Omlågning af lån Flexgaranti 5% loft

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90424
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har længe overvejet at omlægge mit boliglån, men er meget i tvivl hvilket lån det skal laves om til.

    Jeg har ejet min lejlighed i lidt over 3 år og lånet er en variabelt forrentet obligationslån med loft max 5%. Jeg afdrager på lånet og har en banklån på omkring 250000kr.

    Mit ønske er egentlig at få banket mit banklån af hurtigst muligt og overvejer at sælge min lejlighed om måske 2 års tid.

    Da jeg desværre har købt min lejlighed i den dyreste periode, har jeg et tab på den idag. Købte den for næsten 1,5mill. i 2006.

    Hvad er jeres råd til den perfekte lån til mig??

    Glæder mig til at høre fra jer ;0)

    #146318
    thsvForfatter

    Jeg ville ikke lægge om, medmindre din variable rente er meget over F1-renten.
    Et lån med renteloft på 5% kan let vise sig at være guld værd om 2 år.
    Du vil selvfølgelig kunne afdrage mere på banklånet, hvis du lægger om til et risikabelt F1-lån med afdragsfrihed. Men jeg ville ikke gøre det.
    Kan du score en kursgevinst ved omlægningen?
    Nok først når den lange rente igen er steget.
    Bliv i dit lån, der var jo nok en grund til at du valgte et lån med renteloft.

    #146326
    AnonymForfatter

    Der er kun en der har gevinst af det her, og det er banken.

    Det hele drukner for jer i kurstab og omlægningsomkostninger.

    Den eneste situation, hvor man i øjeblikket bør lægge om er:
    a) Hvis man skulle sidde med et 7% lån, som man ønsker at konvertere ned i en 5’er.
    b) Hvis man sidder med et 5% eller 6% lån, som man ønsker at konvertere til et F1-flekslån, fordi man ønsker en anden risikoprofil.

    Hvis man konverterer til et F1-flekslån, så skal man acceptere den risiko der er forbundet hermed, og man bør fastholde flekslånet, også når renten stiger.

    Hvis man konverterer fra 6% fast overi et F1 flekslån, for så om 2 år, når flexrenten måske er steget til 4,5%, så konverterer op i et 6% fastforrentet lån, så går det hele op i omkostninger og kurstab.

    Men okay, for bankerne er det en fed fidus!

    #146390
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres svar. Jeg har lige et enkelt opfølgende spørgsmål 😉
    Jeg har nemlig mulighed for afdragsfrihed på mit realkreditlån, og jeg overvejer at benytte mig af muligheden for at få mit dyre banklån ud af verden så hurtigt som muligt. Er det en god ide? Renten på de to lån er pt. henholdsvis 2,7% og 6,5%.

    #146394
    thsvForfatter

    Ja, så afgjort!
    Du betaler jo 6,5% i rente af hver krone du ikke afdrager på boliglånet, og kun 3,3% (incl. bidrag) på realkreditlånet. Flytter du således 10.000 kr i afdrag til banklånet sparer du 320 kr i rente hvert år lånene løber i. Og med renters rente bliver det til en hel del.

    Ideel belåning for en boligkøber med bankgæld er altid:
    0-80%: Realkreditlån, afdragsfrit
    restfinansiering: boliglån over max. 10 år.

    #146400
    AnonymForfatter

    Jeg forudsætter i mit svar, at din ejendom er fuldt belånt op hos dit realkreditinstitut allerede?

    For i så fald vi du slet ikke have mulighed for at låne mere her, da grænsen for lån i fast ejendom (parcelhus, ejerlejlighed) er 80 %.

    Men dit flexgarantilån er formentlig et af de allerbedste lån på markedet i dag, her forudsætter jeg at du har den version med rentefald.
    Det eneste man kan udsætte på det, er at bidragssatsten på lånet er 0,85.
    Men det er så den fortjeneste som realkreditinstituttet får når rente er lav, og når renten er over 5 så sætter de jo sådan set penge til.
    Noget for noget….

    #146406
    AnonymForfatter

    Hej Finansmanden,

    Ja, du har nok ret, jeg regner faktisk heller ikke med at jeg vil kunne låne mere af realkredit, da det vil overstige de 80% og deres bidragssats (administrationsprovision) ligger på 0,68.

    Jeg havde også på fornemmelsen at jeg havde et rigtig godt lån, men meget rart at få vendt det med nogen der har forstand på det.

    #146408
    AnonymForfatter

    og ja jeg har den version med rentefald

    #146410
    AnonymForfatter

    Kan du venligst forklare mig hvordan du kommer frem til 320 kr. som jeg vil spare i rente hvert år lånene løber i. Kan ikke helt se logikken ;-/

    #146414
    thsvForfatter

    Samlet rente på realkreditlån = 3,3 % (regnede med bidrag 0,6%)
    Rente på banklån = 6,5%
    Forskel = 3,2%
    3,2% af 10.000 kr er 320 kr.

    Forudsætter vi 27 års restløbetid på de 2 lån (1200K hhv. 250K), vil valg af afdragsfrihed gøre, at dit banklån bliver afdraget på 7 år istedet ved at afdraget flyttes fra realkreditlånet over på banklånet. Ydelsen på banklånet stiger så fra 4.926 til 11.770 kr pr. kvartal.

    #146416
    thsvForfatter

    Sludder!
    Adm.bidraget er typisk 0,1% højere end for et alm. realkreditlån.
    Og det er vel obl.ejerne, der lider under, at renten maksimalt kan blive 5%.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.