julehjælp til fattige/storforbrugere

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • jens38Forfatter
    Indlæg
  • #90658
    jens38Forfatter

    hejsa og go jul til alle på mybankers forum….
    Hva mener i om at mange ska ha julehjælp?
    er det rimeligt at dem som tidligere har levet over evne,og har brugt for mange penge modtager julehjælp?tænker på,hva sker der når flexrenterne stiger,så vil mange jo sidde i en meget meget kedelig økonomisk situation,hvor mange ska så ha julehjælp af den slags mennesker?tænker bare på at mange flere i år ska ha julehjælp,end sidste år,hvordan ser det ud til næste år?
    rigtig mange mennesker drikker alkohol og ryger 20 cigaretter(som min,da man ryger mere når man drikker),ska den slags mennesker ha julehjælp?
    bare lidt juletanker
    go jul

    #149574
    AnonymForfatter

    Når der udarbejdes statistikker over fattige i Danmark, ses der udelukkende på indkomsten. Da Danmark ikke har en officiel fattigdomsgrænse, anvendes der ofte EU’s fattigdomsbegreb, som er en indkomst på 60% af medianindkomsten, mens der i OECD anvendes 50% af medianindkomsten.
    Når mennesker tildeles julehjælp, er det fordi de savner indtægter og hverken har fast ejendom eller flekslån. Heller ikke gammel forbrugsgæld har nogen indflydelse på, om man tildeles julehjælp. Jeg finder det forargeligt, at de bedrestillede har fået store skattelettelser i 2010 – fx får statministeren en skattelettelse på over 70.000 kr. – mens flere og flere danske familier med børn må leve under et eksistensminimum.
    Jeg vil derfor opfordre til at sende de penge, der opnås i skattelettelse i 2010, til velgørende institutioner som Frelsen Hær, Mødrehjælpen eller ASF-Dansk Folkehjælp (der er skattefradrag op til 14.500 kr.) – så bliver det måske en glædelig jul for mange flere til næste år.

    #149578
    jens38Forfatter

    hmm,jae,du mener altså at alle dem der modtager julehjælp alle er uden skyld i deres egen situation?
    hva med de næste år,når/hvis renterne/arbejdsløsheden stiger?
    hvon går det så for mange familier?
    ved ikke om det er et skrækscenarie,men der ka vil komme en hel del mennesker der har brug for forskellige former for hjælp?

    #149580
    MichaelForfatter

    Vedr. de “fattige": Som Tove ganske rigtigt skriver findes der ingen fattige i Danmark. Der opereres med begrebet relativ fattigdom, som er defineret fint af Tove. Det er altid denne statistik der henvises til af Mette Frederiksen, fagforeningerne og andre fjolser når vi taler “fattige" i Danmark og det er noget komplet og aldeles vrøvl. Rent faktisk er der i 2009 blevet færre fattige i Danmark iflg. ovenstående definition og hvorfor er det så sket? Tjo, der er simpelthen blevet mindre rigdom blandt de rige og så falder antallet af fattige naturligvis – men det betyder jo selvsagt ikke, at de har fået flere penge mellem hænderne.

    Statsministerens løn er til gengæld komplet irrelevant her. Manden tjener 1,2 mill om året hvilket er i den helt lave ende ifht. ansvar og arbejde. Tag et kig rundt i samfundet og check om mod topposter i andre virksomheder – så vil statsministerens løn fremstå som rene almisser (julehjælp?). Vedr. skattelettelsen har vi stadig et af verdens mest omfordelende skattesystemet, så jeg kan virkelig ikke se problemet i at dem der i forvejen yder allermest får en lettelse.

    At man så bliver mopset over at nogen får julehjælp forstår jeg dog ikke. Vi taler om private organisationer der yder hjælp fra private tilskud, så der er ingen der behøver føle sig snydt her. Det disse mennesker måske i virkeligheden har behov for er ikke så meget flæskesteg og gaver, men noget seriøs gældsrådgivning. I rigtig mange af “julehjælps-tilfældene" er der gældsproblemer involveret.

    #149584
    testForfatter

    ja vi kan meget let udryde “fattigdommen" i DK ved bare alle samme at blive lidt mere fattige. synes som michael at den senere tids jubel over mindre fattigdom i DK netop udstiller problemet i det fattigdomsproblem som bla af opusnitionen er blevet brugt mod den sidende regering.

    Der er real set næste ingen fattige i DK for dem der er taler vi om enten f.eks. problemer med sindet, misbrug eller studerende. Ikke at det at studere er et misbrug men jeg var da også relativt fattig mens jeg studerede. Vedr. de studerene med børn har regeringen f.eks. øget deres mulighed både for SU og for lån. Alkoholikerne og stofmisbrugerne skal naturligvis forsøges bragt på ret køl igen.

    Men er førtidspensionister fattige? I følge indkomst definitionen er de det nok jeg kender flere der sagtens kan få det til at hænge sammen og der er altså ingen der dør af sult i danmark. Ja der er hjemløse men de fleste af dem har et eller andet “problem"

    #149598
    AnonymForfatter

    De tal, der anvendes ved udarbejdelse af fattigdomsstatistikkerne, er fra 2006 – tallene for 2007 bliver først frigivet af Finansministeriet til januar. For lidt mere faktuelt viden, læs fx denne undersøgelse:
    http://www.ae.dk/files/AE_stor-stigning-i-bornefamilier-ramt-af-langvarig-fattigdom.pdf
    Her findes opgørelser både inklusiv og eksklusiv studerende. Fattigdomsgrænsen, baseret på 50% af medianindkomsten, er udregnet til 98.100 kr. efter skat (2009 kr.) for en enlig, mens satsen er lavere per person for samlevende/familier.
    Til sammenligning vil en enlig førtidspensionist modtage 195.420 kr. i pension i 2010 og falder derfor ikke i kategorien fattig. Derimod vil en enlig forsørger med to børn og lavtlønsarbejde ofte havne i fattigdomsgruppen, på trods af børnecheck, børnepenge, boligsikring mv.
    Jeg synes især, det er problematisk, at fattigdommen rammer børnefamilier. Børn, der vokser op i den utryghed, som økonomiske problemer giver, og som ved jul og fødselsdage må se andre mæske sig i overflødigheder, mens de selv ingenting får, vil som regel bære disse oplevelser med sig i voksenlivet og måske reagere ved at have svært ved at acceptere eller tilpasse sig det omgivende samfund. Julehjælp er ikke løsningen på dette, og jeg er principielt imod at løse sociale problemer via privat velgørenhed. Men i de kommende år er det pinedød nødvendigt, at alle borgere i landet kan yde en optimal indsats, så jo mere vi, der kan undvære, hjælper nu, des bedre bliver vi måske behandlet, når vi bliver gamle!

    #149600
    testForfatter

    problemet er jo tove at hvis du vil ha at selv enlige med 2 eller 3 børn og en uddanelse fra 10 klasse der side ved en kasse i kvivckly skal have råde til at købe en nintendo til deres børn i julegave skal du ta pengede fra mig og give til hende. så har jeg med to folkeskole lære løninger og 3 børn også brug fra fattighjælp som den næste.

    jeg er slet og ret ikke ening med dig i hverken din definition af fatigdom, de skadelige i den og ej heller i din løsning på den. Hvis vi alle var sikret en borgerløn høj nok til at vi kunne leve på det niveau du mener er over fattigdoms grænsen var der slet ingen da gad at lave eller yde noget i det her samfund. Se hvad produktivitetne var i ussr

    #149602
    jens38Forfatter

    nu var dette ment lidt for at provokere lidt,og få en saglig dialog igang,men jeg ka ikke lade være med stadig at tænke på hva der sker til næste år ved samme tid?hvor mange flere får så brug for julehjælp?hva med dem der har gældsat sig efter at de har to jobs?og den ene bliver arb.løs?huset ryger måske på tvang osv,hvordan går det dem?krisen er jo langtfra ovre….

    #149608
    AnonymForfatter

    Der er kun én ting at gøre langsigtet og det er at leve for de penge, som man har til rådighed og være omstillingsparat, når arbejdsløsheden mv. rammer ens familie.

    Forbrugsmentaliteten “LIGE HER OG NU" er for mange ikke en mulighed, så folk tvinges til at ændre adfærd. Og det bliver ikke særlig sjovt, for mange har været møg forkælede. Vi har kunne vælte os i jobs, kræve lønforhøjelser, forbruge og låne på livet løs.

    Jeg har intet imod julehjælp fra diverse organisationer. Regeringen burde dog hellere bruge vores skattepenge på forebyggelse (skabe offentlige arbejdspladser, hjælpe det private erhvervsliv osv.) og sørge for hebredelse frem for et lille plaster på såret.

    Min farmor voksede op som fattig i forhold til nutidens standarder. De havde ikke bil og elektricitet og til jul fik hun måske højst et regnehæfte, som hun endda blev meget glad for. Da hun flyttede hjemmefra måtte hun nøjes med aflagte møbler og da dankortet ikke eksisterede, måtte hun i stedet føre sit eget lille regnskab, hvilket hun stadig gør den dag i dag. Man kan sagtens leve for mindre og stadig leve godt.

    Jeg kender flere “rige" mennesker, som altid er fattige. Jeg mener, at det drejer sig om ens holdning og indstilling til forbrug, værdier og livskvalitet.

    #149612
    testForfatter

    ja og derfor vil man aldrig kunne løse det her problem med mindre vi opkræver 100% i skat og så deler ud. så kan vi alle blive mere fattige og se på hvordan produktivitetne i samfundet daler

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.