Spørgsmål til fælles lån?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90727
    AnonymForfatter

    Hej

    Har et spørgsmål. Vi er et gift par der skal skilles. Vi har kendt hinanden i 10 år og været gift i 5. Jeg havde et forbrugslån på 80.000 I sydbank da vi mødte hinanden. Hun havde en anden bank på det tidspunkt.
    Vi flyttede hurtigt sammen og efter ca. 1,5 år skiftede vi begge til Danske Bank for at få fælles økonomi. Hun var begyndt på en ny uddannelse og derfor flyttede vi til en anden del af landet. Grunden til at vi skiftede bank og lavede fælles økonomi var fordi vi skulle låne til indskud osv.. til den nye lejlighed. Banken ville kun have et lån derfor blev mit gamle lån og det nye vi lånte smide sammen. Vi skrev begge under så vi nu begge stod på låne dokumentet.
    Vi har gennem de ti år flyttet en del og flere gange lånt penge. Vi var oppe og skylde 190.000 en overgang. Nu her hvor vi skal skilles skylder vi 100.000.
    Nu er mit spørgsmål så. Hæfter vi begge for det eller siger man det man tog med ind tag man også med ud? Hvordan er de helt rigtige regler her?

    Håber det er til at forstå hvad jeg mener ellers spørgs løs.

    Mvh
    Steffen

    #150580
    testForfatter

    svaret må nok falde i to delen.

    overforbanken hæfter i sikkert soldarisk. De krævede sikkert at i begge har skrevet under på lånet ikke.

    i forhold til jeres giftemål hæfter i faktisk som udgagnspunkt ikke for den gælde i hverisær har stiftet som enkelt personer. men den her gæld har i vel så stiftet sammen

    #150586
    AnonymForfatter

    Når i begge har skrevet under på lånet, vil i som Test siger, begge hæfte for gælden overfor banken.

    I jeres indbydes forhold, må i dog selv afklare hvordan gælden skal placeres. Som udgangspunkt, kan i dele den som i vil. Da jeg, udfra de givne oplysninger, ikke længere mener det kan lade sig gøre at sige hvem der har lånt hvor meget, og til hvad, vil jeg ikke mene nogle parter kan argumentere for at gælden ikke skal deles ligeligt. Dog kan i jo sagtens selv blive enig om andet.

    Såfremt i begge efter skilsmissen har en god økonomi, bør i kunne dele gælden som i ønsker. Er en af jer, eller begge presset økonomisk efter skilsmisse vil banken som minimum forlange i kautionere for hinanden, hvis gælden skal deles, eller bibeholde jer begge som meddebitorer på lånet. I kan jo så selv aftale manden betaler f.eks 2.000,- hver måned, og konen kr. 1.000,- f.eks. Evt. kan der oprettes 2 kontis, hvor f.eks lån på kr. 70.000,- på den ene, og kr. 30.000,- på den anden, såfremt i ønsker dette, for at skille økonomien.

    Misvedligeholder den ene part, skal den anden part dog betale, og det må så være i jeres indbydes forhold der kommer gæld. Altså hvis den ene part betaler alle de kr. 100.000,- og i er blevet enige om at dele gælden ligeligt, skylder den anden part så kr. 50.000,- til den der har indfriet gælden.

    Håbet det gav mening.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.