Realkredit lån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90579
    AnonymForfatter

    Jeg håber nogle kan hjælpe med nedenstående spørgsmål.

    Jeg ønsker at omlægge et realkreditlån i Totalkredit. Hvilket viser sig at være vanskeligt da jeg ikke har en af deres samarbejdspartnere som bank.

    Totalkredit sige at de ikke kan udføre det bankmæssige rundt om en sådan omlægning da de ikke er en bank. Helt præcist hvad dette bankmæssige kan/vil de ikke oplyse, blot nævner de tinglysning. Og de henviser til at andre realkredit institutter har en bank. Hvilket mange også har idag. men f.eks. da jeg købte hus i 1993 havde BRF, som vi brugte, ingen bank, og de klarede da forløbet direkte.

    Så komme spørgsmålet: Hvad er det Totalkredit ikke kan? Siden de henviser til en samarbejdene bank. En bank jeg ikke ønsker at være kunde i.

    Med håb om lidt oplysning.
    På forhånd tak

    #148262
    thsvForfatter

    Skift dog til det realkreditinstitut, som din bank samarbejder med!
    Eller skift bank til en bank, der samarbejder med Totalkredit!
    Det er fomentlig noget med godkendelse af budget og belåningsgrad, som banken skal involveres i!

    #148416
    AnonymForfatter

    Jeg er i præcis samme situation!

    Ovenikøbet fik Totalkredit mig til at opsige mit hidtidige lån inden fristen 31/10, hvilket betyder, at jeg jo skal betale det ud pr 30/12. Men de har fortsat ikke ville sende mig papirer på omlægningen.

    Problemet er, at jeg ikke bare kan sige “rend og hop" og skifte til en anden bank, da denne jo i så fald skal vurdere ejendommen, som helt sikkert vil blive vurderet væsentligt lavere end dén vurdering, det hidtidige lån er baseret på.

    Spørgsmålet er, hvad jeg kan kræve af Totalkredit?

    #148442
    AnonymForfatter

    Er der andre, der har (gode eller dårlige) erfaringer med omlægning og kombinationen Totalkredit og ikke-totalkredit-tilknyttet bank?

    #148464
    AnonymForfatter

    Tidligere var banker banker og realkreditinstitutter realkreditinstitutter, to helt særskilte forretninger. I dag er BRF stadig et realkreditinstitut men også en bank, imens Totalkredit er en samarbejdspartner med en række lokalbanker. I dag er det tilfældigvis bare sådan at rådgivningen og det administrative ved lånebehandlingen finder sted i bankerne.

    Totalkredit kan muligvis ikke:
    – Foretage de nødvendige beregninger
    – Rådgive (der er særlige regler i forhold til god skik)
    – Tinglyse
    – Kreditvurdere
    osv.

    Dog forstår jeg ikke, hvorfor din nuværende bank ikke skulle kunne hjælpe dig med omlægningen i Totalkredit. Selvom din nuværende bank ikke kan overtage lånet, kan de jo stadig tjene penge på at hjælpe dig.

    #148472
    AnonymForfatter

    I mit tilfælde har min bank (Nordea) erklæret, at de ikke kan hjælpe med en omlægning i Totalkredit og kun kan hjælpe mig ved at overtage lånet, men at det jo desværre kræver en ny vurdering.

    #148498
    thsvForfatter

    Det forstår jeg da godt, al den tid at de har Nordea kredit!
    Har du spurgt i din bank om de vil omlægge det eksisterende lån?

    Ellers må du jo henvende dig der hvor du optog lånet i Totalkredit eller i en anden bank, der samarbejder med dem.

    Egentlig syntes jeg, det er fair mok, hvis du ikke kan omlægge et lån, der ikke er sikkerhed indenfor 80%, da kreditforeningens pant jo så i følge loven ikke er stort nok.
    En omlægming burde faktisk svare til en nybelåning!

    #148502
    AnonymForfatter

    Det forstår jeg så ikke helt. Mener du enhver omlægning burde svare til en nybelåning? Eller er det bare os, der tilfældigvis har skiftet bank, der skal ‘straffes’?

    #148504
    thsvForfatter

    Enhver omlægning burde svare til en ny belåning, så fantasilånene uden sikkerhed ikke kan forlænges.

    #148522
    AnonymForfatter

    Det lyder da positivt, for så er Nordea i det mindste interesserede i at overtage “risikoen". Selvfølgelig skal de have førsteretten. Få lavet den vurdering. Jo mindre dit hus var værd i 2008, jo mindre har prisfaldene formentlig også været.

    Hvis den nye vurderingen forringer din økonomiske situation væsentligt, synes jeg til gengæld at det er dårlig stil af Nordea, at de ikke vil hjælpe dig med omlægningen. De kunne jo bare tage et lidt højere gebyr.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.