Omlægge fastforentet 6% kreditforeningslån til F1 lån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90453
    AnonymForfatter

    Har et lille hus med et kreditforeningslån på 1.050.000 kr i et fasforentet afdragsfrit lån på 6%. Der er ikke banklån i huset. JEg vurderer, at mit hus kan sælges til den pris, måske 1.150.000 kr, det er jo svært at sige lige nu.

    Banken hare foreslået mig, at jeg i stedet konverteret til et kreditforeningslån som 1-årigt rentetilpasningslån til 2 %, også afdragsfrit. Det giver en årlig besparelse på ca. 26.000 kr, i forhold til mit nuværende lån.

    Det skulle dog kun være på de 850.000 kr, de sidste 200.000 kr skal være et prioritetslån i banken (renten er pt. 2,9%), hvor jeg sætter besparelsen på de 26.000 kr ind, så jeg nedbringer restgælden i huset.

    Da jeg var til møde med banken viste hun mig en oversigt over hvordan renten havde udviklet sig på fastforentet og flekslån over en tiårig periode, og fleksrentet havde været oppe på maks. 6%, hvilket jo ikke er dyrere end det jeg betaler nu.

    Så umiddelbart ser det med rentilpasningslån ikke så farligt ud som jeg havde troet. Læser man de kloge økonomers anbefalinger finder jeg både dem der anbefaler rentetilpasningslånet og dem der anbefaler et fastforentet lån.

    Hvad tænker I om det?

    #146732
    AnonymForfatter

    Det kommer an på, hvor længe du tror, at du kan udnytte det lave renteniveau.

    Hvis du kun tror, at renten er lav det næste års tid/bliver nervøs, når renten begynder at stige og så er typen, der vil skifte til et mere sikkert lån igen, så bliver din besparelse minimal pga. omkostningerne ved låneomlægningerne.

    Hvis du ønsker at nedbringe din gæld, uden at kunne føle det i hverdagen, lyder forslaget ganske fornuftigt.

    #146746
    thsvForfatter

    Usædvanligt fornuftigt råd fra bankens side. Ros til dem.

    F1-renten har ganske rigtigt ikke været over 6% de seneste 12 år, men det fortæller jo intet om fremtiden.
    Kombinationen F1-afdragsfrit med boligprioritet er yderst fornuftig, da denne del så afdrages mens renten er lav.

    Jeg tror personligt på en nogenlunde stabil lang rente, mens F1-renten vil stige til 4% i løbet af 3 år.

    #146750
    AnonymForfatter

    2 dage før regeringen greb ind med hjælpen til flekslånere var renten på ca 6,2 %. (se evt mr andersons indlæg ramte uheldigvis toppen)

    #146776
    thsvForfatter

    http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Obligationsrente.aspx

    Ja, men der er ikke refinansieret til over 5,6% så langt tilbage som RKRs statitistik rækker.

    Og selv de 5,2% fra sidste års auktion forekommer absurd nu.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.