Restskat – skal SKAT tjene penge på dig?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90595
    AnonymForfatter

    De skal i hvert fald ikke tjene penge på mig. Jeg har i dag bestilt en tastselvkode for at undersøge, om jeg skal betale restskat for 2009.

    ÆNDREDE REGLER BETYDER AT DER FRA 1. JANUAR 2010 BETALES RENTER AF UBETALT RESTSKAT, MEDMINDRE MAN SELV INDBETALER DEN INDEN 31.12.09.

    Så hvis man tilhører den dovne type som mig, der normalt venter til foråret for at finde ud af, om der var overskud eller underskud hos skattefar og selvfølgelig betaler den til tiden, så bliver man straffet. Skat kan ligefrem spekulere i at behandle skatten langsomt, så de når at tjene flere renter.

    På sin vis er det måske okay, at skatten bør falde i det år skatten tilhører og reglerne skal nok sætte en stopper for folk, som har udnyttet de gamle regler. MEN MAN KAN JO IKKE BARE RINGE TIL SKAT OG SPØRGE, HVAD BLIVER MIN RESTSKAT? For oplysningerne er jo ikke kommet fra banken, realkreditinstituttet, pensionsselskabet osv. Det er det uretfærdige.

    Nu skal man så selv indhente oplysningerne for hvert enkelt lån mm. og selv regne på restskatten for at kunne betale den inden udgangen af 2010. Og Skat er garanteret rigtig tilfreds med mig, nu når jeg ordner alt min skat selv.

    Så SKAT vinder uanset hvad i form af enten
    – mindre arbejde
    – eller højere renteindtægter

    #148474
    NultopskatForfatter

    JA, det er SKATs hovedformål at tjene penge på dig…det er vel næppe overraskende…;o)

    Staten skal jo bruge penge, som man så kan dele ud af til div. politiske korrekte formål, de penge kommer jo fra skatteborgerne for div. politisk ukorrekte handlinger.
    Så som at købe ny bil, arbejde og tjene lidt mere end gennemsnittet you name it..

    #148476
    AnonymForfatter

    Hvis man indbetaler for meget i restskat inden 31/12 får man så rente af differencen mellem den reelle restskat og det indbetalte beløb?

    #148478
    thsvForfatter

    Det er da meget fair, at der skal betales rente fra d. 1/1 til betaling af restskat finder sted. I det nuværende system er der jo mange, der benytter Skat som en gratis bank, ved at selvangive, således, at de låner 20-30.000 kr GRATIS af skat i gennemsnit et år, nemlig fra indkomståret hver måned, og frem til gammel deadline 1/7!
    Yderst rimeligt ændring, kan ikke forstå, at du kan anfægte den.

    #148510
    AnonymForfatter

    Hvordan finder jeg ud af, hvorvidt jeg skylder i skat ? Jeg har prøvet at finde ud af det inde på skat.dk med min digtale signatur. Men jeg har ikke ledt godt nok.

    Hvem kan hjælpe ?

    #148512
    AnonymForfatter

    Jeg gør det at jeg regner ud groft hvor meget jeg skal betale tilbage og så betaler jeg rigeligt.
    For betale restskat tilbage, det skal jeg:-)

    #148514
    AnonymForfatter

    Den forventede rente på restskat er 5,4% og der er ikke fradrag for renteudgiften.

    Den forventede rente for overskydende skat er 1,4% og der skal ikke betales skat.

    Hvis man var skattespekulant skulle man nu kun lade restskatten stå, hvis alternativet er et lån med en rente på lidt over 8%. Hvis man til gengæld har positiv kapitalindkomst og betaler indkomstskat af renteindtægter, er Skats forrentning af pengene faktisk ikke helt tosset sammenlignet med en almindelig indlånskonto, eftersom renten er skattefri.

    #148516
    AnonymForfatter

    Kan du aldrig blive oprevet over ændringer som stiller dig værre som privatperson?

    Skat har monopol.

    Derudover har jeg lige fundet ud af at skatten ikke decideret skal stoppe skattespekulanter, men at den som del i forårspakken skal medfinansiere skattelettelserne på arbejdsindkomsten.

    #148518
    testForfatter

    med forskud opgørelse og et regne ark tager det ikke meget at lave et ark der kan regne skatten ud. Den nye grønne check giver mig lidt kvaler.

    #148520
    AnonymForfatter

    Hej Tabac.

    Du lyder til at have styr på tingene.

    Hvornår bliver den overskydende skat udbetalt ?

    De 1,4% er vel dag til dag rente så det svarer til en rente på 2,35 per anno før skat.
    Man får vel ikke 140 kr. udbetalt for hver 10.000 kr. man har i overskydende skat. Ellers er det jo en meget fin rente. Hvis man eksempelvis får udbetalt 10.140 kr. i februar. – altså en rente per anno før skat på 28 % (1,4%/0,595*12) 🙂

    #148524
    AnonymForfatter

    Hov Positiv kapitalindkomst i århus 2010 beskattes med 36,9 %

    Så beregningen bliver 26,6 % (1,4%/0,631*12) men igen dette er vist ønsketænkning. 🙂 Renten bliver svarerende til 1,4%/0,631 = 2,2 % før skat per annno.

    #148526
    AnonymForfatter

    Den bliver som regel udbetalt nogenlunde samtidig med at årsopgørelsen er færdig. Ofte er årsopgørelserne tidligere klar for de folk som benytter tastselvkode og digital signatur.

    Ellers får rigtig mange udbetalingen omkring medio maj, så det bliver en “bingsperiode på 4,5 mdr." og ja der er tale om dag til dag rente.

    Hvad renten på 1,4% før skat svarer til kommer vel an på om man betaler bund eller topskat i 2010 og om man har positiv kapitalindkomst.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.