Investering

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90606
    AnonymForfatter

    Jeg har nogle penge jeg gerne vil parkere med bedst mulig forrentning i nogle år, og med minimal risiko.
    Min tanke var at købe nogle 5 pct kreditforeningsobligationer – de står pt i kurs ca 100.
    Vil jeg så ikke få 5 pct rente af mine penge? Og obligationerne kan vel sælges til hver en tid?
    Det lyder for godt til at være sandt, og det er det jo nok også. Men kan nogen fortælle mig hvor hunden ligger begravet?

    #148738
    PrasmusForfatter

    Skal først sige, at jeg ikke er ekspert, så tage mine ord med forbehold for fejl. Større fejl vil andre nok påpege, håber jeg 🙂

    Som du er inde på, så er der nok en hund begravet et sted, og ja det er der, endda ind til flere…. Dermed ikke sagt, at det er en dårlig ide, man skal bare være klar over hvad der er af risiko etc.

    Nej, du kan ikke altid bare sælge dine obligationer igen, er der ikke købere, så kan du ikke komme af med dem. Er der købere, men er obligationerne ikke attraktive på salgs tidspunktet, så får du måske en skidt kurs for dem og dermed et tab (som ikke engang kan trækkes fra i skat). Disse to situationer kan du komme over, ved at beholde obligationerne til udløb, men det er naturligvis surt at have bundet sine penge i f.eks. 30år hvis man skal bruge dem nu, eller renten er steget til 10%.

    Der kan også ske det, at renten falder og det får kursen på dine 5% obligationer til at stige til noget over 100. Derved bliver det interessant for låntager at indfri obligationerne til kurs 100, og du får dine penge retur og ikke de 5% i rente i den årrække du havde håbet på.

    Derudover er der omkostninger ved køb, salg og opbevaring af obligationer.

    #148740
    PrasmusForfatter

    Og en lille ekstra kommentar.

    Når du snakker om 5% obligationer til kurs 100, er det formentlig annuitets obligationer, dvs. med løbende afdrag og renter typisk 1 eller 4 gange om året. Dvs. din opsparing falder løbende da den udbetales løbende.

    Kan du ikke få besked om udtrækning gratis via netbank, er dette en ekstra udgift som æder af din rente indtægt (tror det er 12kr pr meddelse).

    #148756
    AnonymForfatter

    Ja, det er korrekt at vi taler om annuitetsobligationer. Hvis jeg nu selv har et kreditforeningslån i den samme serie, kan jeg så evt bruge obligationerne til at indfri en del af lånet? Eller skal man indfri hele lånet på en gang?

    #148760
    testForfatter

    i mange obligations serier er der nu ret stor omsætning så det med at finde en køber er ikke et problem. Du betaler naturligvis kurtage både nå du køber og sælger igen. hvis renten stiger falder kursen. normalt siger man at f.eks. kreditforenings obligationer skal betragtes som en langsigtet investering.

    #148786
    PrasmusForfatter

    Et alternativ til de 5% obligationer du har kik på, som du også kunne overveje, er nogle kortvarige stående obligations lån på 2% (eller andre med en lav rente). Kursen er typisk i den lave ende af 90’erne hvis der stadig er nogle år tilbage før udløb.

    Hvis vi siger, at du kan få dem til 92% med en rast løbetid på 4år, så tjener du 2% på kursgevinst om året og dette er endda skattefrit. Oven i får du de 2% i rente (køber du for 100.000kr, får du rente af 108.600kr grunden kursen) som der naturligvis betales skat af, lige som ved dem med kupon rente på 5%. Tallene er kun et tænkt eksempel, men det er ikke så langt fra virkeligheden, der dog er knap så fordelagtigt.

    En anden fordel ved at vælge disse med en relativ kort resttid er, at generelt jo tættere du kommer på udløb, jo tættere vil kursen være på 100, hvilket igen giver en vis sikkerhed for minimale kurssving.

    Jeg gætter på det er frie midler du vil invester, det er netop derfor de stående 2% obligationer er interessante, da kursgevinsten er skattefri. Er det pensions milder, er kursgevinsten ikke skattefri.

    Obs: Skatte friheden af frie midler for kursgevinst gælder kun for blåstemplede obligationer, sortstemplede obligationer skal der betales skat af kursgevinsten.

    #148806
    thsvForfatter

    Hvorfor så ikke bruge den aktuelle kurs som er tæt på 96 til eksemplet?!
    Så er der kun et %-point i årlig kursgevinst istedet, og derved en rente på 3% brutto.
    Dette er altså noget mindre end de 5% som 5% obligationen giver.
    Denne har dog den ulempe, at kursen vil falde, hvis renten stiger.

    Man kan godt foretage en delvis indfrielse af sit realkreditlån, det koster dog et gebyr i størrelsesordenen 750 kr. men så sparer man jo osse adm.bidrag på den del af lånet, istedet for at have for 100.000 kr obligationer liggende. Ved 0,5% i adm.bidrag er det dog 500 kr årligt man sparer.

    #148810
    PrasmusForfatter

    Tak for rettelsen!

    Til mit forsvar skal siges, at jeg ikke havde adgang til faktiske kurser da jeg skrev mit indlæg. Nu kan jeg godt se at fordelen er overdrevet ret meget – men overdrivelse fremmer forståelsen, pointen var at det måske var værd at kikke på den type obligationer også.

    #148836
    thsvForfatter

    Ikke enig, når kursen er over 96 på disse 4-årige 2% obligationer, skal man ikke overdrive renten med over 1 % årligt.

    Men det er da et alternativ til en højrentekonto på 3,5%, hvis der skal betales skat af renter og ikke af kursgevinsten.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.