Købe bolig eller investere

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87107
    AnonymForfatter

    Lad os sige at man har 1,5 mio kr kontant og gerne vil købe en ejerlejlighed.
    Er det så mest hensigtsmæssigt at købe lejligheden kontant eller at tage et realkreditlån og så istedet bruge formuen på aktie og obligationsinvesteringer?

    #105890
    AnonymForfatter

    Hvis du låner i lejligheden og så køber præcis de samme obligationer for din opsparing, så løber det lige præcis rundt, sådan lige bortset fra bidrag, gebyrer etc. som du mister, og helt ubetydeligt er det jo ikke.

    Hvis du investerer ‘dårligere’ end ‘præcis de samme obligationer’, så er det en rigtig skidt forretning.

    Hvis du investerer ‘bedre’, så er det en god forretning. Med lidt held kan det godt lade sig gøre, med lidt is i maven og en lang horisont er det måske endda ikke urealistisk.

    Men du kommer ikke bort fra at det er investering for lånte penge. Det er ikke anbefalelsesværdigt for almindelige mennesker.

    #105952
    AnonymForfatter

    Jeg har hørt at DDB kommer med et investeringstilbud hvor de efter 7 år er garanteret de penge du skyder ind, selvom værdien er faldet. Man skal dog beholde dem i min. 7 år. Nogen gode råd til det ?

    #105954
    AnonymForfatter

    Jeg tror det med at du skal beholde dem 7 år er lidt misforstået. Måske indløses de efter 7 år til kurs 100 (eller købskurs), men du kan nok slippe af med dem inden.

    Men en forrentning af din kapital på 0% vil du ikke være tilfreds med. Du kan købe en 7-årig realkredit-obligation til kurs 100, og den får du da løbende ca 3% for i rente + garanti for at få dit indskud tilbage.

    DDB tilbyder dig nok lidt mere end det du skriver. Men ‘det mere’ er kun hvis.. såfremt.. ifald .. – og så er det op til dig at vurdere hvor meget du tror på det eller hvor stor risikoen for en rente under markedsrente er.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.