Lånomlægning

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90628
    AnonymForfatter

    Hej Igen

    Jeg har et lån som skal omlægges på 1.747.000 pr 31.12.2009. Jeg tænker på et f1 lån for at afdrage på gælden, men hvis renten stiger meget i år så vil jeg omlægge igen til næste år til fastforrentetlån for at få mere sikkerhed (forhåbentligt et 5% hvis det stadigvæk er åbent). Hvis renten ikke stiger så meget så vil jeg selvfølgelig fortsætte med f1 lånet.
    Jeg er selvfølgelig bange for at renten stiger til over 6 % og at man så ikke kan sidde i huset eller at rådighedsbelånet indskrænkes for meget.

    Hvar meget er det i forskel i kr. fra 5% med afdrag til et 6% med afdrag på mit lån på 1.747.000 kr.?

    Håbet at der er nogen der kan komme med lidt information!

    #149134
    thsvForfatter

    Beløb ved hovedstol på 1,8 mill., svarende til ca. kurs 98 + låneomk.:
    5% brutto 125.160 kr netto 1. år = 92.500
    6% brutto 138.730 kr netto 1. år = 100.100

    Ved 6% lånet udskydes afdragene lidt mere, så ydelsen bliver relativt lavere.

    #149136
    AnonymForfatter

    Din strategi holder ikke!

    Den korte og lange rente følges typisk parallet, omend der kan være visse spændudvidelser eller det modsatte mellem den korte og lange rente.

    Hvis flexrenten fx er steget til 3,5% ved næste rentetilpasning, så risikerer du at renten på et fastforrentet lån til den tid er 6% eller i værste fald 7%.

    Du skal vælge et flekslån, hvis du vil have et variabelt forrentet lån mange år frem, og du skal vælge et fastforrentet lån, hvis du vil have sikkerhed for renten mange år frem.

    Den der med at sige, hvis renten stiger, så skifter jeg, den holder ikke. Når flexrenten stiger til 5,5% er den lange rente formentlig 8%. Så har du gjort en dårlig handel.

    #149142
    thsvForfatter

    Og det er jo ikke korrekt!

    I så fald burde den lange rente jo være under 4% nu.

    Et muligt scenario i 2010 er svagt stigende F1-rente til ca. 2,5% og faldende lang rente til niveauet i 2005 på ca. 4,2%, og dermed et normalt rentespænd på ca. 1,7%!

    5% 30 år er ihvertfald meget tæt på kurs 100.

    #149150
    AnonymForfatter

    Hey, det lyder meget fornuftigt….Jeg elsker at gøre en god handel men med beløb i den størrelse på 1747000 kr så vil jeg ikke gamble hele familien væk selvom jeg vil have mest ud af vores pengene. Jeg tænker videre, tak for besvarelsen

    #149176
    thsvForfatter

    Fastforrentet lån gambler osse, nemlig på, at F1-lånet ikke bliver billigere, men det er selvfølgelig en mere passiv risiko.

    http://www.realkreditraadet.dk/Default.aspx?ID=317

    Hvor er renten på vej hen?

    Sandsynligvis ind i en periode med stabil F1-rente på 2-2,5%, og dermed sandsynligvis faldende lang rente (4% 30 år kommer nok op i kurs 97).
    Kursen på 5% 30 år er ihvertfald tæt på 100 med tendens til stigning, og 4% 10 år er allerede over kurs 100, så der burde åbne en 3% 10 år.
    RD har nu 4% 30 år med i deres kurstabel, pt. til kurs 92,55.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.