Ændring af lånebetingelser i orden?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90514
    AnonymForfatter

    Hej

    Er der nogen, der kan hjælpe mig med følgende problem:
    Vi er i gang med at skifte bank. Vi har an andel til en værdi af ca. 1,6 mio kr. Vi skylder 500.000 fra tidligere og har aftalt med vores nye bank om, at vi lægger yderligere 600.000 oveni lånet til en ombygning, altså i alt 1,1 mio kr.
    Vi blev for tre uger siden lovet, at pengene (altså de 600.000)ville gå ind på vores konto. Dette har været forsinket pga sygdom i banken i den afdeling, der skulle lave de endelige papirer. Det har vi accepteret, da de lovede os, at de ville sætte penge ind til eventuelle regninger der ville komme i forbindelse med ombygningen.
    I denne uge blev vi så ringet op af vores bankrådgiver i den nye bank, der sagde, at de vil have, at vi skal tilsende alle regninger ifm ombygningen til dem, så de kan betale dem. Dette for at sikre, at vi rent faktisk lægger værdi til andelsboligen.
    Dette har vi pure nægtet. Vi har indgået en aftale (desværre kun mundtlig) om, at vi får indbetalt pengene på vores konto og – selvfølgelig – selv disponerer over dem.
    Banken har skriftligt bekræftet overfor os, at de ændrer lånebtingelserne. Jeg mener, at der må være en frist i forhold til at varsle ændrede lånebetingelser, men kan ikke finde noget om dette. Nogle gode råd? Vi føler os virkelig bondefanget, for havde vi vidst dette, havde vi fundet en anden bank eller i det mindste haft mulighed for at undersøge markedet for, om andre banker også forlanger dette. Hvad vi ikke tror.
    PS: Det er desuden meningsløst, da vi ikke låner penge i værdien af forbedringerne men derimod i værdien af selve andelsboligen, men det er banken ligeglade med.
    Vi har sund økonomi og der er egentlig ikke noget problem i at udlevere regningerne til dem. Vi har ikke fået lavet sort arbejde. Men vi vil ikke finde os i, at banken på den måde sætter os under administration.

    #147504
    AnonymForfatter

    Nu kalder du det en mundtlig aftale.

    Det kan jeg oplyse dig om det IKKE er i juridisk forstand.

    Det er en mundtlig hensigtserklæring som banken har givet jer, og derudover har I ikke diskuteret de præcise lånebetingelser.

    Lånebetingelserne fremgår af lånedokumentet, og lånet er ikke endeligt bevilliget fra bankens side før det dokument er skrevet under.

    Kort sagt. Der er ikke noget at komme eftter!

    Banken gør det her, fordi der i øjeblikket er betydelig usikkerhed om andelsboligens reelle markedsværdi. En andelsbolig som kostede 1,7 mio. i 2007 kan med lethed koste 800.000 kr i dag. Med lethed! Banken har derfor al mulig grund til at tage sine forholdsregler og sikre pantets værdi. Det er en helt normal fremgangsmåde.

    #147506
    AnonymForfatter

    Hej General Prier

    Tak for dit svar. Det var det, jeg frygtede;-) Dog mener jeg (uden at være jurist) at når de selv skriftligt overfor mig har erkendt, at de ændrer på de aftalte lånebetingelser, så er der måske alligevel noget at komme efter. Jeg tror jeg må tale med min gode ven advokaten.
    Jeg skrev også herinde fordi jeg gerne ville høre, om der er nogen der kender til, om der skal være et skriftligt varsel og et vist tidsrum i forhold til at de kan ændre på lånebetingelserne.
    Jeg er også opmærksom på, at andelsboligmarkedet har ændret sig, men det har det jo ikke i løbet af de tre uger der er gået siden vi aftalte at de sætter 600.000 kr. ind på vores konto. Og banken har haft alle muligheder for at tjekke vores kreditværdighed, andelsboligforeningens økonomi mv. Begge dele er i øvrigt i orden:-)

    #147564
    AnonymForfatter

    Mundtlige aftaler er som udgangspunkt ligeså bindende som skriftlige. De skriftlige er bare lettere at bevise. Og så er der spørgsmålet, om det rent faktisk var en aftale eller bare en snak om, hvordan man kan gøre.

    Nogle får pengene på én gang, især ved mindre beløb. Ved større beløb som i jeres tilfælde, skal man som regel enten fremvise regningerne eller får udbetalt pengene i rater, hvorefter banken kommer på besøg og sikrer sig, at ombygningen forløber som den skal.

    Som “nye kunder" + den høje belåning, tror jeg de færreste banker i dag ville give jer fuld rådighed over pengene på trods af jeres gode papirer. Banken har ikke tillid til jer endnu.

    Derudover kan man i de fleste tilfælde ikke få andelsboliglån til den forventede værdistigning af forbedringerne, eftersom værdien på andelsboligen ikke fastsættes som på markedet for ejerboliger, der er styret af udbud og efterspørgsel. Der er særlige regler for, hvor meget andelsboligen må stige i værdi ved forskellige forbedringer, som sjældent er til fordel for ejerne. Så hvis der reelt ikke er nogen friværdi, ville et sådan lån være et forbrugslån eller muligvis et andelsboliglån med højere rente/afvikling end ellers.

    #147580
    AnonymForfatter

    Hvis du ikke har tillid til den nye bank – så prøv at finde en “ny bank."
    Hvis din økonomi er stærk nok – så får det en bedre fremtid ved bankskifte.
    En bank – der ikke holder ord – duer ikke.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.