BRF hæver boligkredit produktet med 1%

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90604
    AnonymForfatter

    Jeg fik for 2 dage siden et brev hvori BRF meddeler os om at de hæver renten med 1% på boligkredit d. 1. Januar 2010 med henvisning til lånevilkårene.

    Jeg ringede selvfølgelig for at brokke mig, men de kunne intet gøre ved det, de sagde det var sendt fra direktionen til samtlige kunder.

    Jeg synes dette er mærkeligt i et marked, hvor der på nuværende tidspunkt, er masser af billige penge. Dette må skyldes store tab i vente? Eller det dyre medlemskab af bankpakke 2.

    Jeg overvejer nu at skifte til anden bank, hvem skal man tage? hvem er ikke med i bankpakke2?

    Hilsen
    Morten

    #148582
    thsvForfatter

    BRF boligkredit!

    Jeg vidste det ville komme! 😉

    Ligesom de stigninger Eik bank har indført på deres boligprioritet.
    BRFs rentesatser var simpelthen for fordelagtige, f.eks. de 4,5% i intervallet 80-95%.

    I hvilket låneinterval ligger dit lån?
    Hvor stort er det?

    Er der tale om en kredit i den yderste del til 4,5%, der nu bliver til 5,5%, så er det stadigt et billigt lån, men er der tale om 0-60%, så er Nordea nok det rigtige. Rente 2,9% mod BRFs fremtidige 3,73%. Ligeledes kunne Handelsbanken være interessant, de har forskellige produkter. Er lånet indenfor de 80% bør du omlægge til realkreditlån, da renten på F1 må formodes at lande nær de 1,8% for 2010.

    Prislisten indeholder stadig det gamle rente-tillæg, så den burde BRF bank straks ændre!
    http://www.brf.dk/412568AF004881F2/alldocs/DOCURAN-5EJHPU/$File/bank_priser.pdf

    #148600
    AnonymForfatter

    Det skyldes nok en kombination af flere faktorer.

    Kapitalen for bankpakke 2 er dyrere end den hidtidige eksterne finansiering, som bankerne har kunne opnå og derfor bliver deres gennemsnitsrenter højere.

    Derudover er bankpakke 1 er allerede blevet dyrere end forventet og det er muligvis ikke slut endnu.

    Derudover må det forventes at tab forsat vil stige pga. overbelåning, lav vækst og arbejdsløshed, hvorfor det er vigtigt at få tjent penge til at stå imod med.

    I de gode tider har mange banker desuden fokuseret på meget lave priser for at tiltrække nye kunder og udvide, imens bankerne nu kan blive tvunget til at sætte deres prissætning ud fra deres omkostningsniveau og fremtidige overlevelsesmuligheder.

    #148602
    AnonymForfatter

    Hej

    De skriver at de øger renten fra 3.6% til 4.6%, jeg kan desværre ikke se mine oplysninger på brf hjemmesiden for tiden.

    Grunden til skift vil ikke være af økonomiske grunde, mere princippet i ikke at bidrage til BRF s dårlige forretninger samt at det må være skidt, at være kunde i en bank med dårlig økonomi, det er jo kunderne der skal betale. Se bare roskilde bank kunder som er stavnsbundet til banken, da ingen andre vil have dem.

    vi skylder ikke mere end ca.110.000 ud af 460.000kr. på den konto. vi burde egentlig måske ligge i i 80-95% puljen. Men som sagt, kan ikke se det på deres hjemmeside.

    for at opnå de billige renter hos nordea skal man vist være fordel+ kunde, jeg er også imod disse spegede produkter, da de som regel financieres gennem andre produkter som man skal have for, at være fordel+ kunde. 🙂

    Hilsen
    Morten

    #148606
    thsvForfatter

    Rentesats tyder på interval 60-80%.
    Få lånet betalt ud, det er ikke værd, at lægge et lån på 110.000 kr om!
    En 5 irente betyder jo 1.100 kr mere i rente i 2010, og ca. 740 kr efter skattefordel, så der går mindst 5 år før end du har tjent renteforskellen hjem.

    Fordel+ kunde bliver du næsten automatisk hos Nordea, selvom jeg osse mener, at de bør give samme vilkår til alle, men sådan er det jo osse med forsikringer, jo flere produkter jo bedre priser. Selv GF-forsikring kræver, at man er helkunde.

    #148614
    AnonymForfatter

    Nu nævner THSV altid Nordea Bank Danmark, men de er faktisk langt fra altid de billigste.

    Hvis vi taler om den inderste finansiering, så tilbyder Danske Bank sine Prioritets Plus kunder en rente i intervallet 2,80 – 5,00%.

    #148616
    thsvForfatter

    Og Nordea tilbyder alle fordel+ kunder 2,9% op til 80 %, og 5,25% over de 80%, hvor Danske Bank operer med 7,1-10,1% på deres boliglån.

    Jeg er faktisk kunde i Danske Bank, og de vil ikke tilbyde lavere end 3,3% til os, trods at prioritetslånet ligger i 0-40% finansiering!
    Hos Nordea ville vi uden problemer få det til 2,9%!

    #148622
    AnonymForfatter

    Er du overhovedet sikker på Nordea Prioritet er for belåning over 80% ?

    Når jeg læser Nordes prisark, ser jeg følgende:

    Nordea Prioritet, boligkøb:
    Basiskunde: 8,25%
    Fordelskunde: 6,25%
    Fordel+ kunde: 5,25%

    Så står det er et lille (c) og vi kigger straks i fodnoten.

    Hvad står der ?

    c: Boliglån med sikkerhed over 80% af værdi har renten 9,25%

    Nu er det ikke den mest overskuelige opstilling Nordea har, men for mig ser det umiddelbart ud som om at Nordea ikke giver prioritetslånene ud over 80% belåning.

    #148624
    AnonymForfatter

    NORDEA SKRIVER PÅ SIN HJEMMESIDE OM NORDEA PRIORITET:

    Det særlige ved Nordea Prioritet er at:

    •Du kan låne op til 80% af værdien af din helårsbolig og 60% af værdien af dit fritidshus
    Nordea Prioritet er specielt en mulighed for dig, hvis du har:

    •Et mindre realkreditlån med en rente, der er højere end Nordea Prioritet
    •Et realkreditlån med en kort løbetid eller en restgæld på under ca. 500.000 kr.
    •Penge stående til lav rente og har lån til høj rente
    •Kontokort, billån eller lignende med højere rente end Nordea Prioritet
    •Svingende indtægter og/eller i perioder har mange penge stående på kontoen
    •Ønske om høj grad af fleksibilitet

    Konklusion:

    Dvs. at du slet ikke kan opnå den attraktive rente på 5,25%, hvis du skal belåne de yderste 80-100%, så skal du have et dyrt Nordea Boliglån.

    #148626
    AnonymForfatter

    Nå okay jeg kan så se at der står et andet sted, at man med Nordea Prioritet Boligkøb kan låne mere end 80% af boligens værdi.

    Der står så bare ikke hvor meget mere?

    #148630
    AnonymForfatter

    Ikke fordi jeg skal blande mig i diskussionen, men renten på vores Danske Prioritet Plus er 2,5% p.a., hvilket er bedre end Nordea.

    #148672
    thsvForfatter

    Ja, men det er et ældre lån, som ikke kan optages til de rentesatser mere.

    #148686
    AnonymForfatter

    Som jeg har beskrevet flere andre steder, så er et klassisk problem (som jeg efterhånden kender mange der har) at man har svært ved at opnå fordel+ kundestatus eller over tid i takt med gælden afdrages mister sin fordel + kundestatus.

    Dermed skal man enten købe dyre produkter som man ikke har behov for, for at fastholde sin fordel+ status, eller miste sin status og dermed betale den meget højere fordels rente.

    #148690
    Mr.M.Forfatter

    2,5 pct. i Danske Bank, lader til at man kan forhandle lidt med dem så. Må man jo lige forsøge sig med!

    #148780
    AnonymForfatter

    Følger man lidt med i tvangsauktionerne, kan det ikke undre.
    BRF er langt den hyppigste – i forhold til sin størrelse – kreditforening med noget i klemme. Vurderingerne af ejendommenes værdi – på belåningstidspunktet, vel at mærke – er i tvangsauktionssagerne: Skal vi sige optimistiske.
    BRF taber i øjeblikket 100-200 mio om MÅNEDEN på tvangsauktion: De har virkelig moret sig med erhvervslivets absolutte spidser: Kenneth Schwartz Thomsen, Martin Klütz og andre i den gruppe. Noget sådant koster rigtig mange penge.
    Ydermere har BRF bank ofte det yderste pant i en tvangsauktion. Her er ikke nogen redning, når kreditforeningen som udgangspunkt har overbelånt – og tabet kommer som konsekvens af en tvangsauktion rekvireret af et konkursbo.
    Her er der ikke mange bogholderikneb tilbage for at skjule tab!
    Det kan godt være at realkreditrenten er lav; men banklånet kan blive en dyr fornøjelse.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.