Bank tager afdødes løn

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90707
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg skriver, da en person i min familie desværre er død d. 19/12. Banken får informationen mandag d. 21/12 og lukker alle konti og stopper betalinger af regninger.

    I slutningen af måneden kommer afdødes løn og feriepenge ind på forbrugskontoen – i alt 25.000 kr. Afdøde havde samtidig et lån på ca. 40.000 kr.

    Må banken tage de 25.000 kr. og bruge som modregning i lånet?

    Mvh
    Jacob

    #150240
    AnonymForfatter

    Skæringsdag er den 19. dec. 2009 – og boopgørelsen udfærdiges pr. denne dato.
    At pengene går ind i banken – skulle ikke give problemer, idet skifteretten holder øje med, at afdødes bo afsluttes i henhold til lovgivningen.

    #150244
    J LarsenForfatter

    Hvad er problemmet?

    Lånet på 40.000 kr skal under alle omstændigheder trækkes fra, inden i kan få en evt. arv.

    #150252
    testForfatter

    ja hvad er problemet? Forventes det at arving skal ha noget før evt. fordringer mod boet er afregnet? Nej sådan foregår det desvære ikke. Banken kan godt nok ikke bare sådan ta pengedende uden videre og det har de sikkert heller ikke gjort, men hvis boet er indsolvent behandles boet efter reglerne om insolvent bo. Kontakt evt. den lokale skifte ret eller læs om reglerne på deres hjemme side.

    Du kan ikke få information om indestående og formue forhold før du har en skifteretsattest og du vil f.eks. også opleve at der fremsinde information til afdøde om at beholdningen af aktier tilsyneladende er nul efter dødsfaldet. Det skyldes bare at alt indefryses når banken modtager besked om dødsfaldet.

    Du siger at banken har taget lønnen? Jeg undre mig over at du kan vide det.

    #150256
    AnonymForfatter

    Skifteretten har meddelt, at de penge, der måtte blive sat ind på afdødes konti efter dødsdagen – de penge må banken ikke røre.

    Det har banken valgt at gøre alligevel. Hvor ved jeg det fra? Det fremgår at bankens kontoudtog.

    Jeg spurgte for at høre hvem, der har ret – banken eller skifteretten.

    Tak for jeres svar.

    #150266
    AnonymForfatter

    For det første er meddelelsen fra Skifteretten korrekt: Banken må ikke tage pengene, de skal fordeles mellem evt. kreditorer efter gældende prioriteringsregler. For det andet: Banken har ikke taget pengene, blot fordi kontoen er lukket.
    Ved det første møde i Skifteretten oplyses det, hvem der har anmeldt krav til boet, og der udpeges en bobestyrer, der får fuldmagt fra arvingerne til at sørge for boopgørelsen og adgang til boets konti for at betale eventuelle løbende udgifter.
    Så tag det helt roligt, ved behandling af dødsbo foregår alting efter reglerne, selv om det somme tider går lidt langsomt.

    #150268
    AnonymForfatter

    mange lån i banken er med livsforsikring ,
    så det dækker gælden ind

    #150336
    testForfatter

    kontoudtog kan man normalt først få efter at skifteretten har talt.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.