Skat ved udlejning af fast ejendom

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90414
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg udlejer i øjeblikket min tidligere ejerlejlighed og har netop fået at vide på ejerforeningens generelforsamling, at ejendommens tag skal udskiftes indenfor 1 – 2 år pga. alder. Det vurderes at udgifterne til et nyt tag anløber 120.000 kr. pr. lejlighed.

    Mit spørgsmål er så: Vil SKAT godtage at jeg fratrække udgiften til det nye tag som en vedligeholdelsesudgift i mit ejendomsregnskab, eller vil SKAT betegne det som en forbedring?

    Mvh.

    Jesper

    #146172
    AnonymForfatter

    Skat vil sige forbedring – og dermed ingen fradrag.
    Hvis lejligheden altid har været udlejningsejendom – så får du fradrag i fortjensten ved salg.

    #146174
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan du ikke fratrække udgiten til nyt tag.

    #146184
    thsvForfatter

    Jeg kender ikke reglerne for udlejningsejendomme, men i vores gamle andelsforening var udskiftning af taget en ekstraordinær vedligeholdelse, der blev afskrevet over 20 år, således at andelskronen ikke faldt brat, når man skulle foretage disse støre renoveringer.
    Ligeledes ved udskiftning af vinduer til energi/trafikruder, det var 50% forbedring og 50% vedligeholdelse (afskrivning vist over 10 år).

    #146266
    AnonymForfatter

    Modtaget,

    Jeg har dog efterfølgende læst flg. på borger.dk:

    “Forskellen mellem vedligeholdelse og forbedring
    Vedligeholdelsesarbejder udføres for at opretholde ejendommen i den stand, som lejerne efter lejeaftalen og lovgivningen har krav på. Vedligeholdelse omfatter den løbende vedligeholdelse af ejendommen samt udskiftning af nedslidte eller beskadigede dele af ejendommen. Som typiske vedligeholdelsesarbejder kan nævnes tagudskiftning, vinduesudskiftning og facaderenovering. Gennemførelse af et vedligeholdelsesarbejde på ejendommen kan ikke i sig selv danne grundlag for en lejeforhøjelse."

    Står der ikke lige her at tagudskiftning er at betragte som en vedligeholdelse, set fra en lejers synspunkt?? Gælder det så ikke for udlejer?

    Mvh.

    Jesper

    #146268
    AnonymForfatter

    ja – det er rigtigt i forhold lejer – men skattefar ser anderledes på det.

    #146270
    AnonymForfatter

    Okay, fair nok.

    Tak for alle jeres svar.

    Mvh.

    Jesper

    #146272
    NultopskatForfatter

    For at forstå hvorfor udskiftning af taget ikke falder under vedligehod, så husk lige at det er din gamle ejerlejlighed, der får udskiftet taget…taget er jo ikke lige pludselig blevet nedslidt.

    Maling af værelser, et enkelt vindue, det kan du få fradrag for…men ikke samtlige vinduer.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.