Kan en andelsforening konverteres til ejerlejlighedsforening?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90647
    AnonymForfatter

    I vores andelsforening i Kbh. har der været mindst 5 lejligheder til salg i over et år- De er helt usælgelige med mindre salgsprisen sættes ned under det halve af vurderingen. De fleste banker nægter at yde lån. Foreningens regnskab ser sund ud og ejendommen er aldeles velholdt. Man hæfter solidarisk for hele pantegælden. Jeg forstår ikke hvorfor det er blevet så svært.
    Ejerlejligheder går som varmt brød i samme kvarter.
    Jeg tror eneste løsning måske er at skifte fra andel til ejer. Er det muligt?. Forudsat selvfølgelig at der kan samles flertal for ideen.

    #149356
    KrisserForfatter

    Teknisk set kan man sagtens, men det er ikke noget man bare lige gør. Hver andelshaver vil jo skulle indfri sin del af foreningens gæld, før foreningen kan nedlægges, og det kræver at hver andelshaver rent faktisk kan godkendes til disse lån (eller alternativt fraflytter deres lejlighed).

    #149376
    thsvForfatter

    Jeg menere ikke, at en andelsforening umiddelbart kan konverteres til ejerlejligheder, så er der visse krav, der skal være opfyldt.

    Vurdering af andele er stensikkert for høj, da mange andelsforeninger er vurderet til samme værdi som tilsvarende ejerlejligheder, hvor de reelt skal vurderes som lejelejligheder.

    Ligeledes er ejerboliger jo faldet voldsomt ca. 30 % mange steder.

    Er en lejlighed i foreningen totalt 1,5 mill. værd i 2007, og med gæld i foreningen på en 500.000 kr, så var den 1.000.000 kr værd. Nu er værdien ialt faldet til 1,0 mill. og samme gæld, så er lejligheden nu 500.000 kr værd, så ikke så sært, at mange andele ikke kan sælges til urderingen, eller kun til det halve af en fiktiv vurdering (det er jo trods alt maksimalprisen).
    Derudover kan der ikke tinglyses pant med samme sikkerhed som ved en ejerlejlighed.

    #149380
    AnonymForfatter

    Nej, det kan den desværre ikke.

    Noget andet er, at en del andelsforeninger slap igennem før der kom fokus på det. Så vidt jeg husker var det i strid med (omgåelse af) andelsboligforeningsloven.

    Det blev desuden indskræpet fra politisk side, at sådanne handler hvor andelene sælges til andelshaverne skulle afvises fra tinglysning.

    De kan derimod godt sælges til en investor. Er der ikke tale om omgåelse, kan investoren, der SKAL have modsatrettede interesser iforhold til andelshaverne, sælge lejlighederne til beboerne efter de normale regler, men regn med at handlen vil blive endevendt og grundigt gennemtjekket. Desværre.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.