Efterløn

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90610
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har besked fra min A-kasse at jeg skal/kan begynde indbetaling til efterløn.
    Jeg har læst mig til at man altid kan stoppe indbetalingerne og få det opsparede ud igen, så jeg er positiv over for idéen.

    Det som jeg er i tvivl om, er om det kan svare sig efter den nye skattereform.
    Skat betaler 33% i dag, men kun 25% i 2019. Er det ikke rigtigt?

    Kan det så svare sig, i forhold til ratepension.

    Jeg er 30 år gammel og betaler topskat.

    På forhånd tak.

    #149206
    AnonymForfatter

    Umiddelbart tror jeg ikke du skal regne med at se noget til efterlønnen. Den bliver lige så langsomt udfaset for den yngre generation. Efterlønsalderen vil gradvist blive hævet som vi allerede har set (før kunne du gå på efterløn som 60 årig, nu først som 62 årig osv.) og når den hæves hurtigere end vores levealder stiger (som vores folkepension skal følge), så uddør den.

    Derudover er der modregningen, som du nævner. Hvis du går på efterløn som 62 årig, bliver ALLE dine pensioner modregnet. Hvis du venter til du fylder 64 år og samtidig får udbetaling fra arbejdsgiveradministreret rate/livrente, så modregnes der stadig i efterlønnen. Især den yngre generation når at få store arbejdsadministrede ratepensioner og livrenter. Og så sammenholder du lige forrige afsnit om udskydelse af efterlønsalderen med de fremtidige regler for hvornår man senest skal påbegynde udbetaling af sine pensioner.

    Men i dit tilfælde når efterlønsalderen af overstige pensionsalder, før du når til pensionsalderen.

    Til slut kommer der snart en “udligningsskat", som også er en del af skattereformen.

    Det er korrekt at fragsværdien falder fra 33 til 25% fra 2012-2019 med 1 % point om året.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.