Investering

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90644
    AnonymForfatter

    Jeg står overfor at skulle investere 1,2 mill, men har ingen erfaring på området. Har været til en del møder med min bank (Jyskebank), men føler mig ikke overbevist om deres rådgivning. Savner derfor alternativer, så hvis der er nogle forslag til forskellige muligheder, vil det være en stor hjælp. Min risikoprofil er balanceret (ifl JB). Og investeringshorisonten er ca 3 år.

    #149312
    NultopskatForfatter

    Lige nu ville jeg nok holde snitterne væk fra markedet, med mindre din profil hedder “Elsker højrisiko & store udsving."

    Med mindre du køber ind nu og trækker stikket ud de næste 3 år.

    Stormvejret er ikke ovre og kraftige kursfald (og stigninger) er ikke usandsynlige, så inden du gør noget, så overvej hvordan du reagerer hvis kurserne dratter med 10-15 %

    #149322
    AnonymForfatter

    Der er det problem indbygget i investeringer, at man ikke kan få et fornuftigt afkast uden samtidig at løbe en risiko for at tabe penge. De bedste investeringsmuligheder uden nævneværdig risiko er enten at købe 2% skibskredit til udløb 2012 (dagskurs 98,40) eller udbyde pengene hos mybanker.biz – det første vil give en årlig rente på godt 2% samt 1,6% skattefri kursgevinst ved indfrielse i 2012, det sidste vil formodentlig give en årlig rente på op mod 3,5%. Men i begge tilfælde vil der ikke være meget tilbage, når skat og inflation har taget hver sit.
    For at få mere at vide om investering kan man fx se Forbrugerrådets investeringsguide fra 2004 (http://www.taenk.dk/?cid=3957) eller læse hos Penge og Privatøkonomi (www.penge.dk, faneblad Investering).
    Hos de fleste banker kan man få forslag til fordeling af investeringen i aktier og obligationer, afhængigt af risikoprofil – se fx investeringsguiden hos http://www.Nykreditinvest.dk, som på basis af 4 spørgsmål om risikovillighed giver et bud på, hvordan investeringen skal fordeles.
    Også på http://www.nordnet.dk findes der under fanebladet Fonde en investeringsguide, som på basis af en række spørgsmål om risikovillighed giver et konkret forslag til fordeling af pengene på forskellige afdelinger i investeringsforeninger.
    Men vær opmærksom på, at der ingen steder gives nogen garantier, hverken med hensyn til afkast eller muligt tab 😐

    #149346
    AnonymForfatter

    Tak for de hurtige og konkrete svar. Hvordan ligger landet mht uvildig investeringsrådgivning? Hvor finder man info omkring hvilke selskaber der rådgiver ud fra hvilke specifikke principper eller områder, og er der nogle der vil anbefale nogen?
    På forhånd tak 🙂

    #149400
    AnonymForfatter

    Efter min mening er investeringshorisonten for kort og beløbet for lille til, at det kan svare sig at betale for en ”uvildig” investeringsrådgiver. Alle banker tilbyder gratis rådgivning, så den enkleste og billigste måde at få investeringsrådgivning på er at tage en rundtur til forskellige banker. I øvrigt kan diverse rådgivere findes ved at google på nettet – forsøg at kontakte et par stykker og hør deres koncept og deres priser. Jeg kan ikke anbefale nogen – eneste sikre vinder i investeringsspillet er rådgiveren!

    Tilfældigvis faldt jeg over Penge&Privatøkonomi nr. 1, januar 2009. Her havde 15 eksperter, sammensat af personer fra banker og uvildige eksperter, hver udpeget 3 aktier fra OMXC20 indekset plus 1 wildcard blandt alle aktier, som skulle være en god investering med 1 års horisont.

    OMXC20 indekset er fra årsskiftet til nu steget fra ca. 250 til 334, en stigning på godt 33%. Følgende aktier blev udpeget af eksperterne:
    1. Carlsberg (til i dag steget 121%)
    2. Novo Nordisk (steget 24%)
    3. Vestas (steget 1 %)
    Wildcard: Neurosearch blev kaldt en ”fristende lodseddel” – aktien tabte 47% i værdi og var som investering kun lidt bedre end en lottokupon.

    Det skal siges, at enkelte havde nævnt Danske Bank, GN Store Nord og IC Companys, som alle ligger på den gode side af 100% i kursstigning, mens NKT Holding med et kursløft på 177% slet ikke blev nævnt. Også flere aktier der i årets løb har tabt i værdi, blev anbefalet.
    Så lad være med at tro, at investeringsrådgivere kender den sikre vej til gode afkast.

    #149404
    AnonymForfatter

    Tak Tove for det fyldestgørende indlæg. Jeg kan forstå at jeg ikke finder mit ønskede utopia lige med det samme, men vil bruge julen på at sætte mig mere ind i hvor pengene skal lægges. Men forvirringen er stadig stor 🙂

    #149408
    testForfatter

    nu ved jeg godt at kerne kabital er riskovillig men kan man ikke få en rimelig foretning på et aftale indlån bundet i 3 år? så vidt jeg ved låner statne ud til bankerne til 11%

    en gang sagde man at aktier kun var for profesionelle spillere. læser man toves udmærket indlæg er der jo også nogle helt gode tab inden i mellem.

    #149706
    AnonymForfatter

    Jeg har selv en investeringshorisont på 3 år og pengene er sat i sikre indlån i bankerne. Det er alt for risikabelt at satse på aktier med den korte horisont du har. Har du lyst til at tabe 10-15% eller mere? Ja, det kunne da være dejligt med et afkast på 25% men men…..

    #149738
    AnonymForfatter

    Det ville være lettere at vurdere Jyske Banks investeringsforslag, hvis du fortalte, hvad de mener pengene skal investeres i ud fra din risikoprofil.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.