Kurs på 7% obligation?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90732
    AnonymForfatter

    Hej forum,

    Vi skal omlægge til et fastforrentet 5% lån. Enten skal vi kurssikre men det koster ca 25.000 hvilket er lidt pebret. Jeg vil derfor beregne hvorvidt det kan svare sig at betale en difference rente på opsigelse af vores nuværende lån, et 7% fastrente m. afdragsfrihed. Det er korrekt forstået at jeg har den mulighed ikke?

    Men hvordan udregner man dette? Hvad er formlen? Jeg regner med at jeg skal bruge kursen på for vores nuværende 7%…men hvor finder jeg det? Et link ville være perfekt.


    Werner

    #150630
    AnonymForfatter

    Det letteste er at bede banken lave en beregning for indfrielsen med forskellige indfrielsesmetoder. Selv hvis du havde formlen, mangler du godtgørelsesrenten.

    Definition af differencerente:
    “Anvendes når et realkreditlån indfries til kurs 100 uden varsel. Betales for perioden fra indfrielsestidspunktet og indtil den obligationstermin, hvortil man kunne opsige lånet. Differencerenten skal kompensere for forskellen mellem den rente på det gamle låns obligationer, som realkreditinstituttet skal betale til obligationsejerne, og den rente instituttet selv kan opnå ved at indsætte indfrielsesbeløbet på en konto i et pengeinstitut i samme periode (godtgørelsesrente)."
    http://www.home.dk/get/351.html#351

    Hvordan kommer du forresten frem til de 25.000 kr. i kurssikring?

    #150674
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Jeg beder banken om at give mig nogle tal.
    De 25.000 er fremkommet ved at lave en online beregning hos BRF. I det ene eksempel MED kurssikring – det andet uden. Forskellen var 25.000.

    Er det meget? Det undrer mig at de gange jeg nævner pris for omlægning så synes folk det lyder af meget? Beregningerne er jo ens for alle og ændrer sig ikke nævneværdigt fra kreditbiks til kreditbiks sådan som jeg har forstået det?

    #150676
    thsvForfatter

    http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowStockInfo.aspx?StockId=1248673
    7% OA BRF serie 2041, men jeg ved ikke, hvad du skal bruge kursen til?
    7% lånet skal jo opsiges, så det kan opsiges til kurs 100 ved næste termin, som du osse fika t vide i din anden tråd.
    Kurssikringen går jo på det nye lån i 5% obligationen, som foreløbig er på vej opad i kurs, så at kurssikre til kurs 96-97 er en meget dyr løsning.

    Diff.renten udregnes som forskellen mellem renten&adm.bidrag og den opnåede rente på indeståendet, som BRF kan opnå. Lidt ligesom kurssikringen, der koster en rente på det udlagte beløb frem til at lånet kan omlægges.

    Spørg dog BRF istedet, de har jo kendskab til omlægningen.

    #150720
    AnonymForfatter

    Hov jeg har skam spurgt BRF – men de anbefaler jo også at kurssikre til 96-97. Så hvem er det lige de er rådgivere for? Du siger det jo selv – det er ikke anbefalelsesværdigt. Derfor spørger jeg også her.

    Og læg lige mærke til at jeg ikke spørger til kurssikring af det nye lån som i den anden tråd. Det jeg spørger til er hvad det vil koste at betale mit 7% lån her og nu – ikke vente til kurs 100 termin. BRF rådgiveren ville vende tilbage omkring dette emne – det er dog ikke sket endnu.


    Werner.

    #150722
    AnonymForfatter

    Lige et tillæg – det er muligt jeg mixer begreberne sammen her, men essensen er at jeg synes at læse i andre tråde at et alternativ til at vente på terminen (og kurs 100) var at opgøre 7% lånet her og nu. Og det er så den omkostning jeg spørger til – hvad det så end hedder. Det er muligt det er misforstået? Det kunne forklare hvorfor BRF damen ikke kunne svare på det i telefonen…

    #152910
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Når man vil konvertere sit realkreditlån ned i rente, er der to muligheder for indfrielse af det nuværende lån:
    1 – en pari-indfrielse til kurs 100 til termin
    2 – en indfrielse til aktuel dagskurs

    Mulighed nr 2 er en dyr løsning, da det jo betyder at man tager et kurstab på både indfrielse og på optagelse. En reduktion i den månedlige ydelse vil sjældent kunne forsvare kurstabet ved denne indfrielses-form.

    Mulighed nr. 1 indebærer flere faldgruber – dels skal man opsige sit nuværende lån med to måneders varsel til termin (altså udgangen af januar til termin 1/4). Dels skal man betale differencerenter.

    Men dette er måden jeg har gjort det på flere gange – Jeg har startet med at få et lånetilbud fra min kreditforening (i mit tilfælde RD). Derefter har jeg opsagt mit lån rettidigt. Kunsten herfra er, at holde øje med kursen på det NYE lån, for jo tættere jeg kommer på termin, jo mindre differencerenter skal jeg betale.

    Et eksempel – jeg opsiger med udgangen af januar. Kursen på det nye lån er den 31/1 på 99,2. Jeg beslutter, at hvis kursen falder til under kurs 99 laver jeg en kurssikring og betaler differencerenterne. 10/2 er kursen så 99,6 – jeg regner på om denne gode kurs opvejes af differencerenter i 49 dage (18 dage i feb og 31 dage i marts). Kursen opvejer ikke differencerenterne. 1/3 er kursen 99,12 og jeg beslutter at jeg ikke vil risikere et yderligere kursfald. Jeg ringer derfor til min RD-rådgiver og laver en mundtlig kurssikring over telefonen. de underskrevne papirer med skøde og hvad der nu hører til sendes med posten samme dag.

    Godtgørelsesrenten lige pt er på svimlende 0,5 % – og man skal huske, at differencerenter er fradragsberettigede.

    Håber dette bragte lidt klarhed…

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.