Underskud på ratepension p.g.a. PAL-Skat

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #90625
    HalliHalloForfatter

    Jeg har lige konstateret at jeg er i underskud på min ratepension på ca. 20.000 kr. p.g.a. at banken har trukket PAL-skat her den 8.12.09

    Er der nogen der ved hvorlænge man kan eller må være i minus og om de beregner sig normal udlånsrente?

    Hvis ikke der er nogen der ved det, så spørger jeg selvfølgelig selv direkte i banken eller måske de henvender sig til mig. For de kan vel ikke uden videre begynde at tvangssælge mine værdipapierer?

    #149088
    AnonymForfatter

    Det kan banken, og normalt vil de beregne renter fra negative indeståender (som skal betales).

    Har du valgt selv at administrere din pensionsopsparing via puljevalg og deslige med investeringer i aktie- og obligationsforeninger, skal du huske selv at sætte penge tilsiden på kontantbeholdningen til at kunne svare PAL. Det er dit ansvar, med mindre andet er aftalt med banken. Som del af din løbende pensionadministration skal du derfor sikre den nødvendige kontantbeholdning ved salg af værdipapirer.

    #149098
    AnonymForfatter

    Pensionsordninger må som udgangspunkt ikke være i overtræk.

    På private pensioner er det dig selv/banken, som sørger for at kontoen ikke kommer i overtræk. Hvis du selv investerer på kontoen, kontakter banken dig formentlig (har du mulighed for at indskyde pengene i år i forhold til maks. beløbsgrænser eller er det nødvendigt at sælge nogle værdipapirer?). Hvis banken investerer pensionspengene for dig, vil der formentlig blive solgt nogle værdipapirer.

    På arbejdsgiveradministrede pensioner behøver du ikke gøre noget. De vil selv sørge for regulering.

    #149290
    AnonymForfatter

    Banken må IKKE tvinge dig til at sælge værdipapirer og/eller indbetale til inddækning af overtrækket, Så hvis du kan leve med, at kontoen er i overtræk, er det OK.

    Banken opkræver ikke “normale" overtræksrenter på en pensionskonto.

    #149298
    Mr.M.Forfatter

    Syntes jeg engang læste, at de ikke måtte tage mere i rente på en pensionsopsparing end de giver i rente…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.