Mellemskat fjernes – topskat hæves.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90422
    AnonymForfatter

    Jeg har set i pressen at man med fordel kan overføre to måneders løn fra 2009 til 2010, hvis man allerede betaler topskat. Jeg mener det var Jyllands-Posten, men kan ikke længere finde indlægget. Det skulle give en skattebesparelse på 10.000 afhængig af indtægt mm, og det skulle være fuldt lovligt. Kan nogen her svare på om det er korrekt at det er lovligt og hvordan man kommer frem til beløbet der spares?
    Jeg ved godt at indlægget måske er af mere skattemæssig værdi end et bank topic.

    Hilsen
    M

    #146302
    MichaelForfatter

    Uden at være skatteekspert vil jeg tro, at Skat formentlig opfatter dette lille stunt som proforma blot for at undgå at betale skat og jeg er ikke overbevist om at det er lovligt. Derimod ville jeg da bestemt overveje at vente med at få udbetalt evt. tillæg til lønnen (f.eks. overarbejde, bonus eller andet) til efter nytår. Det er formentlig fuldt lovligt.

    #146306
    AnonymForfatter

    Det er fuldt lovligt at gøre, men:

    a) Det må ikke have karakter af proforma.

    b) Det giver problemer mht. arbejdsgiverbetalt pension.

    c) Udskudt løn betragtes som et lån til virksomheden, og er derfor ikke omfattet af Lønmodtagernes Garantifond.

    Konklusion: Det er ret besværligt for almindelige danskere at bentte denne mulighed, især hvis man er på fast månedlig funktionærløn.

    #146308
    MichaelForfatter

    Hvis man gør det udelukkende for at slippe for skat er det vel pr. definition proforma eller hvad?

    #146312
    AnonymForfatter

    Det bliver nok svært for Skat at gennemgå 1.000.000 selvangivelser(og lønsedler som Skat ikke umiddelbart har adgang til) for den slags.
    I mit tilfælde kommer pensionen ikke i vejen.

    #146314
    AnonymForfatter

    a) Tja

    b) Ikke noget problem i mit tilfælde

    c) Ikke noget problem i mit tilfælde

    d)Ikke på fast månedsløn

    #146316
    MichaelForfatter

    Jeg ville være rimelig forsigtig med at udnytte skattemuligheden. Skat kan nemt trække en liste ud over dem der intet betaler i nov+dec. Jeg er overbevist om at de har kraftig fokus på det her i første kvartal af 2010. Hvis man ikke kan komme med en plausibel forklaring på hvorfor indtægten har været 0 i nov+dec samtidigt med at der har været indkomst resten af året og i 2010 kan man nemt stå med et forklaringsproblem.

    #146328
    AnonymForfatter

    Michael du ved jo selv hvordan det er med Skat.

    De melder meget uklart ud forud for en sådan handling. Når så folk først har begivet sig ud i det, der ligger på grænsen til proforma-handlinger, så skal Skat nok komme med et klart budskab om hvad der er skattemæssigt lovmedholdigt.

    Jeg vil helt sikkert tro at det er proforma, hvis man udskyder udbetalingen af sin faste funktionærløn til januar året efter.

    Derimod er jeg ret overbevist om det ikke er proforma, hvis man udskyder udbetalingen af en årlig bonus, overtidsbetaling eller andre variable løndele, til året efter. Det vil muligvis heller ikke være proforma, hvis man går på ferie uden løn i december, mens man tilgengæld får ikke brugte feriepenge udbetalt til normal løn-takst umiddelbart før ferieårets afslutning i april.

    #146330
    MichaelForfatter

    Det har du ganske ret i GP. Trådstarter har netop tænkt sig at overføre 2 mdr. løn til 2010 og her tror jeg bestemt vi er ude i proforma. Jeg har selv tænkt mig at bruge metoden til at udskyde et variabelt tillæg (overarbejde) til min løn til 2010. Som sådan er det jo også proforma, men der sker næppe noget ved det netop da det er et tillæg og min faste løn beskattes som hidtil.

    En anden (100% lovlig) ting man kan overveje er, at indbetale ekstra på ratepensionen i 2009, da man jo mister 7,5% i fradrag i 2010. Jeg overvejer selv at nedsætte egenbetalingen til min ratepension til det halve i 2010 pga. skattereformen.

    #146332
    AnonymForfatter

    At overføre en månedlån (f.eks December til Januar) ser jeg ikke som et problem.
    Det har jeg gjort flere gange, senest i 2008/2009. I mit tilfælde hvor jeg ikke er funktionær, kan man “glemme" at aflevere timesedler.
    Men kan godt se at man har et forklaringsproblem ved at glemme dem to måneder i træk.

    #146356
    AnonymForfatter

    Det må være disse notitser, trådstarter har læst via jp.dk:
    http://epn.dk/privat/article1849439.ece
    http://epn.dk/samfund/politik/article1849943.ece

    #146380
    AnonymForfatter

    Til Michael:

    SKAT overvejer ændring vedr. fradrag i topskatten ved indbetaling på ratepension i 2009 – jf. artikel d.d. på epn.dk:

    http://epn.dk/privat/pension/article1853657.ece

    #146618
    AnonymForfatter

    Det er korrekt og Skat har sagt ‘ja, det er et hul, men det er fuldt lovligt’. Go 4 it, hvis du har muligheden.

    #146718
    AnonymForfatter

    Det er ikke sikkert at det vil blive opfattet som proforma, i ordet proforma ligger jo det faktum at, man på papiret udskyder lønnen og så får udbetalt en aconto løn aligevel, det er proforma.

    Hvis man udskyder lønnen, og selv finansierer sin løn vha. enten lån eller kassekredit, er det vel ikke proforma ?, men et lån til virksomheden. Men det er jo intet der er 100% sikkert………

    Hilsen
    Morten

    #146752
    testForfatter

    tja hvordan skal man tag det? med det nye job jeg har fået tilbudet og sagt ja til. Venter på kontrakten kommer jeg i 2010 for første gang siden jeg startede på arbejdsmarkedet til IKKE at betale topskat. I år ville jeg do have været over grænse men nu hæves den jo til et fornuftigt niveau.

    Lad udbytterne og kapitalist svine betale krisen. 🙂

    Hvad sker der i grunden med beskatningen på provenu i pension ordningerne. Burde det ikke sætte ned?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.