formuekonto

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90559
    AnonymForfatter

    hej mybankers 😮
    jeg tænkte på det sidste over en formuekonto. Min bank udbyder sådan en til 3% rente, når man fastlåser den i 3 år.
    MEN kunne man ikke – rent hypotetisk – oprette kontoen i Schweiz, udnytte deres høje rente og bagefter betale alle de skatte. (går udfra, at DK har lavet på nuværende tidspunkt en aftale, at man skal beskættes).

    Eller kan det ikke betale sig?
    er der nogen, der sidder med viden ang. mit spørgsmål?
    Mange tak på forhånd for jeres svar 😮

    #148118
    AnonymForfatter

    Det kan du da få bedre flere steder i DK uden at være formuende.. Mener at Nordea giver 3,25 eller derover ved fast rente i 3 år+..

    Forstår ikke resten af dit spørgsmål. Vil du undgå at betale skat eller hvad mener du.. Hvorfor vil du oprette konto i Schweiz

    #148120
    AnonymForfatter

    Jeg kender ikke renteniveauet eller skattereglerne i det tilfælde, men du glemmer VALUTARISIKOEN.

    #148142
    AnonymForfatter

    nej jeg vil IKKE oprette kontoen i Schweiz, da jeg ikke har det store beløb nu 😮 (har skudt alt i huset) Men jeg tænkte bare at måske med den “lille" rente man får- nu i Nordeas tilfælde 3,25% – kunne man måske få flere penge ud af det i Schweiz.

    Så mit spørgsmål var rent hypotetisk.

    Men ja, jeg har ikke tænkt på valuta risiko. Kan du udpensle for mig, hvad det kunne medføre?

    #148214
    AnonymForfatter

    Siden 01.01.09 har kursen på CHF svinget mellem 488-503 (fundet under historiske valutakurser i min netbank).

    Hvis man investerer 1 million og er rigtig uheldig er CHF stærk i forhold til DKR, når man investerer pengene i CHF og svag, når man igen har brug for dem i danske kroner.

    Veksling til CHF 1.000.000/503 = 1988 CHF

    Veksling til DKR 1988*488 = 970.000 DKR.

    Tab ca. 30.000 DKR.

    I 2008 svingede CHF kursen mellem 451 og 507, et endnu større spænd.

    Men man kan selvfølgelig også vinde på det, men som privatperson har man muligvis ikke den største indsigt, når det kommer til valutaspekulaten.

    #148218
    AnonymForfatter

    @tabac,
    aha tak for dit svar- nu er jeg blevet lidt klogere 😮

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.