Hjælp vedrørende omlægning

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90661
    AnonymForfatter

    Vi har idag et X1 lån uden afdrag hos Totalkredit på 864.000kr, og spekulationerne om hvorvidt renten pludselig stiger er selvfølgelig noget jeg går og tænker på.
    Fondskode 0977284
    rente 3,0966 %
    Som det er pt. burde vi kunne klare et fastforrentet 5% lån med afdrag og stadigvæk have et fornuftigt rådighedsbeløb til os selv. Det optimale ville i min verden være 4%, men her vil jo være et ret markant kurstab.
    Vores horisont er egentlig ret langsigtet da vi ikke har planer om at skulle flytte i noget andet indenfor de, ihvertfald, næste 10 år.
    Yderligere ville jeg elske at kunne få det kommende års lave rente med, men frygter at når tiden er moden til en omlægning så vil kurserne på de fastforrentede lån være noget lavere end de er idag.

    Er der nogle bud på hvad det mest fornuftige vil være i vores situation?

    #149616
    testForfatter

    tja hvis du ligger vågen om natten ville jeg da helt sikkert bare se at kommer over i 5% næste gang du kan det. Men har du ikke lige optaget nye flekslån? Det er sikkert sådan at det er billigere fordig at blive i flex lån men som sagt er der jo andet en prisen der spiller ind. Er du ikke tryg ved flex så gå i fast. Jeg er selv gået i fast fra en boligprioritet.

    Sådan er vi bare nogen som er for meget kylling til at ha flex lån.

    #149620
    AnonymForfatter

    Tænker dog ikke så meget over det at jeg ligefrem ligger søvnløs 🙂
    Fik lagt lån om i starten af dette år og det refinansieres her i Marts ’10.
    Hvordan renten udvikler sig er jo svært at spå om, men har hørt at de mest dunkle spådomme siger en fleksrente på 8 – 10% ikke er usandsyligt indenfor de næste par år. Når den dag kommer så er det mildt sagt en “træls" situation at kigge tilbage på når nu muligheden for et 5% lån havde været der. Fastforrentede lån bliver jo nok næppe noget der er til at komme til på fornuftig vis når først fleksrenten er oppe i det niveau 🙂

    #149622
    thsvForfatter

    Uden afdrag, så er ydelsen jo yderst rentefølsom.

    Men på den anden side er lånet beskedent så selv en 3-dobling af renten (til 9%) vil kun koste netto 55.000 kr om året. Og stiger den korte rente så voldsomt, så vil vi få inflation = stigende lønninger = udhulning af restgældens værdi.

    Jeg ville nok vælge et 4% 20 år i jeres tilfælde, men ingen grund til panik over rentestigninger i 2010.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.