Overflytning af SP-penge (§41)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90607
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne overflytte min SP-penge til PFA (den 11. december når lovforslaget er vedtaget), hvor jeg har en eksisterende pensionsordning. Men PFA har besluttet ikke at modtage overflytninger fra SP.

    1) Hvorfor? (mest retorisk)

    2) Hvem ellers modtager (relativt få) pensionspenge? ATP har ikke noget samlede oversigt over det (jeg har ringet).

    Jeg betaler i forvejen så meget jeg kan hvert år, så jeg kan ikke hæve og så sætte pengene inde i en pensionsordning.

    #148770
    AnonymForfatter

    Jamen – det gør alle banker og sparekasser. Overflyt blot.

    #148772
    HalliHalloForfatter

    Jeg kan da godt forstå at PFA ikke gider rode med Sp-penge, da der jo kun er tale om ganske små beløb.

    Og jeg kan også godt forstå at ATP ikke har udarbejdet en liste over pengeinstitutter og pensionsselskaber, der tager imod SP-penge.

    Det er jo noget den enkelt skal finde ud af, og har du udnyttet dine fradrag i banken, så er der jo ikke andet end at oprette en livrente eller sætte dette lille beløb i omløb eller hvad du nu kan finde på.

    #148818
    AnonymForfatter

    En §41 overførsel er ikke fradragsberettiget.

    Derudover arbejder ATP jo også med et forslag om at alle Sp opsparigner skal tvangsophæves – hvor langt de er i denne process ved jeg ikke lige.

    Men for at svare på dit spørgsmål findes der da stadig mange pengeinstitutter der modtager SP opsparingen – har du spurgt din egen bank?

    /Michael

    #148824
    AnonymForfatter

    Lov-forslag om tvangsudbetaling af SP midler, tredjebehandles og forventes vedtaget torsdag d. 10 december. i folketinget.

    Lov-forslaget vil forlænge udbetalingsviduet (hvor der også kan overflyttes til anden pensionsordning) til 1.5.2010. Herefter tvangsudbetales alle SP pensioner via Nemkonto

    Vær opmærksom på, at hvis din SP opsparing stadig står i ATP pr. 1.1.2010 stiger administrationsomkostningerne (som trækkes udbetaling) fra 22 kr. til ca. 250 kr. da der nu kun er ca. 1/10 medlemmer til at dække omkostningerne. Så husk at få dine SP-midler overført allerede i år.

    I princippet kan alle pensions- og pengeinstitutter overtage (via overførsel) din SP-pension. Der er dog ingen modtagelseskrav og det er op til det enkelte institut om de vil adminstrere dine pensionspenge. ATP har ingen viden om dit pengeinstituts politik på dette område. Du bør derimod henvende dig til din bank (for at forhøre dig om de nærmere muligheder), som herefter vil sende overførselsanmodningen til ATP.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.