Indfrielse af lån med renteloft? Hvad koster det?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90511
    AnonymForfatter

    Hej,

    Endnu engang vil jeg gerne have jeres hjælp.

    (Jeg takker for hjælpen sidst! Den var som altid meget brugbar).

    Vi vil gerne skifte bank, men jeg forstår ikke helt betingelserne for at indfri vores lån før tid.

    Vi har et andelsbolig lån med renteloft i 5 år og i alt en løbetid på 20 år.
    Lånet startede 1/7-2005. Der er altså kun ca 8 måneder tilbage af renteloftet.
    Vi har en restgæld på ca 460.000,-

    I vores låneaftale står der:
    Ved førtidig indfrielse betales en overkurs, der dækker * bank omkostninger i forbindelse med renteloftet.
    Overkursen beregnes som 0,20% p.a. i resten af renteloftets løbetid af restgælden på indfrielsestidspunktet.

    Det er det sidste som jeg ikke forstår. Hvordan kan jeg beregne hvad det kommet til at koste for at indfri lånet?

    meb venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen

    Rebekka

    #147424
    AnonymForfatter

    Hvis i har udvalgt den nye bank, så aflever jeres lånebetingelser hos dem, så de kan regne det ud for jer i stedet.

    #147426
    AnonymForfatter

    Jo tak vi har fundet en anden bank, men hvis nu det var meget dyrt at indfri lånet, kunne det jo være at vi ventede lidt.

    Jeg tror bare at jeg er irriteret over ikke selv at kunne regne det ud! Så hvis nogen her ved hvordan og har lyst til at dele deres viden med mig :o) Så ville jeg blive glad.

    mvh Rebekka

    #147470
    thsvForfatter

    Som jeg læser dette skal I betale 0,2% pr. år for at komme udaf renteloftet.
    Ved 6 måneder er dette 0,1% af jeres gæld, altså 460 kr. Kan dog osse være 920 kr, hvis det er påbegyndt år, der beregnes 0,2%.

    Spørg i din bank hvad en indfrielse vil koste dig.

    #147502
    AnonymForfatter

    460.000*100,2/100 = 460.920 og 920/12*8 = 613 kr. for 8 mdr., medmindre de min. kræver et års betaling.

    Jeg ville dog lige være helt sikker på, at der er tale om 0,2% og ikke 2%, hvor beløbet så vil være 9.200/6.133 kr.

    I kunne jo også bare flytte bank og vente med at flytte andelsboliglånet til renteloftet er slut.

    #147516
    AnonymForfatter

    Hej

    Tak for udregningen. Heldigvis lyder det rimelig billigt, så jeg vil begynde at udfylde papirene til den nye bank. (Jeg er sikker på at det er 0,2% :o)

    Grunden til at vi gerne vil skifte nu, er at vi har en af de banker som har underskud og som måske ikke kan få bankpakke 2 (tror jeg det var) og vi har ikke lyst til at komme i klemme!

    Desuden kan jeg i kraft af mit arbejde få en rigtig god bank (stabil og billig!)

    med venlig hilsen

    Rebekka

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.