Spørgsmål vedr. køb af bolig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Sheila1985Forfatter
    Indlæg
  • #90552
    Sheila1985Forfatter

    Hej.

    Håber der er nogle der kan hjælpe med nogle spørgsmål? 🙂
    Min kæreste og jeg står og overvejer at købe bolig. Jeg er lidt mere vild med ideen eend han er, da vi har et forbrugslån på knap 100.000 som han gerne vil helt af med inden vi køber hus, hvor jeg mener at det lige i øjeblikket er købers marked og man derfor skal slå til.

    Men spørgsmålet lyder: Kan det på nogen måde lade sig gøre at “samle" realkreditlånet (Altså lånet til huskøb) og vores forbrugslån så vi derved får flere penge mellem hænderne? Vi afdrager 4400 på forbrugslånet og det hus som jeg er ret forelsket i ligger til 1.195.000 med et afdrag på ca. 3700 med et fastforrentet, afdragsfrit lån (Dette er boligsidens eksempel på ydelse ved køb af boligen) Så kan det lade sig gøre, så vi kan få de 4400 kr. ekstra om måneden og derved ville have 9700 til udgifterne til huset (Alle faste udgifter som lånet, varme, vand, el og ejendomsskatter osv)

    Håber I kan hjælpe?

    Mvh. SHeila Møhl Olesen

    #147914
    AnonymForfatter

    Ved køb af hus med jeres nuværende forbrugslån på 100tkr. forværrer i jeres negative formue til ca. 150tkr. pga. omkostninger og kurstab. Dertil kommer, at i ikke har noget økonomisk råderum til større uforudsete udgifter (reparationer og vedligeholdelse af huset, ny bil, nye hårde hvidevarer osv.).

    Ved at finansiere forbrugslånet over 20-30 år vil i være insolvente i 5-10 år og prisstigningerne på huset kan ikke forventes at komme hurtigt, eftersom der er udsigt til en længere periode med lav vækst og stigende arbejdsløshed. Altså er huset ikke en “guldgrube" for jer.

    På meget, meget lang sigt kan det formentlig godt betale sig, men hvis boligen lige pludselig ikke lever op til jeres krav eller i bliver nødt til at flytte pga. fx. job, skilsmisse osv., så er i fanget af økonomiske forpligtigelser.

    #147922
    Sheila1985Forfatter

    Hej igen.

    Tak for det hurtige svar. Grunden til at vi vil lægge det sammen med realkreditlånet eller som et huslån er at vi nøjagtig vil få de 4400 mere om måneden så vi totalt ville have 9700 kun til udgifterne.. Selve huset vil som sagt ligge på 3700 med et fastrentet, afdragsfrit lån og med de faste udgifter vil det cirka komme op på (6000-7000??) og derved ville vi have cirka de 3000 til de uforudsete udgifter. Og bil har vi skam, ny bil fra 2007, vi er begge i meget sikre jobs, da min arbejdsplads lige er blevet opkøbt af et udenlandsk firma og vi ansætter stadig her i de triste tider hvor alle firmaer ellers må fyre! Og min kæreste er i et job, hvor det er den ledende stilling der ryger først, før nogen af de andre gør, da det er i det offentlige (Svømmehal). Så derfor jeg tænker at det kunne være en ide at lægge lånene sammen?

    Sheila

    #147924
    thsvForfatter

    I vil ikke blive godkendt, hvis I ikke kan klare standardfinansieringen.
    Og jeres forbrugsgæld på 100.000 kr forsvinder jo ikke, selvom I køber hus.
    Havde vi været i et marked, hvor huspriserne med sikkerhed ville stige, som i 1996, så ville købet være en god ide.
    Afdrag istedet jeres forbrugsgæld og spar op til flytteomk. og udbetaling, huspriserne vil nok stige voldsomt de næste par år.

    #147926
    Sheila1985Forfatter

    Tak for svaret..

    Det er selvfølgelig ikke det jeg gerne ville høre men kan da sagtens se logikken i det. Takker for svarene og har så bare et lille spørgsmål herefter:

    Er der nogle af jer der kender til en bank som har en lidt lavere rente på forbrugslån? Vi giver lige nu 13% hos Danske bank og det synes jeg er rimelig dyrt. Ved godt at det er dyrere når der ikke kan stilles sikkerhed i hus osv, men det kunne jo være der var en bank hvor renten er mindre?

    Mvh. Sheila

    #147938
    jens38Forfatter

    hvor har du dog fået den ide fra at det er købers marked ???
    uha,få det helt ud af dit hoved,DET ER SÆLGERS MARKED,husene er alt alt for højt oppe i pris,de ligger på 2005 niveau,dette niveau er alt for højt,siger de fremtrædende økonomer.Logisk tænkning er jo også, at husker du tilbage gik alle dengang,og klappede i deres hænder,med armene langt over hovedet.Hvorfor ska huspriserne så være på niveau med dengang???Sådan er tiderne jo som bekendt langtfra nu.
    Renten er lav,og den bliver højere med tiden,men stadig vil det være langt billigere for dig at vente,de fremtidige prisfald,vil sagtens kunne opveje at renten stiger et par %.
    Prøv at se på hva de fremtrædende økonomer udtaler omkring huspriser,tror altså at de er noget klogere/bedre uddannet,end ejendomsmæglerne,der ikke skyr nogle midler,for at få solgt nogle boliger,hver gang du hører dem i tv,eller radio,sæt det på lydløst,tro for guds skyld ikke på et eneste ord af hva de siger.

    #147944
    AnonymForfatter

    Jeg tror boligpriserne vil falde yderligere. Ikke næste år, men fra ca. 2011, hvor stigningerne i flexrenten sætter ind.

    Med udsigten til stigende ledighed, stigende statsunderskud og stigende rente, så taler al historisk erfaring for boligpriserne ikke vil stige. Jeg vil gætte på priserne i 2015 ligger på eller under 2009-niveaet.

    Derudover, så er jeg selv kunde i Danske Bank og ved, at standard kreditvurdering kræver.

    1. At et par uden børn har et rådighedsbeløb på minumum 9.500 pr måned, når alle faste udgifter er betalt, inkl. befordringsudgifter til arbejde.

    2. At du/I skal kunne sidde med et fastforrentet 5% realkreditlån med afdrag og et variabelt forrentet boliglån med afdrag over 20 år.

    3. At Danske Bank (og de fleste andre banker) som udgangspunkt helst ser kunderne selv kommer med 5% til udbetalingen. Man kan godt blive kreditgodkendt med forbrugsgæld, men det kræver for det første at rådighedsbeløbet ligger markant over standardkravet og der betyder dernæst, at i opnår en dårligere rente på boliglånet, end I ellers ville have gjort.

    #147950
    jens38Forfatter

    hmm,jae,dem som der går og tror at det bare er det helt rigtige tidspunkt at købe bolig,er vist blevet drejet i deres hovede af mæglerne,den slags mennesker er totalt ligeglade med hva folk der er uddannet indenfor økonomi siger,bare de får deres honorar,så ka de gå og skrige af grin af de mennesker der tror på dem,hehe….
    (På vej ned til BMW forhandleren)hehe
    de er SÆLGERE,det fatter mange ikke…

    #147956
    Sheila1985Forfatter

    Det er ikke noget jeg har hørt, men konstateret ud fra at have kigget på flere huse som ikke kan blive solgt og derved bliver sat ned i pris! Men ok, kan da være de falder yderligere.. Da jeg snakkede om de 9700 det er altså KUN til udgifterne og realkreditlånet. Vi har 6000 derudover til forbrug hver måned! Lige nu lever vi i lejlighed og bruger kun for 4000 om måneden og de 2000 ekstra fordeler vi over opsparing og til vores konto som er til uforudsete ting som tandlæge, bilreperationer osv.. Bare så I ikke troede at vi kun havde et rådighedsbeløb på 9700 til det hele! 🙂

    #147958
    jens38Forfatter

    Ejendomsmæglerne kæmper en hård kamp,for at få de huse sat ned i pris,de huse der har været til salg i et stykke tid.
    Den udbudspris der var for et år siden,er jo en helt anden end den der er idag….
    Kig på et hus der lige er kommet til salg,det er prissat mere realistist tit og ofte,træk så derfra x antal %,fra den pris,25 % hvis det er et hus til over to mill,som min….
    Men selvfølgelig afhænger det af hvor i landet,du vil købe hus,nogle steder vil prisfaldene slå hårdt igennem i en laang periode endnu,hvor andre steder har prisstignerne ikke været så voldsomme(dengang alle bare klappede i hænderne tiden)
    det er min vurdering,men der er mange meninger om den slags
    prøv at Google Jens Lunde MHT hans mening om de kommende enorme prisfald alle boligejere står overfor

    #147960
    AnonymForfatter

    Hvis jeres rådighedsbeløb kun vil være 6.000 kr efter boligkøbet, så kan I godt glemme alt om at blive kreditgodkendt til et boligkøb.

    Det gælder også selv om I føler eller har bevist, at I sagtens kan leve for 6.000 i rådighedsbeløb i jeres lejlighed.

    Dels kommer der flere nye uforudsete udgifter til, når man køber hus/ejerbolig, som ikke var der før. Dels er de 9.500 et nærmste ufravigeligt mindstekrav i Danske Bank. Og det samme gælder i de fleste andre banker.

    #147986
    AnonymForfatter

    Som generalen også siger så er 6000kr alt alt alt for lidt. Jeg kan da slet ikke se hvordan du har fået den ide at I kan leve på det. Der er også udgifter på et hus I selv ejer, så er der også ekstra forsikringer osv. Og hvis I køber nu tror jeg bestemt ikke der er råd til hus, børn eller rejser de næste 100år;-)

    #148040
    Sheila1985Forfatter

    Okay, nu må jeg lige sige at det er i Frederikshavn vi kigger hus. Ikke det dyreste sted at bo.. Og hvis vi kigger på alt i alt hvad vi har efter de faste udgifter vi har nu som stadig vil være der når vi flytter i hus (minus forsikringer osv) så har vi kun udgifter for 4500 kr. Og vi har udbetalt 25000 om måneden som minimum. Andre måneder har vi mere. Så kan da ikke se at det er så slemt som I siger mht. rådighedsbeløb? De 4500 er vores bil-lån og forsikringer dertil, samt fagforening og a-kasse og hundeforsikring. Det er det.. Så et beløb der hedder 19500 til et hus med forsikringer og forbrug kan da ikke være så slemt??

    #148046
    thsvForfatter

    Det er alt for dyrt, de bør tilbyde jer en rentesats a la 7,7% som de tilbyder via 24/7-konceptet.
    Tag en snak med din bankrådgiver istedet, om jeres boligplaner.

    #148048
    AnonymForfatter

    Så skal du jo nok i en husleje på 10.000kr, så har du et rådighedsbeløb på 9500kr (det ville jeg ikke kunne leve med selv:-)). Har du indregnet værksted og brændstof til bilen? Hvad med børn og andre goder, rejser f.eks. De ting skal der vel også være råd til eller?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.