Leje/eje/andel

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90659
    AnonymForfatter

    Kære forumdeltagere
    Min kæreste og jeg er ved at gå fra hinanden og jeg skal derfor finde et nyt sted at bo. Jeg kigger i øjeblikket på lejligheder på Vesterbro men er meget i tvivl om det i øjeblikket vil være smartest at købe en andels- eller ejerlejlighed eller kigge efter en lejebolig. Jeg tænkte at der måske var andre med samme overvejelser eller konkrete erfaringer, der kunne give et godt råd?
    Venlige hilsner
    Kathrine

    #149572
    OpgaveForfatter

    Det kommer jo an på så meget. Om du regner med at skulle bo det nye sted længe? Din økonomi? Dine bolig drømme? osv. osv.?
    Men jeg vil da tro at nu, er et godt tidspunkt at købe fast ejendom på…

    #149576
    AnonymForfatter

    Det er rigtigt – der er mange væsentlige overvejelser. Jeg hælder selv mest til enten andels- eller ejerlejlighed men har svært ved at gennemskue fordele og ulemper – specielt andelsmarkedet er lidt uoverskueligt, synes jeg. Det er også mit intryk at det ikke er et dumt tidspunkt at investere men i hvad?

    #149582
    OpgaveForfatter

    Jeg har lige fundet et link, der fortæller de væsentligste forskelle mellem Andelsboliger og ejerbolig.

    http://www.nykredit.tv/bolig/boligskifte/hvad-er-forskellen-paa-andel-og-ejerboli.html#/bolig/boligskifte/hvad-er-forskellen-paa-andel-og-ejerboli.html

    Hvis du ser på andelsboliger, er det vigtigt at gennemgå deres regnskaber for at se hvilke lån og gæld der ligger i AB foreningen, dette kan din bank evt. hjælpe dig med, hvis du finder en konkret bolig.

    På en ejerbolig kan du stort set selv bestemme hvad du gør ved den, men du står så også selv for finansieringen hertil, hvor der i AB foreninger nogle gange er begrænsninger på hvad man kan og må lave, da foreningen ofte selv står for dette, og det betales gennem huslejen.

    Obs. Nordea er billige på andelsboliglån.. Faktisk også på lån til ejerbolig!

    #149604
    AnonymForfatter

    Du bør ikke købe en andel eller ejerbolig blot fordi priserne har været faldende. Der er store engangsomkostninger ved køb og salg og derfor skal din tidshorisont være langsigtet. Én lønning kan heller ikke købe lige så mange kvadratmeter. Det betyder måske intet nu, men ligeså snart du finder en ny kæreste, er pladsen garanteret for trang.
    Derudover er du som enlig mere sårbar overfor uforudsete omkostninger og eventuel arbejdsløshed, eftersom der er større økonomiske forpligtelser. I en lejebolig kan du formentlig få boligstøtte og skal ikke betale hvis køleskabet eller vaskemaskinen går i stykker.
    Ofte når folk går fra hinanden, begynder folk også at tage sit liv op til overvejelse. Det er det perfekte tidspunkt til at foretage ændringer og prøve noget nyt, hvorfor det kan være vigtigt at være fleksibel, som i en lejebolig med 3 mdrs opsigelse.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.