Finansiering af grund og nybyggeri

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90543
    AnonymForfatter

    Vi overvejer at købe en grund og bygge nyt, men vi er helt nye ud i den slags… Et par spørgsmål:

    * Hvilke finansieringsmuligheder findes der til køb af grund og efterfølgende nybyggeri?
    * Og hvad er smartest/billigst/mest anbefalelsesværdigt?
    * Er der nogen med kendskab til aktuelle rentesatser på lån til køb af grund og nybyggeri
    * Er der stor forskel på banker/kreditinstitutternes risikovillighed? Nogle konkrete erfaringer hermed?

    #147874
    AnonymForfatter

    Hej black44,

    Du får her kort svar til dine spørgsmål:

    * Hvilke finansieringsmuligheder findes der til køb af grund og efterfølgende nybyggeri?
    SVAR: Egne midler, banklån og realkreditlån (ja, og lån af venner og familie, Finansieringsselskaber, Det Grå Lånemarked, og så videre).

    * Og hvad er smartest/billigst/mest anbefalelsesværdigt?
    SVAR: Det kommer an på så mange ting, at det er umuligt at svare på – Afhænger bla.a. af byggeperiode, jeres økonomi, hvad I vil bygge, hvem der skal bygge, og så videre, og så videre, og så videre, og så…..

    * Er der nogen med kendskab til aktuelle rentesatser på lån til køb af grund og nybyggeri
    SVAR: Ja, banken! Ellers brug http://www.pegepriser.dk, hvor du kan se officielle satser for banklån. For så vidt angår kreditforeningslånene, kan du se det på kreditforeningens hjemmeside.

    * Er der stor forskel på banker/kreditinstitutternes risikovillighed? Nogle konkrete erfaringer hermed?
    SVAR: Jeg tolker dit spørgsmål sådan, at du godt vil finde en kreditforening, som ikke er risikovillig, fordi det er mest sikkert for jer.
    Jeg tror ikke, der længere er den store forskel i kreditforeningens risikovillighed.
    Om der fortsat er forskel i bankens risikovillighed, tror jeg der er.

    Som du kan se, så er det ikke muligt at give dig noget fornuftigt og ordentligt svar – måske derfor der ikke er svar på dit indlæg før nu.
    Det kommer sig af de spørgsmål, du stiller, og at der er så lidt baggrundsoplysninger, som der er.

    Det bedste – og eneste brugbare – råd er, at du skal tage kontakt til din bank for et møde, så I kan få hjælp til, hvordan I realiserer jeres drømme.

    Banken skal alligevel låne jer penge – jeg forudsætter, I ikke har alle pengene selv. Og det er derfor alligevel banken, som skal sige ok til finansiering af jeres drøm.

    Det I kan overveje er, om det ligefrem er nødvendigt at bygge nyt.
    * Hvad kan I få af “brugt bolig", som I så måske kan nøjes med at “småændre" – Hvad får I mest for jeres penge ved.
    * Hvad giver mindst risiko?
    * Og så videre.

    Held og lykke med boligdrømmene,

    #147876
    AnonymForfatter

    Det bedste råd jeg kan give dig er at glemme alt om at bygge nyt!

    Sydbank er lige kommet med en prognose, derforudsiger at priserne nybyg vil falde kraftigt over hele landet så snart rentestigningerne begynder.

    #147878
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar.

    GP – kan du linke til den omtalte analyse? Hvordan presses prisen på nybyggeri ved en rentestigning? Fordi håndværkerpriserne falder? Fordi det bliver vanskeligere at sælge det man bygger? En kommende rentestigning vil vel også påvirke andre boliger?

    Jeg ville fortsat gerne høre fra folk, der har konkrete eksempler på finansieringsform og pris herpå i forbindelse med deres nybyggeri.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.