omlægge lån

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • ole.c.kForfatter
    Indlæg
  • #90616
    ole.c.kForfatter

    Hej alle

    jeg er ny på sitet, men kan jo se at mange får gode råd herinde:-)

    jeg har en lejlighed, købt til 2 mil i 2005 og havde et F4 lån på realkreditten (1.6) og de 400.000 er finansieret i et selskab.

    sidst år steg renten jo og mit F4 lån blev noget dyrere, fra 4800,- til 8000,- om måneden (renten gik fra ca. 2,3 til 4,5)

    Problemet kort: jeg sidder for dyrt.

    Samtidig så skal vi have nyt tag på huset i ejerforeningen og der skal jeg betale 160.000,-

    Finansselskabet er gået konkurs og advokaten har skrevet med et tilbud om at indfri til kurs 90 – så ville jeg spare 40.000 på restgælden der.

    Derudover så har jeg forbrugslån på 110.000 –

    Jeg skal derudover til København for at studere og er derfor primært interesseret i så lav en ydelse som muligt.

    hvordan vil i råde mig til at lægge lånene om og/eller sammen, for at få en fornuftig ydelse.

    mange tak –

    PS: lejligheden skal ikke sælges – så venligst lad vær med at foreslå det.

    #148954
    AnonymForfatter

    En låneomlægning kan faktisk ikke betale sig.

    Hvis du i december 2008 rentetilpassede dit F4 lån, så er du bundet af renten i årene 2009, 2010, 2011 og 2012

    De obligationer, er ligger bag et flekslån er inkonvertible, dvs. de kan ikke konverteres til kurs 100. Du skal i stedet købe de samme obligationer op i markedet til den gældende dagskurs, som ligger væsentligt over 100. Dertil kommer de omkostninger der er forbundet med omlægningen.

    Alt i alt vil din restgæld stige væsentligt.

    Ydermere er rentebesparelsen ikke særlig stor, hvis du omlægger dit F4 lån på 4,8% til et nyt F4 lån på 3,0% så sparer du 1,2% efter skat.

    Hvis du omlægger dit F4 lån til et F1 lån, sparer du betydeligt mere, men her skal du være opmærksom på, at dit rådighedsbeløb skal være så stort, at realkreditinstituttet vil godkende dig til den større renterisiko. Jeg fornemmer dette er et problem.

    Du står jo ikke særlig godt, hvis du i år får en flexrente til 1,7% næste år som næste år stiger til 4% og næste år igen ligger på 7%. Dette er jo den iboende risiko ved flekslånet. Og der skal faktisk ikke meget til før renterne flytter sig markant. Alt hvad der skal til er bare at udlandet pludselig finder nye investeringsobjekter og flytter pengene ud af danske realkreditobligationer.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.