Eje kvart hus?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Hans PedersenForfatter
    Indlæg
  • #90403
    Hans PedersenForfatter

    Hejsa

    Jeg går i flyttetanker/drømme og har i den forbindelse nogle spørgsmål.
    Jeg er i besiddelse af en ejerlejlighed der er vurderet af ejendomsmægler til at kunne sælges for 795.000, skylder 400.000. Mit provenue ved salg skulle blive 293.000. Jeg antager der forhandles om salgspris, hvis køber kan findes, og jeg skal have lidt ekstra til flytteomkostninger osv. Så regner med 200.000 at kunne ligge i udbetaling på et hus. Kigger jeg på nordeas simple regnemaskine kan jeg med mine udgifter låne til et hus på ca. 900-950.000. Problemet er dog at de huse jeg gerne vil have ligger til 1,2 kan forventeligt forhandles lidt ned dog.

    Jeg går så med kreative tanker på at løse dette “problem". Min mor ejer en ejendom der er fuldt udbetalt, værdi anslået ca. 1,6-2 millioner her og nu. Vi er 4 sønner. Så i teorien ejer jeg jo en fjerdedel af den ejendom, om forhåbentlig mange år. (hun er dog pensionist, så man må jo også være realist og sige 20-30 år nok ikke skal ventes). Ved at en af mine brødre muligvis kunne hjælpe. Min tanke er så den at jeg kun køber 3/4 dele af huset, og han så står som ejer af 1/4 del. Og så på en eller anden måde skriver vi en kontrakt om vedligeholdelse, fordeling af udgifter osv. Og min tanke vil så være, at hvis jeg ikke får en væsentlig bedre løn, eller sker andre ting, så vil jeg jo om ikke før, så når jeg engang arver 1/4 ejendom jo være i stand til at købe den sidste kvarte del til markedsprisen på det tidspunkt.

    Som jeg ser det vil det være en fordel for mig, da jeg så for et hus jeg rigtig gerne vil have. En fordel for min bror der kan investere i fast ejendom nu hvor markedet er lavt, og forventeligt må anses at stige til om 10-20 år. Derudover kender han ejeren godt og ved det vil blive holdt ved lige osv. Altså en ejendomsinvestering for ham, uden de store risisci som jeg ser det (med mindre markedet går fuldstændigt i sort og aldrig kommer op igen).

    Og skulle min mor tage lån i ejendommen osv af forskellige uventede årsager, jamen så vil han jo stadig eje en kvart del af mit/vores hus. Han vil jo ikke miste den værdi, hvis han officielt står som kvart ejer af ejendommen.

    Men spørgsmålet er om det overhovedet er muligt? Kan man eje en kvart ejendom officielt? Eller skal vi indbyrdes lave papirer på det? Eller hvilke muligheder er der? Har dog ikke forhørt mig hos ham selv endnu, ville lige høre om det teknisk overhovedet er muligt at eje et kvart hus uden at bo der? Eller 1/3 eller hvad fordeling der nu vil blive aktuelt.

    Håber i forstår mit spørgsmål 🙂

    MVH
    Hans Pedersen

    #146128
    AnonymForfatter

    Hvis I køber huset af jeres mor – så kan hun da ikke optage lån i huset ?????
    hvis I køber huset af jeres mor – så skal hun betale husleje.
    Og huset ændres til en udlejningsejendom med beskatning til følge – når din bror sælger 1/4 til dig senere.
    Der er vist mange problemer i denne sag.

    #146132
    Hans PedersenForfatter

    Tror du har misforstået. Det er ikke min mors hus jeg vil købe. Det er et nyt hus. Og som jeg så overvejede at lade min bror købe en kvart del af, som en slags investering, ligesom aktier. Årsagen til jeg overhovedet nævnte min mors ejendom er at jeg jo nok før eller siden (forhåbentlig siden) får lidt indtægter den vej, og så måske kunne købe den kvarte del af det nye hus, så min bror ikke længere ejede det kvarte hus. Og så til den værdi huset måtte have på det tidspunkt. Så egentlig er det ret irrelevant det med min mor.

    Man kan sige, kan jeg købe 3/4 hus, og min bror 1/4, og så kun mig der bor der? Eller er der krav om man skal betale leje så i en eller anden form?

    Var det mere fornuftigt at lave et privat gældsbrev på eksempelvis 400.000, og så skrive det er afdragsfrit og rentefrit, og skrive at tilbagebetalingen vil blive i det beløb mit kvarte hus er værd på tilbagebetalingstidspunktet?

    Eller må jeg bare indse at jeg ikke kan det jeg vil 🙂

    MVH
    Hans

    #146136
    thsvForfatter

    Gældsbrev til din bror på beløbet lyder fint!
    Men aftal rente og betalingshorisont istedet, det andet vil kun føre til uenighed.
    Renten på gældsbrevet kan jo f.eks. være Nationalbankens rente + 2%, eller en fast procentsats ca. 6%.
    I stedet må du så invitere din bror på nogle gode middage med god vin i forbindelse med afdragene, som tak for hjælpen.

    #146140
    AnonymForfatter

    Din bror bliver altså udlejer med en 1/4 af det nye hus.
    Du betaler husleje af denne 1/4.
    Din bror skal betale skat ved salg – og løbende skat af evt. overskud på driften af denne 1/4 ejendom.
    I må jo så lave en samejekontrakt – om forholdene under fælleseje og salg o.s.v.
    Din brors interesse i denne sag må være – at hjælpe dig – for der er nok ingen forretning i denne sag for ham.

    #146284
    AnonymForfatter

    Det er muligt men Du skal jo stadig betale 0,25 % af værdi ,AF EGEN BOLIG— var den ikke go— ha ha

    god vind

    Jens

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.