Er vi dårlige kunder eller?

  • This topic has 7 stemmer and 7 svar.
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Anonym
    Forfatter
    Indlæg
  • #90554
    Anonym

    Hej alle.
    Vi er et par)(24-25År) med 1 barn,har et forbrugslån på 140000kr.
    Vi spurgte banken i tisdags om ikke vi kunne springe betalingen af ydelsen på lånet over her den 1 December.(3200Kr)
    Vores bankrådgiver var ikke til stede, så vi ville blive ringet op af en afløser senere på dagen. tiden gik og ingen ringede.Først torsdag kl 1700 bliver vi ringet op, men telefonen bliver ikke taget så de ligger en besked på vores telefonsvare. Hvor de siger.: “Nej det kan ikke lade sig gøre at hopper ydelsen over den 1 december, og vi synes i skal komme ned til en samtale om økonomi”
    Rend og hop tænker vi bare.
    Vi har godt nok ikke bil /hus eller andre større ting af værdi, var har hvad andre folk har, fladskærm, pc´er osv osv.
    Og vi klager ikke over vores lån, fair nok det skal betales, men vi snakker om 2´ende gang vi skal hoppe ydelsen over i år.

    Hvad får banken til at være sådan?
    Vi har en indtægt på 27000 kr om måneden og udgifter for 16-18000(med de 3200 til lånet.

    Har overvejet at skifte bank, men bliver sgu ikke virkeligt hvis alle banker er sådan…
    Hvad siger i dårlig kunde eller dårligt behandlet?
    Det skal lige siges at vi altid har betalt regninger og lign til tiden.

    #147966
    Anonym

    Hvis ellers situationen ser fornuftig ud så tag da ned i banken til en snak. Som regel er de til at snakke med hvis man lægger tingene ærligt på bordet og ikke ønsker at føre krig. Tror ikke det er unormalt for mange med en snak om økonomien i banken i december måned… Eller tager jeg helt fejl?

    Se da hvad de siger inden du/I går til nabobanken.

    #147972
    Anonym

    Tja.. Hvis i tænker højt, og også har denne “attitude” overfor banken, når banken foreslår et møde, så er det måske hos jer selv problemet ligger.

    Hvorfor vil I ikke til møde ?

    I skriver at udgifter er 16-18 tkr.. Hvis i har lavet et ordentligt budget bør I da kende jeres reele udgift. plus/minus 2000 kr om måneden er i mine øjne ikke et seriøst budget… Og lur mig om udgifterne så reelt ikke er højere end i tror… bare et gæt 🙂
    HAR i lavet et reelt budget ? Måske er det dette banken kunne hjælpe med under et møde.

    At bede om udskydelse af sin låneydelse 2 gange om året er i mine øjne i overkanten, hvis det er en trend der gentager sig hvert år.

    #147974
    Anonym

    140.000 kr. er i dag et stort forbrugslån og derfor en større risiko for banken. I den kommende tid vil bankerne yde færre store forbrugslån og sørge for at nuværende store lån bliver nedbragt. Derfor kan det også blive svært at skifte bank.

    Jeres forbrugslån gør jer dog ikke til dårlige kunder, så længe i passer jeres økonomi (betaler jeres regninger til tiden, undgår overtræk osv.). Det kan jo være, at jeres normale rådgiver har en anden holdning til sagen, eftersom vedkommende kender jer bedst, men ellers vil banken sikkert bare sikre sig, at det ikke skyldes pengeproblemer.

    Derudover synes jeg, at det er mange gange at få udskudt ydelsen på sit lån 2 gange om året taget i betragtning af de omkostninger i formentlig skal betale for låneændringen.

    #147976
    Anonym

    Ja okay …
    men kender bare hendes måde at tale ned til folk på, men ja burde nok gå derned, så kan vi jo banke hende lidt i hovedet 😉 taker for svaret

    #147980
    Krisser

    Med jeres nuværende restgæld og ydelse, har I ca. fem år tilbage på lånet (lidt afhængig af renten). For et privatlån ligger en sådan løbetid i den høje ende, men er dog ikke kritisk. En gæld på 140 000 kroner er dog rigtig mange penge at skylde, hvis I ikke har stillet nogen sikkerhed.

    Du skriver dog at det er anden gang I beder om ydelsesfritagelse på lånet. Dette er helt klart et faresignal for banken. Hvis I to gange på et år ikke kan betale jeres ydelse, er det – set med bankens øjne – fordi jeres økonomi er for stram. I kroner og ører svarer det jo til, at jeres ydelse reelt har være 2650 kroner om måneden, og ikke 3200 kroner om måneden, og det giver jer cirka et års længere løbetid.

    Et rådighedsbeløb på 9000 kroner er heller ikke særlig meget til to voksne og et barn. Minimumskravet til jeres rådighedsbeløb vil i de fleste banker ligge 2000 til 3000 kroner højere end det I har i dag. Kombineret med at I beder banken om ydelsesfritagelse flere gange på et år, er det et signal om, at jeres økonomi er for stram.

    Jeg ville helt klart foreslå at I tager et møde i banken, og at jeres attitude er ydmyg i stedet for afkrævende. Forvent ikke at I får lov til at få ydelsesfritagelse, men brug i stedet mødet til at få styr på jeres budget og økonomi generelt.

    #147992
    Anonym

    En bank kræver typisk et rådighedsbeløb på 12.500 kr. for et par med et barn, hvilket I jo ud fra det oplyste ikke har. Derfor skal I nok ikke forvente en større udvidelse af kreditten, men dermed ikke sagt, at banken ikke vil hjælpe jer.

    Det der med at give henstand på lån (hvor man får betalingsfrie måneder) benytter bankerne meget sjældent.

    Det skyldes ikke nødvendigvis at bankerne synes I er dårlige eller tvivlsomme kunder.

    Det skyldes derimod, at “udsættelse af betaling på et lån” ifølge banklovgivningen er OBJEKTIV INDIKATION PÅ MISLIGHOLDELSE. Når der indtræder objektiv indikation på misligholdelse, så SKAL banken ifølge loven reservere et beløb til tab på jer som kunder. Den reservation vil optræde som et tab i bankens regnskab.

    Det vil banken naturligvis helst undgå, og derfor går det møde med stor sandsynlighed ud på at jeres lån enten:
    a) skal lægges om og forhøjes med 5-10.000 kr.
    b) at der skal etableres en mindre kassekredit.
    c) at der skal bevilliges et midlertidigt overtræk på jeres lønkonto.

    Omvendt, hvis I er kunder, hvor det hele kører på kanten med overtræk hver anden måned osv., så skal I nok ikke forvente velvilje fra banken, nu hvor forbrugslånet i forvejen er forholdsvist højt.

    #147994
    Michael

    Jeg er helt enig med de øvrige debattører. Jeres økonomi er ude på en glidebane hvis I har behov for at skippe hvert 6. afdrag på jeres lån. Tag dog ned i banken og tag den snak istedet for at blive børnefornærmet over at banken foreslår dette. I straffer alligevel kun jer selv i sidste ende.

    Og læg så det budget ordentligt med ALLE poster inkluderet istedet for at sjusse jer frem til udgifterne. Når man har børn er man forpligtet til at have styr på sin økonomi og forbrugslån skal i det hele taget undgås. Nu er lånet der jo, så nu handler det om at optimere økonomien og få banket den unødige gæld af hurtigst muligt.

    Der er næppe andre banker der vil tage imod jer med kyshånd. Rådighedsbeløbet er under grænsen og I har ingen sikkerhed at stille til rådighed. I er ikke dårlige kunder som sådan, men I er bestemt under middel.

    I står måske og har behov for et hus om 5-7 år og så SKAL den forbrugsgæld være væk før banken overhovedet vil tale med jer om et huskøb.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.