skattefordel som gift

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90437
    AnonymForfatter

    jeg tjener 650.000 og min kæreste tjener 200.000. vil vi ha nogen skattemæssige fordele af at gifte os?

    #146504
    AnonymForfatter

    Ja, du kan overføre ikke udnyttet mellemskattefradrag fra din kommende ægtefælle. Det kræver dog at I skynder jer at gifte jer i 2009, idet mellemskatten forsvinder fra og med 2010.

    #146506
    AnonymForfatter

    Med mellemskattens bortfald er fordelene blevet langt mindre.

    Der er dog satdig følgende fordele på et generelt plan:

    1. Kapitalindkomst sambeskattes, dvs. hvis du fx har positiv kapitalindkomst på 60.000 mens din kæreste har negativ kapitalindkomst på 40.000 så kapitalindkomstbeskattes du kun af 10.000 kr.
    Da skattefradraget af for kapitalindkomst kun er kommuneskattesatsen + kirkeskattesatsen + sundhedsbidraget (som efterhånden bruttoriseres i bundskatten), mens positiv kapitalindkomst beskattes med bundskat, kommuneskat, sundhedsbidrag samt kirkeskattesats + topskat (for den del der ligger ud over 40.000 kr, i 2010 priser, fra 2019), så har du en klar skattefordel.

    Med andre ord:
    I 2019 vil et typisk skattefradrag for negativ kapitalindkomst ligge på 25,5, mens en typisk beskatning af kapitalindkomst (for de der ikke betaler topskat af den positive kapitalindkomsten) vil lige på ca. 35%.
    I dag er forskellen mellem beskatning af positiv og negativ kapitalindkomst kun ca. 4%

    2. Uudnyttede fradrag for positiv kapitalindkosmt i topskattegrundlaget (er 40.000 gradvist indfaset fra 2012 frem mod 2019) kan overføres mellem ægtefæller.

    3. Bundskattefradrag kan overføres mellem ægtefæller.

    #146510
    testForfatter

    der til kommer så fordelen ved beskatning af arv og hele cirkusset om fast ejendom børn og så videre. Men det bliver der jo ikke spurgt om.

    PS når du frier skal du så sige skat skat?

    #146516
    AnonymForfatter

    betyder det at hvis min kæreste tjener 200.000 og der dermed er 147,200 tilbage af hendes mellemskat som jeg kan overføre, så ka jeg spare 22.080?

    #146520
    AnonymForfatter

    Mellemskatten er bare 6%, så besparelsen er “kun" 8820 kr.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.