Lån til hus – Med gæld

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90510
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Vi er et par med lidt gæld på kontoen, skylder cirka 200.000,- væk til billån og forbrugslån. Vi bor pt i lejebolig, men vil egentlig gerne have et hus/rækkehus, hvis det er muligt.

    Vi tjener omkring de 50.000,- før skat om måneden og har udbetalt omkring de 30.000 tilsammen.

    Ud fra disse oplysninger, vil vi så kunne købe et hus, når vi kommer med gæld og ingen udbetaling?

    #147428
    AnonymForfatter

    Det bliver nok svært, at få lov til at købe hus, især hvis gælden mest består af forbrugslån eller bilens værdi ikke længere står mål med restgælden. Lånets størrelse og manglende opsparing hæmmer jeres økonomiske evne for at købe hus og taler heller ikke for jeres vilje.

    Når det er sagt, er der da enkle, som har fået lov til at købe hus, hvis de fx har jobsikkerhed/udsigt til højere indkomst, styrer deres økonomi godt (ingen ovetræk/klarer selv budgettet), køber et billigt vedligeholdsesfrit hus (lidt modstridigt), lever op til bankens krav om rådighedsbeløb og har et godt forhold til banken/rådgiveren.

    #147430
    AnonymForfatter

    Jeg er ganske enig.

    I er insolvente med 200.000 i udgangspunktet, og så vil I købe hus.

    Det kunne lade sig gøre i de glade dage fra 2000-2008, men ikke længere i dag går normen i retning af at boligkøber møder op og har sparet 5-10% til udebetalingen.

    Kom igen når I har +200.000 i stedet for minus 200.000.

    #147444
    AnonymForfatter

    Vi har lige købt hus til 1.275.000 + 150.000 til at sætte i stand for.

    Vi har et SU-lån på 200.000 og et billån på 90.000. Vores indtægt er på 34.000 udbetalt om måneden. Så umiddelbart tror jeg godt I kan låne penge til hus.

    Mvh.

    #147446
    AnonymForfatter

    Det er noget ganske andet.

    Der er stor forskel på et SU-lån med en rente på 2% og et forbrugslån med en rente på +12%.

    SU-gæld anses af bankerne som “legitim gæld". Det gør forbrugslån ikke!

    #147458
    thsvForfatter

    Læg et fornuftigt budget og vis det i banken.
    Hvis jeres rådigedsbeløb efter huskøbet (1-1,2 mill.) kommer over 9.500 kr om måneden, så skulle der være en chance.
    Hvor høj rente er der på jeres nuværende lån?
    Husk at jeres ydelse til huset vil blive dyrere end standardfinansieringen, da I ikke har nogen udbetaling.
    Prøv evt. at leve efter det lagte budget i ½-1 år, så I kan bevise, at I har det overskud, der skal til for at kunne købe et hus.
    Det er ikke udelukket, at I får lov til købe, men en stor forbrugsgæld kan let være den afgørende forhindring.

    #147466
    AnonymForfatter

    Jeg og min kæreste.. har også en gæld på ca 200000. de 115000 er en bil som den også er værd resten er forbrugsgæld. vi tjener ca 79000 kr om måneden før skat. Vi har købt hus for 1975000 100% finanseret.. vi havde ikke problemer med at låne alle pengene..

    held og lykke.. og gå i banken og forlægge dem sagen.. de skal nok sige til eller fra..

    #147468
    thsvForfatter

    Jamen jeres indkomst er jo osse meget højere, end parret i denne tråd.
    Ved et køb til 2 millioner har I jo stadig et pænt Rådighedsbeløb hver måned.
    Uden gæld ville i formentligt kunne godkendes til 3 millioner.

    #147532
    testForfatter

    i relation til bla. debatten om gældssanering insolvens og låne omlægninger i det helte taget er spørgsmålet jo måske ikke så meget om banken vil låne pengene ud eller ikke. Hvem var det der sagde at banker låner paraplyer ud i solskinsvejr og tager dem tilbage i regnvejr?

    Så kort sagt er man forgælde og lånere mere basseret på en løn indtægt og denne sviger på grund af sygdom, finaskrise eller skilsmisse skal man forvente at det også er blevet regnvejr set fra bankens side. Så uanset om man kan låne eller ej påtager man sig en risiko hvis man køber hus uden at ha til udbetalingen og uden at man kan side i det på en løn indtægt.

    Men det var jo så det der for os der har gennemlevet mere ind en krise det der var god latin. I dag har man ikke tid til at spare op og låner til det hele fra dag et.

    #216854
    svend kristensenForfatter

    hej mig og min kone vel gerne købe hus sammen med min søn vi har tilsammel efte skat 35000kr huset vi har kikket på koster 119500kr jeg far er 65 år konen 60 år søn 24år jeg far har en gammel gæld på 10.000kr for 10 årtilbage men aldrig rykket for

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.