Mangelfuld rådgivning

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90461
    AnonymForfatter

    Hej, jeg har i den seneste tid været udsat for hvad jeg føler er en meget dårlig behandling fra min bank. Jeg er studerende med et arbejde ved siden af min SU og har en studiekonto og et dertilhørende visa electron debit kort – jeg har som sådan ingen mulighed for selv at lave overtræk på min konto.

    Jeg fik for et par måneder siden oplyst, at min bank har valgt at sætte mit et niveau ned i deres ratingsystem, og fik efter en lang diskussion lokket ud af dem, at det har at gøre med, at jeg har lavet for mange overtræk. Det har jeg svært ved at forstå, eftersom jeg ikke har muligheden for selv at lave overtræk.

    Jeg har imidlertid en godkendt kassekredit, som jeg på eget initiativ har bedt om at få nedskrevet med 500 kroner om måneden – denne nedskrivning sker af uvisse årsager en dag eller to før sidste bankdag på måneden, hvilket bevirker at jeg typisk har et overtræk på ca. 500 kr. dagen før løndag. Jeg har nu spurgt min bank om det kan være derfor at min rating af faldet, men de siger nu, at de mener at jeg er så svag en kunde (selvom jeg har SU+en indtægt ved siden af, ligesom så mange andre studerende) at de ikke har økonomisk interesse i at afholde et møde med mig eller undersøge sagen videre, så jeg kan få et svar.

    Jeg har nu gentagne gange forsøgt at kontakte dem, og hver gang får jeg at vide, at de ikke vil holde et møde med mig eller lytte til hvad jeg har at sige – eller sågar redegøre for deres baggrund til at handle som de gør. Med andre ord er jeg fuldkommen på herrens mark, og kan ikke få klart svar på noget som helst.

    Jeg finder det dybt kritisabelt og bliver faktisk vred, eftersom jeg jo betaler renter og gebyrer og andet til dem, og desuden altid skal være klar til at fremlægge dokumentation for min gøren og laden – men det går åbenbart ikke begge veje.

    Ud over at skifte bank, er der så nogen, der har et gode råd til hvad man kan gøre? Og må banken overhovedet behandle deres kunder på denne måde?

    Med venlig hilsen

    Den Utilfredse

    #146826
    MichaelForfatter

    Banken må rate deres kunder præcis som de har lyst til og er ikke forpligtet til at komme med uddybende forklaringer overhovedet. Der er ingen lov der regulerer den adfærd. Hvis du er utilfreds må du tage konsekvensen og skifte bank.

    #146836
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig må de rate folk præcis som de vil, men er man ikke berettiget til at vide hvorfor? Især når man har en klar fornemmelse af, at der er noget, der ikke stemmer overens?

    #146838
    MichaelForfatter

    Nej. Bankernes ratingsystem er ikke offentligt tilgængeligt og du har ikke krav på “aktindsigt". Banken behøver såmænd slet ikke engang informere dig om at der er sket en ændring i din rating.

    Iøvrigt har din rating ingen praktisk betydning i din dagligdag.

    #146840
    AnonymForfatter

    Men det må vel have noget at gøre med det, siden banken nægter enhver form for kontakt med mig og jeg har svært ved at se hvor jeg har gjort noget galt?

    #146842
    MichaelForfatter

    Din rating har betydning hvis du skal søge om et lån – ikke andet. Jeg synes dog nok det er rimelig uprofessionelt at de ikke engang vil tage et møde med dig, men der er jo ikke andet at gøre end at tage konsekvensen og skifte bank hvis du er utilfreds og ellers kan få bedre vilkår andetssteds.

    Om ikke andet er banken da ærlige og melder åbent ud, at du er en dårlig forretning og derfor ikke gider bruge tid på dig. Så meget må man da give dem.

    #146844
    AnonymForfatter

    Ja, men jeg måtte så også lokke det ud af dem. Det synes jeg også er fint nok, men det irriterer mig bare meget, da jeg havde en rigtig fordelagtig kassekredit hos dem via min studiefagforening. Men så må det så være prisen man betaler for at kunne få vejledning og klare svar.

    Men jeg synes det er ret groft, i virkeligheden – særligt når man ser på så mange andre brancher, hvor man kan forvente at få klare svar hvis der er noget, der ikke stemmer overens.

    #146846
    MichaelForfatter

    Jo, jeg er da tilbøjelig til at give dig ret. Iøvrigt er du jo studerende hvilket betyder, at du med stor sandsynlighed får en bedre rating i fremtiden. På den baggrund er bankens nærmest uforskammede indstilling til dig ikke til at forstå.

    #146848
    AnonymForfatter

    Tja, det skal dog siges – når alt skal på bordet – at jeg ikke har gennemført studierne på normeret tid, men jeg har dog stadig ca. 2 års SU-tilbage, så det skulle ikke være problemet. Anyways, jeg må hellere igang med at lede efter en ny bank

    #146852
    NicklausForfatter

    Uanset hvor skidt min økonomiske situation var, så ville jeg blive helt forarget over at banken nægter at afholde et møde. Enten ligger der noget andet under du ikke har oplyst, eller også skal du hurtigst muligt finde en anden bank.

    #146854
    AnonymForfatter

    Nu kender jeg jo ikke baggrundshistorien. Men kunne det tænkes at du tidligere har misligholdt aftlar med banken. For hvis dette er tilfældet, så kan jeg egentlig godt forstå at de ikke gider at bruge mere tid på dig. Jeg tænker at det måske kunne være årsagen. Følgende faktorer kunne understøtte min (måske fejlagtige, men dog sandsynlige) påstand:
    * Der er vel en årsag til at du har Visa Electron og ikke et almideligt Visakort (som regel er det fordi, at kortholder har brugt bankens penge UDEN at få lov)
    * Du skriver at det er bankens skyld at dit kreditmaksimum nedskrives på en forkert dato. Men hvad står der i kontrakten og hvad har du skrevet under på… Jeg tror jeg kender svaret på forhånd…
    * Du er yderst utilfreds med banken, men har ikke skiftet bank… Er det fordi at der ikke er andre banker der er interesserede i at overtage dit engagement ? (evt registering i RKI eller andet)

    Ret mig gerne hvis jeg tager fejl

    #146890
    AnonymForfatter

    Haha, jo tak for tilliden. Det er så 100% forkert.

    1. Jeg har electron fordi jeg har det bedst med 100% debit – de ville give mig et mastercard, men jeg insisterede på electron. Faktisk har jeg indtil for et års tid siden bare brugt et almindeligt hævekort – kald mig gammeldags, men jeg kan bedst lide kontanter.

    2. Vi har ikke rigtigt skrevet under på noget, fordi min bankrådgiver i første omgang var overbevist om, at en nedskrivning af kassekreditten ikke var teknisk mulig. Efter samtale med bankens hovedafdeling blev det imidlertid sat i stand, men den tekniske måde det foregår på er ved at de ophæver HELE min kassekredit og så et par timer senere opretter de en ny kassekredit på 500,- mindre. Det er meget rodet, i virkeligheden.

    3. Jeg er DJØF’er og har som sådan en meget fordelagtig aftale med min bank, som jeg ikke vil kunne få lignende andre steder. Så jeg har en virkelig god udlånsrente på både kassekredit og forbrugslån (hvis man ville oprette et sådant), men en bank, der ikke vil kommunikere. Med andre ord: Noget af et dilemma.

    Så nej, jeg er ikke i RKI, jeg er ikke en dårlig betaler, jeg har overholdt mine aftaler osv. osv. osv. Men må vedkende mig, at jeg muligvis har været en besværlig kunde, idet jeg har bedt om ting, som måske har givet bankrådgiverne lidt ekstra arbejde. Og så har jeg visse måneder afmeldt mig SU’en for at leve af mine lønindtægter og derfor haft en mindre indtægt – men nok til at betale mine regninger og til mit forbrug, så jeg kan ikke se at det skal være bankens problem, at min indtægt – efter eget valg – har været op og ned.

    #146892
    AnonymForfatter

    Og hvis der har været et problem mener jeg, at de burde have rettet henvendelse i stedet for at liste ind ad bagdøren, at de har sat mig et niveau ned og generelt prioriterer mig lavere som kunde. For alle parter ville det jo have været fordelagtigt hvis man havde taget et møde og talt om tingene, frem for det bare rammer mig som en hammer i baghovedet. Jeg mener, at der er begået en fejl og har ikke ressourcerne og informationerne til selv at undersøge det videre, men det er det banken beder mig om og de vil ikke stille med oplysninger eller svare på spørgsmål. De gider ikke bruge tid på det – og har sagt det rent ud, efter jeg ligesom har prøvet at fiske det ud af dem – og det efterlader jo mig i en noget sårbar position.

    Men jeg har sendt ansøgninger ud til 2 banker nu, og venter på et møde så vi kan få aftalt noget, der passer mig bedre; selvom det nok kommer til at betyde en højere rente. Fred være med det.

    Det skal også lige siges, at min kassekredit på 40.000 kr. indledningsvist kun var på 15.000,-, men jeg blev over sommerferien 2006 kontaktet af en ihærdig sælger, der ville have at jeg skulle udvide min kassekredit. Hun sendte underskrevne papirer ud som jeg i en svag stund (sidst i juni måned) underskrev og fik pengene samme dag. Det er selvfølgelig mig selv, der har skrevet under og står 100% til ansvar for det; men jeg tror det er med til at illustrere hvordan jeg troede, at mit forhold til banken var udmærket, hvis ikke direkte godt. Endnu en grund til at jeg tror, at der er blevet begået en fejl et sted, siden det kan vende sådan.

    #146900
    thsvForfatter

    Hvor gammel er du?

    Kan slet ikke forstå, at banken håndterer din kassekredit på den måde.

    Det er jo reelt bankens egen handlemåde, der skaber problemerne.
    Kunne du ikke bede banken om, at lade kassekredittens maksimum være, og så afdrage på forbrugslånet hurtigere istedet.

    #146908
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke noget forbrugslån, men har stærkt overvejet at få lavet min kassekredit om til et forbrugslån, men det fraråder de idet renten og de samlede omkostninger så bliver højere for mig. Men ja, jeg er også rimelig uforstående omkring det hele, og havde egentlig håbet på at man kunne afholde et møde eller noget. Det kan jo sagtens tænke at jeg har gjort noget, de ikke synes er så godt; men det er svært at vide hvad når de forbeholder sig retten til ikke at oplyse mig om det

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.