Konvertering fra fastforrentet obligationslån til X1 lån med afdrag

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90406
    AnonymForfatter

    Hej
    Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn. Vi har pt. 2 realkreditlån.
    5% obligationslån med en restgæld på ca. 636.000,-, restløbetid 25 år
    6% obligationslån med afdragsfrihed med en restgæld på 244.000,-

    Vi kunne godt tænke os at afdrage mere, og sidde lidt billigere i det. Vores økonomi er fin som den er nu, men umiddelbart syntes jeg at meget går til renter og derfor tiltaler det mig at man kan optage et X1 lån til en meget lav rente. Beregninger foretaget i min bank viser at vi kan spare penge ved at omlægge til et 25 årigt lån med refinansiering hvert år.

    Min kone siger GO for det, men jeg er stadig meget i tvivl, for hvad nu hvis renten stiger voldsomt igen. For bare et år siden var den korte rente jo meget høj!

    Jeg glæder mig til at høre jeres argumenter.

    #146086
    thsvForfatter

    Hvad, hvis F1-renten kun stiger til 4%?!
    Så er forsikringspræmien ved 5% obl.lån jo for stor!

    Alternativet er nærmest 4% 20 år, men der er et ret stort kursfald.

    #146092
    AnonymForfatter

    Det er alt for dyrt at omlægge noget som helst, hvis der ikke opnås en væsentlig kursgevinst.

    Enten skal i omlægge til et lån med en markant anderledes renteprofil eksempelvis et F1 lån.

    Alternativt skal I spare op et andet sted. Hvis I fx opkøber 5 og 6% obligationer i markedet med samme løbertid som jeres eget lån, så er situationen den samme, som hvis I havde afdraget. Det vil være væsentligt billigere for jer

    SOM ALTID:
    VÆLG DET RIGTIGE LÅN FRA STARTEN, OG FÅ INDARBEJDET FLEKSIBILITETEN I LÅNET MED DET SAMME (EX MED X-KR I ET PRIORITETSLÅN I BANKEN). MAN KAN KONVERTERE SIG FATTIG!

    #146098
    AnonymForfatter

    Hvis vi ser på ydelsesoversigten er restgælden mindre på X1 lånet allerede efter 1 år ved omlægningen. Der opnås ikke en kursgevinst nu, men der afdrages væsentligt mere, og der går mindre til renter.

    Jeg er stadig meget i tvivl. Jeg er den forsigtige type og jeg er enig i at man kan konvertere sig fattig.

    Opsparing ved opkøb af 5 & 6% obligationer med samme løbetid vil ikke medføre at gælden bliver mindre da der ikke sker indfrielse? Opsparingen placeres i obligationer og meningen er vel at vi på et tidspunkt foretager et ekstraordinært afdrag? Jeg er vist ikke helt med på denne model. Umiddelbart medfører den samme ydelse til vores kreditforeningslån + opsparing i samme fondskoder ??

    #146194
    thsvForfatter

    Hvis vi ser på ydelsesoversigten er restgælden mindre på X1 lånet allerede efter 1 år ved omlægningen. Der opnås ikke en kursgevinst nu, men der afdrages væsentligt mere, og der går mindre til renter.

    Jeg er stadig meget i tvivl. Jeg er den forsigtige type og jeg er enig i at man kan konvertere sig fattig.
    Hvis du tror på stigende lang rente, så vælg fastforrentet lån.

    Hvis du tror på stabil lang rente, og stigende kort rente er F1-lånet billigere, da du ganske rigtigt afdrager mere på restgælden end ved et 5% obl.lån.

    Selv hvis F1-renten stiger til 3% for 2011 og til 4% for 2012, og den lange rente stiger til 6% vil F1-lånet være billigst, selv med konverteringsgevinsten modregnet fra 5% lånet.
    Generelt vil F1-lånet være billigst, da den lange obl.rente typisk er 1,5-2% højere end F1-renten.
    Vælg derfor kun obl.lån, hvis du tror på en F1-rente over 6%, eller du vil føre en aktiv konverteringsstrategi for dit obl.lån.

    http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Obligationsrente.aspx

    #146196
    thsvForfatter

    Nu er dine lån jo relativt beskedne, så det helt rigtige lån er jo nok RDs F1T med en startløbetid på 20 år, hvor ydelsen er fast, men løbetiden forlænges (op til 30 ialt) ved renteforhøjelser.

    #146198
    AnonymForfatter

    T-lånene laves også andre steder (f.eks. Totalkredit).
    Det er et super lån og også klart min anbefaling.
    Bestem ydelsen idag – og så fasthold ydelsen (som ved fastforrentet), men den variable faktor er renten. Jo længere den effektive rente holder sig under den nuværende effektive rente, vil du spare penge (år) på lånene!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.