsmål: kan jeg godt låne til et par af mine venner ca. 150 000 DKK?
    Sagen er, at jeg har friværdikonto, som jeg kan hæve på, MEN, når jeg får mine penge tilbage- (de er i stand til at betale indenfor 1 år)skal jeg så betale en slags skat af det, eller lignende?
    Det skal også siges, at de er bosat i udlandet.

    Mange tak for jeres svar på forhånd

    #150930
    testForfatter

    rent teoretisk skal du oplyse rente indtægterne som kapital indkomst, men det er jo så et spørgsmål om du gerne vil det.

    #150932
    AnonymForfatter

    Danskere der er begrænset skattepligtige med bopæl i udlandet (valutaudlændinge) og selvangivelse nr 04.009 og Kapitalindkomster rubrik 31 renteindtægter m.v. har siden år 2006 været fritaget for at opgive renteindtægt, fra Danmark, idet rubrik 31 er udeladt.

    Dvs. personer med en 04.009 betaler ikke skat af renteindtægter fra Danmark, de er skattefrie !

    #150938
    AnonymForfatter

    Men normalvis- hvis jeg skal få nogen skattepligtige penge f.eks fra min mor, kan jeg højst få 55000 DKK, eller deromkring. Derfor undrer det mig, at man kan bare sådan få overført til sin konto f. eks 150 000 uden at betale skat af det!!!
    (selvom det er i god tro, da pengene er faktisk mine- jeg ville fået lånet tilbagebetalt)….

    #150940
    HalliHalloForfatter

    Chic:

    Jeg vil anbefale dig at rette henvendelse til skattevæsenet for at få svar på dit spørgsmål, men enhver ved at hvis man låner penge ud og modtager renter herfor, så har man pligt til at opgive renteindtægten på selvangivelse. Så egentlig vil en henvendelse være overflødig.

    Vidste du ikke det i forvejen Chic? Eller hvad går dit spørgmål egentlig ud på?

    #151060
    AnonymForfatter

    @ HalliHallo
    jeg skal ikke modtage nogen renter af det lånte beløb! Jeg vil ikke kræve nogen renter af de nævnte penge fra mine venner!
    Mit spørgsmål gik ud på, om jeg skal af med nogen gebyr/skat, NÅR jeg modtager de penge tilbage igen! Men tænkte alligevel, hvorfor skulle jeg det, da de penge var mine til at staret med!!

    #151096
    AnonymForfatter

    Du skal vel have renter, som minimum svarer til dine omkostninger ved at låne dem pengene. Ellers forærer du dem jo en “gave" rent skattemæssigt.
    Jeg synes ikke, du bør låne så mange penge ud til nogle venner og da slet ikke når du ikke har dem kontant og ikke ønsker/får nogen forrentning. Men hvis det absolut skulle være, så bed skat om et bindende svar, det er forholdvis billigt og få en advokat til at lave lånepapirerne, så du i det mindste rent juridisk kan bevise, at dine venner skylder dig pengene.

    #151106
    AnonymForfatter

    yes, rigtig god ide! mange tak for svar 😮

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.