Bank laver regnefejl på 2.000 kr. i rådighedsbeløbet.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90624
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi har lige købt hus og har i den forbindelse optaget et lån. Lånet blevt oprettet på den betingelse at vi ville ha´ et rådighedsbeløb på 13.000 kr. om måneden.

    Nu viser det sig at banken har lavet en regnefejl, så vi kun har et rådighedsbeløb på 11.000 kr. altså 2.000 kr. mindre om måneden.

    Vi har skriftligt dokomentation fra banken på at skulle ha´ et rådighedsbeløb på 13.000 kr. og det er det vi og banken har skrevet under på da vi lavede lånet. Vi havde aldrig købt huset, hvis vi havde vist at det ville være 2.000 kr. mindre.

    Vi kommer til at mangle de penge til vores søns privatskole og til opsparing til sommerferie, hvad vi er meget kede af.

    Har banken ikke et ansvar, når det er dem som har rådvivet os – skal de ikke på en eller anden måde hjælpe os med de penge, som vi nu mangler?

    Jeg glæder mig meget til at få et svar fra jer og håber i kan hjælpe.

    Venlig hilsen
    Mitzie

    #149050
    AnonymForfatter

    Du har allerede stillet spørgsmålet i en anden tråd.

    Her svarede jeg:

    I visse tilfælde kan banken ifalde erstatningsansvar. I andre tilfælde er det jeres skyld hvis der er glemt nogle helt åbenlyse omkostninger.

    Det vil afhænge af:
    a) Om I selv har glemt at oplyse banken om udgifter, som banken ikke havde nogen særlig forudsætning for at vide i havde.
    b) Om banken har taget forbehold, ala. beregningen viser at rådighedsbeløbet vil være “x kr". Vi tager dog forbehold for at I ikke kurssikrer lånet, og der kan være kursbevægelser frem til den dato lånet hjemtages.

    Osv.

    Hvis I ikke har oplyst banken om at der skulle sættes penge af til privatskolen, eller hvis I har oplyst banken om omkostningen, men I ikke kan bevise I har oplyst det, og banken samtidig påstår I ikke har oplyst det, jammen så har I ingen sag. Det er påstand mod påstand, og bevisbyrden påhviler anklager (altså jer som anklager banken for at have begået en fejl).

    Hvis privatskoleomkostningen er en ny udgift, som I ikke har haft tidligere, så har banken været i god tro.

    I øvrigt får I jo også (forud for boligkøbet og lånehjemtagelsen) udleveret selve budgettet med beregningen af rådighedsbeløbet. Her burde I selv have konstateret hvis helt åbenlyse udgifter mangler, så som privatskoleomkostningen.

    Omvendt, hvis banken har kludret i det med beregningen af handelsomkostninger, offentlige udgifter så som varme, ejendomsskatter osv. Så har banken helt entydigt et erstatningsansvar. Sådanne udgifter er offentligt tilgængelige, og derfor SKAL banken kunne anvende dem korrekt i budgettet.

    #149070
    MichaelForfatter

    Og når det er sagt fatter jeg simpelthen ikke, at nogen der ikke er istand til at lave et simpelt budget i Excel (eller bare på et stykke papir) tør kaste sig ud i et huskøb. Salgsopstillingen indeholder alle de informationer man skal bruge til budgettet – så er det bare at tilføje udgifter til mad, tøj, transport osv osv. Det er altså ikke særlig svært.

    #149076
    AnonymForfatter

    Vi lagt alle oplysninger frem for banken, dog ikke privatskolen. Det har vi først beslutte nu da mange has vores søns venner skal over på den.

    Bankens beregninger passer i år, men næste år skulle vi ifølge dem ha´ 2.000 kr. mere i rådighedsbeløb om måneden. De har selv erkendt at de har lavet en kæmpe fejl, det system de taster skat, fradrag o.s.v. ind i. De er nu ved at undersøge hvad de kan gøre ved det.

    De snakker om at sætte vores renet ned på lånet, men det får vi ikke alle de 2.000 kr. tilbage ved. Så mister vi jo noget fradrag, når vi ikke betaler af på så mange renter.

    #149078
    HalliHalloForfatter

    Læs venligst denne gamle tråd fra 2006 vedr. et nogenlunde lignende problem, men dog ikke helt.

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=671

    En bankmand udtaler sig her at man kun kan få erstatning, hvis det har væsentlig betydning, f.eks., hvis fejlrådgivningen bevirker at man ikke kan blive boende og derfor må tvangssælge.

    Dette er vel ikke tilfældet her eller?

    #149100
    AnonymForfatter

    det i skriver ang. sænket rente fradrag, det er for småligt til at i bør tænke det med.., nu kender jeg ikke jeres lån, men i og med det kun er 1/3 del af renten der giver fradrag og værdien af et fradrag typisk kun er endu en 1/3 del.. så kan jeg ikke tro det kan være mange håndøre i går glip af på den konto…

    #149108
    MichaelForfatter

    Ikke korrekt Lindberg. Værdien af rentefradraget svarer til at Skat betaler 1/3 af renterne. Er renteudgifterne f.eks. 60.000 kr. betaler Skat 20.000

    #149110
    thsvForfatter

    I får jo mere udbetalt i 2010 som følge af skatteændringerne:
    Bundskatten falder.
    Mellemskatten bortfalder.
    Topskattegrænsen forøges.

    Har I forskudsopgjort renteudgifter og indtægter for 2010 korrekt?

    #149112
    AnonymForfatter

    For at være helt præcis. Værdien af rentefradraget er (kommuneskatteprocent + sundhedsbidrag + kirkeskat) x renteudgifter.

    Sundhedsbidraget bruttoriseres gradvist i årene 2012-2019, dvs. fradragsværdien falder fra typisk 33% til 25%.

    #149114
    thsvForfatter

    Kun delvist rigtigt!
    Renteudgifter op til 50.000 kr pr person (altså 100.000 kr for et par) friholdes.

    Så en renteudgift på 60.000 kr giver i 2012 19.800 kr i fradrag, og det falder til 19.000 kr i 2020 (33% af 50.000 + 25% af 10.000), altså hele 800 kr, hvor Generalens metode lagde op til et fald på 8%, så er det ved en en normal renteudgift blot 1,6%.
    Selv ved renteudgifter på 100.000 kr pr. person falder værdien af rentefradraget blot 4%, fra 33% til 29%!

    #149116
    testForfatter

    tja et regne sin skat ud selv er ikke blevet lettere med tiden. den nye grønne check har også beløbsgrænser jeg foreløbig ikke har fået lavet en xl formel for.

    #149138
    AnonymForfatter

    beklager mine urigtige oplysninger, vil hermed sætte mig bedre ind i hvad et fradrag er for en størelse..

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.