Lån til hus…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90712
    AnonymForfatter

    Grundet mit mangeårige ønske om at købe hus, har jeg ofte fulgt med herinde – så indledningsvis tak for mange gode og informative debatter (måske undtagen konspirationstråden vedr. nationalbankens ufhangighed. Jeg har en ven som også fokuserer for meget på det – undskyld neptun101).

    For det første, jeg har som sagt at jeg godt er klar den nuværende situation, MEN derfor har vil jeg gerne lufte min situation med jer:

    Jeg er 27, jurastuderende og således på SU. Jeg ønsker at bo i en lille fiskerby på den jyske vestkyst (grin bare, men jeg surfer og elsker natur, samt det er min fødeby hvor jeg trives glimrende) – derfor har jeg i de sidste 6/7 konstant plaget min bankrådgiver om et lån til et billigt hus (700.000/800.000) til mig og eventuelt min kæreste… MEN NEJ!!!! NEJ NEJ og atter NEJ lyder det franken… Har et forbrugslån på 80.000 (bl.a. grundet en fejlinvestering) hvilket er for meget, og har heller ikke penge til indskud…

    MEN, jeg er færdig som jurist om ca et år – hvilket jeg mener er et stærkt kort, da jeg selv tror på at jeg nok skal finde en stilling somadvokatfuldmægtig. Desuden har jeg ALDRIG betalt husleje for sent på trods af en stor husleje lige P.T (6.100) , ser i jeg har en relativ stor indkomst som musiker, hvilket min bank godt er klar over, da jeg ellers på en normal S.U ikke kan financiere en så dyr lejlighed samt rejser mm.

    OG jeg arbejder p.t i Norge hvor jeg arbejder som tjener og musiker og håber således at kunne få min gæld ned (er det egentlig smartest at nedbringe gælden ELLER spare op til indskud?)

    Jeg har lige nu kig på et hus, uden ejendomsmægler, til 800.000 kr hvor jeg kan leje kælderen ud (+ 3.500 hver måned), således kan jeg sidde billigt…

    Jeg har endvidere sagt at hvis jeg får et billigt hus, så kan vi ligge mit forbrugslån over til huslånet således at jeg “frigører" de 1.700 kr. jeg betaler af på mit forbrugslån.

    Endidere er priserne historisk set meget stabile, så noget større tab kan ikke finde sted (7,9,13:)

    Mit spørgsmål er således:

    Kan jeg gøre noget? dvs. hvad kan jeg yderligere bruge som argumentation overfor min bank…

    Jeg ved godt at mange måske vil fristes til at sige drop det, men det er bare en stor drøm, og jeg ved det piner min bankrådgiver at give mig afslag, så jeg tror måske at med den rette formidling sååååå måske:)

    På forhånd tusinde tak for tiden og hjælpen – undskyld den rodede opsætning;)

    Kristian

    #150292
    thsvForfatter

    Se problematikken fra bankens side!

    De har ingen sikkerhed for at få betalt lånene tilbage.

    Selve huskøbet er ikke problemet, men din evne til at betale lånene tilbage.

    For øvrigt vil der ikke være plads til at medfinansiere et forbrugslån, da din belåning jo ved købet allerede er over 100% af husets værdi.

    Få afdraget dit forbrugslån, og vend tilbage til husdrømmen, når din indtægt er mere stabil.

    #150324
    AnonymForfatter

    Bankerne ville med kyshånd have taget dig ind som kunde før finanskrisen.

    Javel, der er en vis risiko for at studierne fører ud i arbejdsløshed eller du ikke fuldfører studiet, men den altovervejende sandsynlighed er, at du er et rimeligt godt kort, også trods forbrugslånet (som er højt).

    Med finanskrisen er det sikre imidlertid blevet mere usikkert og hvis banken står med flere fornuftige kort end de kan finansiere långivningen til, jammen så vælger de de aller bedste kort – eksempelvis juristen der er færdig med studiet og har arbejde!

    Hvorfor har du ikke taget et SU-lån i stedet for at stifte forbrugsgæld? Eller det er måsket netop det der er problemet – du har et studielån på 150.000 + et forbrugslån på 80.000 ? Så står der jo pludselig ikke -80.000 på årsopgørelsen, men -230.000.

    #150328
    AnonymForfatter

    Indledningsvis tak for jeres svar:)

    Først og fremmste BINGO… Ja jeg har SU lån ved siden af, det er korrekt, jeg føler ikke det spiller den store rolle p.t. idet lånet først skal afvikles når jeg er færdig og så (forhåbenligt) har mere end rigeligt hver måned…

    Nogle faktorer som jeg også tænker på… 800.000 kr. giver en brutto på omkring 6.500 hver måned- hvis jeg kan leje kælderen ud for 3.500, og STADIG betale omkring 4/5000 kr. til afvikling af lån, dette ville omme både mig og banken til gode så det er helt sikkert et argument ikke? Lige nu betaler jeg jo 6.100 kr i husleje.. Desuden har jeg en kæreste som måske godt kunne overveje at flytte ind (50/50)

    Endvidere synes jeg at jeg har nedbragt min gæld fra 100.000 til 80.000 på under et år hvilket jeg synes bevidner min iver på at rette op på min økonomiske situation. Jeg har tjent relativt godt ved siden af min SU, og jeg synes at jeg har været flittigt til at betale af.

    Endvidere bliver ejendommen solgt udenom mægler, hvorledes der kan argumenteres for at man køber huset “billigere" idet mægler ikke skal have 90.000 kr i salgsfortjenste..

    og bed lige mærke i at renten er faldet til 1.05 – det er da rekordbilligt (selvom jeg ved godt at det kun går en vej nu)

    Men ja, jeg ved godt at jeg skal have mit lån nedbragt væsentligt hvilket jeg også kæmper intensivt for, og vil bruge det næste halve år på… Men skal jeg måske fokusere på at spare op på min lønkonto, således at jeg har til indskuddet, eller bare betale gæld af og så låne til hele dynen når tiden er moden?

    Hvad synes i?

    Tak

    #150334
    AnonymForfatter

    hej jeg har noget anderledes end de andre at sige først og fremmest må jeg give dem ret i at ja du har en høj gæld som en af de andre skrev omkring 250000 dette er i sig selv ikke godt men har jeg forstået det hele rigtigt kan det hus du vil købe stadig have mulighed for låne værdi da du jo blandt køber det direkte og udenom ejendoms mægler og huset kan jo derfor godt have langt større værdi end den pris du køber det for og har det det er det klar et plus dog er der noget andet jeg ville tænke på i stedet og håber de andre herinde vil kunne følge mig i dette lad os sige du købte huset hvor længe ville du så have råd til at bo der helt alene for ja kælderen kunne godt nok lejes ud men hvem siger der er nogen der vil leje den også mener jeg nu vil jeg ikke hænges op på noget men mener at når du lejer noget ud så kommer du også til at betale noget for det så ikke ren indtjening også er der er også visse andre krav om udlejning det skal du tænke over og ja kæresten vil måske flytte med så i kan deles om huslejen men hvad hvis han ikke gør eller i værste fald at i går fra hinanden man skal altid huske på disse ting og idag med finans kriser osv er det ikke sikkert at nogen har råd lyst eller mulighed for at have dig ansat så jeg ville se tiden lidt an ikke for at ramme dig på nogen måde…

    #150342
    AnonymForfatter

    Tak Vodka:)

    For det første kan jeg nok godt side i huset indtil min uddannelse er slut.
    Jeg mener, jeg arbejder pt. i Norge som tjener og musiker.. Har været her i to måneder og har tjenet ok. Jeg har opsparet 15.000, og skal være her indtil slut april, så der kommer lidt opsparing ind der), plus jeg har fast job i sommer perioden, som tjener i danmark fra 1 maj så der er mange timer der også indtil september. Ved siden af har jeg mit musik som kan variere meget, men giver en ganske glimrene supplement til et regulært job:) Så helt ærligt, jeg er rimelig sikker på at jeg kan blive der selv indtil min uddannelse er slut.

    Og hvad angår det praktiske vedr. udlejning, så ja jeg har rimelig godt fat i det. Jeg har haft boliglejeret som valgfag og mit bachelor omhandlede retstillingen ved lejers betalingsmisligholdelse.

    En ekstra lille buffer er også indskuddet fra lejere… Sandheden er, at der kan ligge en relativ stor fortjenste i den. Jeg ved godt det er ulækkert, men alle udlejere kæmper jo altid en brav kamp for ikke at skulle betale noget nævneværdigt tilbage til lejer, måske endda sende en ekstraregning, og ofte med fordel.

    #150350
    AnonymForfatter

    Hvis du kalkulerer med bevidst at snyde dine lejere for deres indskud, så har du et problem både med moralen og med straffeloven.

    #150368
    thsvForfatter

    Jamen, så læg dog et budget, og overbevis banken om det fornuftige i dit køb.

    I mine øjne lyder det som galimatias, hurra du kunne afdrage 20% af gælden, så er du gældfri om ca. 4 år.

    Ejendommen du køber vil blive vurderet, når den skal belånes, men om der er sikkerhed i det yderste af ejendommen (95-105%) eller dit nuværende forbrugslån er ca. et fed.

    Så igen: bliv færdig med dit studie, og køb ejerbolig, når indkomsten er høj nok til det.
    Eller køb sammen med kæresten, det er væsentligt lettere at blive godkendt på 2 indkomster, da mange faste udgifter er de samme, og rådighedskravet er mindre pr. person ved 2 i forhold til en enlig.

    #150628
    AnonymForfatter

    Føj
    for
    pokker!

    Jeg smilede overbærende over din smart-i-en-fart holdning, men du viser dig jo at være menneskeligt affald. Hvis jeg må give et godt råd, så bør du overveje at emigrere til Østeuropa. Dels får let ved at financiere et hus derovre, dels passer den flosne moral fint til dit, der vil ikke blive sent skævt til dit tyveri og korrumperede menneskesyn.

    Hvis det viser sig, at min datter, eller et andet ungt menneske, falder i kløerne på sådan en jura-bolighaj som dig, kan jeg kun anbefale dig at tilbagebetale dem det depositum de bør få; så mange 27 årige vestjyske musiker-jurister-surfere er der heller ikke derude, Kristian.

    I øvrigt må du godt nok være i risikozonen for at tjene mere end du må ved siden af en SU, med både tjener og musikerjobs. Du nævner selv at du har en relativ stor indtægt som musiker, og har råd til at betale over 70.000 i året i husleje, samtidig med at du har nedbragt din gæld med 20.000.. Hmmm….

    #150632
    AnonymForfatter

    Ok ok ok,

    Indledningsvis tak fot jeres uforbeholdne meninger…

    Kære Føjda, jeg tror du misforstår (og med god grund, min formulering er meget uheldig)… Jeg mener på ingen måde at jeg vil snyde folk for deres indskud!!!!!! Jeg mener at efter at en lejer er flyttet har jeg ret til en mindre istandsættelse (malning, hvitning og tapesering) UANSET om det er diekte nødvendigt eller ej. Det er en ret som lejer kan gøre brug af, og det er her jeg taler om en fordel. Hvis jeg som udlejer kan få mine gulve afhøvlede i et lejemål, selvom dette ikke er strengt nødvendigt, ja så er jeg ked af at min moral er dårlig, men så vil jeg sgu overveje at gøre brug af min ret!!! Jeg mener, i kraft af at man hæfter for gælden på ejendommen, mener jeg også at man kan gøre brug af sin rettigheder vedr. istandsættelse, også selvom disse måske synes som værende overflødige – jeg tror næppe der findes mange udlejere som ikke agerer på denne måde….

    Puha, ellers ved jeg snart ikke hvordan jeg skal reagere mht. østuropa, moral og skat. føles mærkeligt at blive angrebet af en man ikke kender. Ved ikke om det er det værd at oprise min situation mht. til skat, da dette hverken er det rette forum eller tråd. Har det sgu selv sådan lidt FØJDA over personer som dømmer så hårdt på et så tyndt grundlag (ved godt det var min egen fejl, meeeeen kom nu). Hvis jeg tjente mere end jeg måtte, tror du så for helvede ikke at jeg havde et plus på konotoen. Og hvis jeg ennang spiller
    til min vens fødselsdag for 1000 kr. HVAD SÅ? jeg har brugt hele mit voksne liv på intensivt at forbedre min musiske kunnen, så det piner mig inderligt at føle en smålighed der er så vidtrækkende FØJ hvor er det lavt… ALT hvad jeg laver der generer overskud til et spillested bliver betalt HVIDT!!! Er du glad nu? hmmm…

    Tja, sidder med en lidt blandet smag i munden. orker ikke at sige andet end tak for de mange søde, saglige og kritiske svar.. Og beklager atter engang at nogen synes at lejeloven gør det muligt for udlejer at forbedre på trods af at der ikke foreligger nogen umiddelbar mangel – det er altså ikke min skyld

    Kristian

    #150634
    AnonymForfatter

    Arrrgh, jeg var lidt for ivrig…

    Lejer gør naturligvis ikke brug af reglerne vedr. depositum, men derimod udlejer. Og konotoen ved jeg kke engang selv hvad er:)

    Måske jeg skal lade være med at genere jer gode mennesker med mit åbenbare nonsens;)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.