7% obl. lån: omlæg til 5% eller 3-årigt flex?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90524
    AnonymForfatter

    Vå har i dag et 7% obligationslån på ca. 1.3 mio. (80% af boliglånet) samt et banklån på 400.000kr. på 7.85%. Obligationslånet er afdragsfrit indtil banklånet er betalt af pga. den lidt højere rente.

    Vi overvejer umiddelbart to mulige omlægninger (for omlægges skal der!):

    1. Vi omlægger fra 7% til 5% fastforrentet på obligationslånet og bruger fortjenesten på banklånet, ca. 15.000kr. Hvis renten går op kan vi lægge om igen og skære af restbeløbet.

    2. Vi tager et 3-årigt flekslån. Det giver os ca. 20.000kr. mere om året ift. 5% lånet. Igen vil vi nok bruge fortjenesten mest på afvikling af banklånet. Det gør også at vi kan skrue den ydelse tilsvarende ned, hvis vi får et dyrere lån om 3 år.

    Ingen ved hvordan renterne vil arte sig, så derfor er jeg i syv sind. X3-lån giver os med garanti 60.000kr. ekstra, men ingen ved hvordan det ser ud til den tid. 5% fastforrentet giver lidt højere præmie, men muligheder hvis renten stiger igen. Gode forslag er meget velkomne 🙂

    #147612
    thsvForfatter

    Jeg syntes umiddelbart at jeres rente på banklånet er meget høj, da Nordea tilbyder finansiering 80-105% til 5,25%, som en boligprioritet (kassekreditlignende konto).
    3,6% i renteforskel på 400K er dog næsten 10.000 kr efter skat om året!
    Kræver dog, at jeres ejendom ikke er faldet til under 1,7 mill. i værdi!

    Jeg ville derfor indhente et tilbud fra Nordea om at overtage hele jeres belåning.
    Jeres nye belåning ville jeg så vælge som:
    0-80% 5% obl.lån med afdrag (eff. rente ca. 5,7% incl. bidrag)
    80-105%: Nordea Boligkøbsprioritet (rentesats pt. 5,25%, variabel)

    Kan I ikke opnå dette lån, skal I klart vælge et afdragsfrit Flekslån, vælg det I føler jer sikre ved!
    Den dyre bankgæld skal simpelthen afdrages først, så der er ikke råd til forsikringen mod en evt. højere rente.

    Læs her om lånet:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Nordea%2bPrioritet%2bBoligk%c3%b8b/823202.html

    #147614
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Vi optog lånet for et år siden, og der syntes jeg at banklånet til 7.85% var fint set ift. obligationslånet på 7%. Vi får snart nogle nye beregninger på hele pakken, så det kan være den også går ned, ellers vil jeg da presse dem med Nordea’s prioritetslån til sammenligning.

    Mht. obligationslånet forstår jeg det så rigtigt, hvis du mener vi bør satse på 3-årigt flekslån? Jeg er godt klar over, at det også har noget med mavefornemmelse at gøre, men nu spørger jeg til din og andres mening 🙂

    #147616
    thsvForfatter

    jeg ville vælge S1 eller S2 i jeres situation, da renten på disse er lav, og afspejler den lave F1-rente ligenu. F3 (eller S3) er en underlig mellemstørrelse, der byder på højere rente end F1, men hvis den korte rente stiger, så er man da sikret en rente på ca. 3,1% i 3 år. Jeg tror personligt på svagtstigende F1-rente i 2011 (til 3,0%) og 2012 (til 3,7%), så i min verden er S2 til ca. 2,55% det rigtige valg. Men forskellen til S1 og S3 er marginal, kan dog ikke lide de 3 års binding i S3-lånet, hvis man vil omlægge til sommer, hvis den lange rente skulle falde. Så er S1-lånet klart bedst.

    Andre siger: “Renten stiger" F1-renten til 6% og obl.renten til 8% har jeg hørt nævnt mange steder.

    #147618
    MichaelForfatter

    Du skal uden tvivl gå i F1 med afdragsfrihed og bruge besparelsen på banklånet (uanset du omlægger dette også). F3 giver en kunstig sikkerhed, da renten alligevel justeres om 3 år. Hvis du kan klare 7% som du betaler idag, ja så skal renten altså stige temmelig meget før F1-lånet bliver dyrere end idag.

    F3 har den store ulempe, at det er dyrere at indfri før tid (altså hver 3. år) pga. den relativt høje kurs. Står du og vil lægge om igen om 4 år skal du altså derfor vælge mellem høj indfrielseskurs eller om du tør vente 2 år mere – det er ikke særlig smart. F1-lånet kan omlægges til kurs 100 hvert år, så her er fleksibiliten meget større.

    I mine øjne skal man ALTID gå i F1 når vi taler flex. Alt andet er underlige mellemløsninger.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.