Bankgaranti

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Indlæg
  • #126418
    KrisserForfatter

    Årsagen til det løbende gebyr er, at garantien belaster banken. Det beløb som banken har garanteret til tredjemand skal jo kunne opkræves, selv om banken går konkurs. Der er således ikke nogen direkte sammenhæng mellem garantien og det beløb der skal deponeres. Det beløb der deponeres er bankens sikkerhed for at stille garantien. Reelt behøver banken ikke tage nogen sikkerhed, hvis den mener at dens kunde vil være kreditværdig for beløbet de næste syv år. Da denne vurdering i praksis er stærkt problematisk, vil de fleste banker vælge at kræve sikkerhed.

    #126438
    AnonymForfatter

    og…? 😉

    Det belaster ikke banken, når der er et indestående, som bindes den ønskede tid.
    Problemet er:
    – at det SKAL være en BANKgaranti
    og dermed:
    – at man er tvunget til at skulle have en aftale med en bank.
    – at der ikke er åbnet for nogen konkurrencemæssigt alternativ til banker.
    Det er kritisabelt:
    – at banken skal have penge for det. Specielt hvis der ikke er nogen som helst risiko og ingen forbrugt arbejdstid på det.
    – at man ikke bare kan deponere beløbet i kommunen, der ønsker garantien.

    #126454
    AnonymForfatter

    “Det skal være en bankgaranti", så vidt jeg ved er der rundt regnet små 180 pengeinstitutter i Danmark, så det er vel ikke konkurrence der mangler? Men ærlig talt hvorfor skulle nogle pengeinstitutter hjælpe dig for dine blå øjnes skyld (eller din kones brune øjne for den sags skyld), uden at tage en fornuftig betaling for det!

    Regnestykket for banken ser vel nogenlunde således ud, hvis der bliver kontantdeponeret (så er der forresten ingen kapitalbelasning i bankens regnskab, hvis der er 100 pct. kontant afdækning):

    * 1000 kr. i oprettelsesgebyr
    * garantiprovision = 1,5 pct. * kr. 55.000 = 825 kr.
    * Marginal på kontantdeponeringen, op til 4,25 pct.(Nationalbankens folio) = 2.340 kr.
    Hvis du eksempeltvis får 3,75 pct. på kontantdeponeringen hedder marginalen i stedet kr. 275.

    Det er vel i runde tal omkring et DB på kr. 10.000 for banken i løbet af de 7 år garantien løber, og så kommer alle udgifterne som banken skal afholde. Så at stille disse garantier er ikke nogen fantastisk forretning – tro mig!

    Desuden Og sig mig engang, hvorfor tror du ikke man kan deponere pengene hos kommunen – simpelthen fordi at de ikke ønsker det administrative besvær med dette.

    Så kort fortalt, du må bare betale det det koster at få “din brune købekælling" til landet, for at bruge et lille citat af Ole Thestrup fra en dansk film jeg ikke husker navnet på, så kan du jo selv gætte på om jeg mener dette humoristisk.

    #126462
    AnonymForfatter

    Hej sund fornuft – du har desværre ikke helt ret i din info (ellers har din bank givet dig et meget dårligt tilbud og du bør revurdere om du ikke skal finde dig en ny).

    hvis du var lidt opdateret, ville du vide at en del banker (f.eks. nordea) tilbyder garantistillingen uden deponering af de 58.000 kr., hvis man har/flytter sin lønkonto dér (og ikke står i RKI). dette koster 400 kr. i oprettelse og 275 i kvartalsvist gebyr. dette gebyr er dog fradrags berettiget so det drejer sig reelt om en plovmand om året, hvilket burde være til at overskue. du kan i øvrigt bede din bankmand om at indberettige dette for dig til skat, så du selv slipper for at notere det på selvangivelsen.

    hvis man dog ikke ønsker at lægge de 500 kr. i gebyrer om året og selv har de 58.000 kr. så tilbyder en del banker (bl.a. danske bank) at deponere pengene på en konto til pt. 4,5% som bedste kurs. der er dog modsat hvad (u)sund fornuft siger – ikke gebyrer forbundet ved dette. igen hvis banken begynder at tale om gebyrer når du HAR pengene, så find dig en ny.

    #126506
    AnonymForfatter

    Egentlig sjovt at kommunen kan kræve en bankgaranti og man ikke bare kan deponere pengene hos dem, kan det virkelig være rigtigt?

    Derudover syntes jeg det er fantastisk billigt, for at få sin elskede mand/kone hertil. Det må da være småtteri i den forbindelse og ikke afholde nogen fra at gøre det.

    Mvh

    MS

    #126536
    AnonymForfatter

    Jo, småpenge måske, men det er 58000 kr der skal bindes i 7 år + gebyrer. Jeg havde pengene, men er det rimeligt, at man skal have mere end til dagen og vejen for at blive “forelsket i fjendeland"? I forvejen er der problemerne med fast bolig, årlig indtægt, visa, pas, rejse og de hindringer, der lægges i vejen på disse trin også.

    Det med at der er 180 forskellige pengeinstitutter, og at det i sig selv skulle give konkurrence… Alle banker jeg ringede til – en 30 40 stykker – messede den samme smøre: 1000 kr. i oprettelse og 1½% i rente. Det kalder jeg ikke konkurrence, men almindelig trust-betingelser, og således betragter jeg hele bankverdenen, som et hele, der burde have en eller anden form for konkurrence.

    Jeg tilbød kommunen at oprette en konto på 58000 og aflevere kortet – men “nej", det kunne man ikke. Der er en, der skriver om “håndpant", og jeg ved ikke ret meget om det, men banken afviste at det kunne lade sig gøre…

    Ang. “administrative bøvl", så er det mærkeligt nok bankers metier at håndtere disse “materialer", hvilket de får god udbytte af hvis de kan sætte deres klamme hånd på 58000 kr. i 7 år og samtidigt få penge for at “holde dem fast". I øvrigt krævede de 500 kr. for at sætte garantien _ned_ til det halve for en månedstid siden. Jo, kommunen havde meddelt dem, at min kone havde bestået danskprøven….!

    En dikteret bankgaranti er udnyttelse af os, og en god indtægt for bankerne uden nogen som helst risiko. Vi betaler for at stille et beløb til fuld rådighed for en kommune, der bare venter på et enkelt fejltrin, for at sende vores bedre halvdel “af helvede til" på vores regning.

    #126540
    AnonymForfatter

    Bemærkningen var forresten i halv alvor og halv sjov.

    Fantastisk hvis alle pengeinstitutter ligger på samme pris men igen, så er det vel fordi det koster dem lidt at lave. Tilbød du dem at de kunne overtage resten af engagementet også? Bankerne er jo altid interesserede i forretniniger. Egentlig er jeg overrasket over pengene skal deponeres på konto i så lang tid, er det virkelig standard? Kan det ikke fixes på en bedre måde eller er det en vurdering fra kunde til kunde?

    #126542
    AnonymForfatter

    Som jeg skrevet før, tilbyder en del banker 2 løsninger (ikke alle tilbyder begge):

    1: DEPONERING (den gebyrfri løsning)

    Dette koster INGEN gebyrer, da der ikke er nogen risiko for banken. Komunnen hæver jo bare de penge, man selv har sat ind på kontoen. Man binder de 59.000 kr. på en konto i 7 år. Hvad man får i rente må man diskutere med sin bank. Jeg ved at Nordea pt. giver 5% fast i de 7 år. Danske Bank giver en variable rente – pt. 4,5%

    –> DVS: Her betaler man INGEN gebyrer – men man BINDER sine penge i 7 år.

    2: BANKGARANTI (ANFORDRINGSGARANTI)

    I dette tilfælde ønsker man IKKE at binde de 59.000 kr. og man får banken til at stille en anfordringsgaranti overfor Kommunen (såvidt man er kreditværdig). Da banken altså har en risiko for at kommunen pludselig beder om pengene, koster denne løsning et gebyr.
    Nordea tager f.eks 400kr i oprettelsesgebyr og derefter 275 kr i kvartalsvist gebyr. Gebyret er dog fradragsberretiget og banken vil typisk gerne automatisk indberretige det til SKAT så du ikke selv skal huske det på selvangivelsen. Efter fradrag er den reelle omkostning om året altså 550 kr. Hvilket giver 3850 kr + 400 kr. i oprettelse = 4250 kr i alt over 7 år.

    –> DVS: Her binder man IKKE sine 59.000 kr., men til gengæld betaler man GEBYRER. I Nordea (netto): 550kr. om året og i alt over 7 år = 4250 kr.

    Disse 2 muligher er skitser op på baggrund af en god kreditværdighed og fast månedlig indtægt (typisk med lønkontoen i den pågældende bank).

    #126544
    AnonymForfatter

    PS: Min subjektive holdning er, at løsning 2 er den bedste. Jeg vil hellere selv kunne disponere og investere mine 59.000 kroner som jeg vil.

    Men hvis man selvfølgelig har de 59.000 kr. og ved at man ikke gider at investere dem eller ellers skal bruge dem i de næste 7 år, så er deponeringsmetoden til en indlånsrente på ca. 4,5 pt. jo en fin løsning.

    #132004
    AnonymForfatter

    til alle.
    jeg er ny her.
    jeg skal have lavet en bankgaranti.jeg har læst indlæggene der er gode.
    men de er alle mindst 3 mdr. gamle.
    beløbet for en familiesammenførings garanti er nu 58000.
    er der nogle der for ganske nylig har prøvet at undersøge gebyr junglen
    for at få oprettet en 7 års garanti.
    mvh

    #152162
    AnonymForfatter

    Ja det er meget godt med bankgaranti for familiesammenføring som regeringen og folketinget forlanger, men her får bankerne endnu en ting de kan tjene penge på. Det burde være en serviceydelse der var fri for renter og gebyrer når folketinget og regeringen forlanger dette. Det burde også være en serviceydelse udlændingeservice stiller til rådighed med de skærpede krav.

    Men på den anden side er det helt hen i vejret at man ikke længere kan få sin hustru eller husbond til Danmark uden at man kan stille med en så høj garanti, det udelukker jo desværre nogle befolkningsgrupper for at gifte sig med hvem man vil. Troede Danmark var et frit land. I “Gamle dage" blev Sverige kaldt for forbudssverige pga. deres love og regler, men Danmark har så sandelig overgået sit broderland.

    Det kan godt være at nogle udnyttede lovgivningen men det generaliserer og tager ingen hensyn til det enkelte menneske.

    Er selv lige blevet gift med en kvinde fra et Østeuropæisk land og skal selv stille en garanti for at få hende Hjem, jeg har også selv pengene til garantien, men efter vi fandt ud af hvad det ville koste i gebyr og renter er vi af princip blevet enige om at flytte til Malmø hvor vi kan bruge pengene som skulle bruges til bankgaranti til et dejligt hus istedet for.

    Det skal lige nævnes at hun er blevet tilbudt et dejligt job i Danmark, men pga. vi er gift skal vi have en familiesammenføring og med job skal der også betales skat i Danmark. Så vi overvejer at flytte hele vores tilværelse til sverige, også arbejde, hvorfor skal man bo, arbejde og betale skat i et land der ikke ønsker man er der?

    Så mit råd er at man istedet flytter til Sverige og arbejder i Danmark, der skal godt nok betales skat i Danmark men befordringen er fradragsberettiget og man kan få en rigtig god start på sit liv og et dejligt sted at bo der med 55000 dkk.

    Man er sq lidt flov over at være Dansker når man er i udlandet…

    Så hvis man kan så drop bankernes evige jagt på guld og mammon og flyt til sverige i en årrække for derefter at flytte tilbage til Danmark efter EU reglerne uden bankgaranti og alt det halløj og evige pjat med udlændingeservice.

    #152180
    AnonymForfatter

    Ja Helt enig… Det er for dårligt at bankerne skal have penge for at udføre et stykke arbejde.
    For de skal jo ikke betale løn til deres ansatte og husleje for deres filialer. Og så får de jo også gratis Strøm hos SEAS og gratis varme af DONG. (og så er der vel omkring 100 øvrige omkostninger der ikke er nævnt)

    Det er også for dårligt at vi ikke alle har gratis bilforsikring, når nu dette også er et lovkrav.

    Og så bør alle parcelhusejere også have stillet en gratis vicevært til rådighed, så der altid er ryddet sne på fortovet, som loven foreskriver.

    #152228
    AnonymForfatter

    Det er jo åbenlyst, at banker er en forretning, der tjener penge på penge, selv om de ikke er lykkedes med det i snart et par år, men man får aktuelt omkring 3% for at binde et beløb over 50.000 kr i et år. Spørgsmålet er så: “Hvor meget får man for at binde 58.000 kr i 7 år" og skrive en seddel: “Til rette vedkommende. Jo, der er 58.000 på kontoen og jo, den er spærret i 7 år"?

    Det er simplere at administrere en konto, hvor udtræk ikke er mulig, end en konto, der skal tilskrives dekort for udtræk. Det er simpelthen noget bavl, at det skulle indeholde noget som helst bøvl for en hvilken som helst bank, der har en hvilken som helst teknik over kladdepapir-niveauet.

    Hvis man er heldig får man ingen gebyrer og heller ikke nogen rente for spørgsmålet ovenfor. Jeg får ikke noget for min “bundne 58.000 kr.s konto", så banken tjener i hvert fald de 3%, som de skulle give til mig, hvis jeg havde bundet dem i et eller evt. to år.

    Nå, men mit råd er, at du skal ringe til så mange så muligt og stille de mest intrigante spørgsmål muligt, som:
    Hvad får jeg i rente for at binde 58.000 i 7 år?
    Hvad skal I så have for at skrive en seddel: “Til rette vedkommende…".

    #152428
    AnonymForfatter

    Først vi jeg ige at det er mig der i realiteten sætter penge i banken og derved låner pengene til banken så de kan udføre nogle af deres tvivlsomme forretninger og ikke banken der låner mig dem. De er således bundet i 7 år, gad vide hvad banken kan nå at tjene på det udover den rente jeg skal betale for at have en bundet konto der?

    Jeg ser også at du kun bruger et udsnit af den tekst har skrevet, men prøv at se den som en helhed istedet for så kunne det være at du forstod hvor jeg ville hen..

    Nemlig at det er noget vrøvl at man skal lave en bankgaranti for at blive gift og få familiemmenføring med den man elsker. Det kunne være at regeringen skulle forlange en bankgaranti for at en fra Fyn gifter sig med en fra Sjælland eller Jylland og flytter sammen, det er også familiesammenføring.

    Til dig/jer der startede denne tråd! 🙂
    Held og lykke med din familiesammenføring og fremtiden, håber det går glat med hele processen 🙂

    #152616
    ST66Forfatter

    Tja, jeg var lige igennem dette her i efteråret.

    Bankgaranti på 56512 kr, gældende 3 mdr fra september til december.
    Og det skulle pludselig gå ret hurtigt,
    havde 3 dage til at få det ordnet pga planlagt rejse til udlandet.

    Gik derfor til min normale bank Amagerbanken.
    Og fik oprettet en Bankgaranti på 56512 kr (altså mine egne penge).
    Det tog de så 1000 kr for at lave, dvs overføre mine egne penge til lukket konto, kopiere tekst fra Udlændingestyrelsen, indsætte bankens navn og stempel og så sende dette til Udlændingestyrelsen på bankens papir.

    I slutningen af december rejser min kæreste retur, og Bankgaranti meldes fri af Udlændingestyrelsen ved brev sidst i december.
    Amagerbanken ændrer nu konto fra lukket til Privatopsparing,
    men sender ikke info til mig om noget er ændret.
    Pr udgang af december tilskriver de rente af 40,92 kr til denne Privatopsparing,
    så en lille smule rente har det givet.

    Det må kunne gøres billigere andet sted…hvis jeg skal bruge det igen…

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.