obligation 5% eller F-lån…og hvilket F-lån? 1,3 el. 5

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90683
    AnonymForfatter

    Hej,
    Min forlovede og jeg er netop ved at købe hus og jeg prøver virkeligt at læse mig frem til forståelse af de forskellige slags lån, men efterhånden er min hjerne kogt over og jeg synes ikke jeg er kommet videre i at forstå hvad der vil være bedst for os. Mødet med banken er imorgen og jeg håber I kan hjælpe os lidt på vej så vi har en ide om hvad der er bedst for os. Banken vi har er Nykredit og der er vi godkendt til at låne op til 1.250.000 (så er vores rådighedsbeløb efter faste udgifter på ca.8800). Vores samlede årsindtægt er ca. 550.000 + bonusser, som godt kan løbe op i ca.50000, men er ikke budgetteret med. Huset koster 950.000 og vi vil gerne lave forberinger og istandsættelse for ca.200.000-250.000. Vi har ingen udbetaling, men derimod en lille gæld på 150000 til omkring 7% i rente. Vi har 1 bil (ca.25000km/år) og forventer ikke børn. Hvad skal vi tage af lån?
    Er der et sted hvor nybegyndere kan lære at forstå det her med boligøkonomi. Jeg elsker at lave budgetter o.lign. men har aldrig været boligejer før, så jeg føler mig helt på bar bund.
    Håber I kan hjælpe mig/os på vej.
    Tak!

    #149854
    thsvForfatter

    Vil I kende jeres ydelser er et 5% OA-lån, det I skal vælge, men i jeres situation er et F1-lån uden afdrag det rigtige valg.
    Hertil en boligprioritet/kredit, hvor al indtægt går ind, og den fungere som budget/opsparing.
    Til daglig økonomi en fælles konto, hvorpå der indsættes Rådighedsbeløbet (8.000) hver måned, med tilknyttede Dankort. Ved større investeringer kan der så overføres beløb fra kreditten.
    Få smatidigt aftalt, hvordan de 200.000 kr til forbedring af boligen kan lånes, nogen af dem når i nok at spare op i løbet af den tid, I skal renovere.

    Ideen er at det dyre banklån afdrages først, mens realkreditlånet er afdragsfrit.
    Når i er færdige med renoveringen af boligen bør I få den revurderet, så kan friværdikontoen måske komme under de 80% af boligens værdi.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.