hvornår bruder euroen sammen?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • testForfatter
    Indlæg
  • #90753
    testForfatter

    for det er vel kun et spørgsmål om tid eller?

    Den nuværende ubalance kan blive fatal

    #150914
    KrisserForfatter

    Bryder sammen? Nok ikke. Men vi kan sagten komme til at se at Euroen falder kraftigt i værdi. Euroland har problemer, men de problemer er ikke større end dem der er i USA. Ja, der er medlemslande som er meget presset rent økonomisk, men det er der så sandelig også stater i USA der er. Samtidig er Eurolands gældssætning ikke så høj som USA’s.

    Det der med danske øjne kan blive spændende er, hvis den danske krone står for stærkt i forhold til Euro. Hvis Euroen falder i værdi, vil Nationalbanken være nødt til at sænke kronens værdi også, hvis ikke det danske eksportmarked skal bryde sammen (det er jo i forvejen under pres, på grund af den lave svenske krone og det lave pund). Nationalbanken kan snart ikke sænke renten mere, og så er den eneste mulighed at øge pengemængden, for at udvande kronens værdi. Det vil betyde en højere inflation, som kun vanskeligt vil kunne kontrolleres med højere renter.

    #150916
    testForfatter

    problemet er spændinger mellem euro landende og at arbejskraften ikke er frit bevægelig

    #154806
    testForfatter

    tillader mig at bringe dette emen op igen efter merkeles sneste udmelding. Bryder med eller uden u. jeg stemmer nej til euroen næste gang selv om jeg stemte ja sidst

    #154808
    testForfatter

    et ps til det som kisser skriver med kursen mellem euro og dkk. De eksportvirksomheder jeg kender til har prislister i EURO. Før det i DM

    #154852
    KrisserForfatter

    Prislisternes noterede valuta er grundlæggende uden betydning. Det der er vigtigt er hvor mange danske kroner virksomhederne får for sine varer, da virksomhederne skal stadig betale lønninger mv. i DKK.

    #154858
    testForfatter

    Jo men nu har vi i årevis lidt under en for dyr euro iøvrigt er det jo kun omkostningerne afholdt i danmark der så er et problem

    #155000
    testForfatter

    http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article2063928.ece

    for at et område kan ha en fælles valuta kræver det at den økonomiske udvikling i mellem områder er rimelig ens eller at arbejdskraften er meget mobil. Da vi i EU har store sproglige, kulturellebariere og adminstrative bariere er vores arbejdsstyrke ikke mobil. Derfor er euroen på langt sigt en død sild.

    http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article2063928.ece

    eller måske allerede på kort sigt?

    #155146
    testForfatter

    personligt synes jeg fremtiden for euroen ser dyster ud.

    http://epn.dk/investor/valuta/article2067896.ece

    #155324
    AnonymForfatter

    Euroen er presset pga. den store gældsætning særligt i de sydeuropæiske lande. Men også USA har en gæld der svarer til 100% af deres BNP – men vi ser dollaren blive styrket i forhold til euro.

    Mange økonomer advarer imod at det hele bryder sammen, hvis ikke regeringerne straks viser handlekraft og nedbringer statsgælden markant.

    Men hvad vil der helt konkret ske?

    Vil inflationen stige voldsomt?

    Hva med renteniveauet? Ingen vil vel låne penge ud til en lav rente – omvendt vil ingen låne for dyrt, og det stopper så forbuget!

    #155328
    AnonymForfatter

    hvad er alternativ til euroen? Indfører deres nationale valutaer? handler i dollars? euroen er kommet til at blive, take it or leave it.

    mvh

    #155336
    testForfatter

    Så simpelt kan man ikke stille det. Det drejer sig ikke om en persolig modvilje mod en valuta men at flere lande nu slet og ret sælger alle deres euro ud.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.