Sparekassens ret til pant i forsikringer ?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90399
    AnonymForfatter

    Vi er et gift par med 3 børn med 2 offenligt ansatte lønninger ( begge i sundhedssektoren – Sygeplejerske og Bioanalytiker ). Vi har et ældere men godt hus i en yderkants kommune gennem 7 år. Vores rådighedsbeløb er lavt ca. 10000 efter at stort set hele budgettet er betalt.
    Huset er finansieret med et 4% F1 lån ( kreditforening ) og et 5% F1 ( kreditforening ) og ellers et “mindre" banklån og et sælgerpantebrev til banken.

    Ved budget gennemgang som vi fremover varetager selv finder jeg en del tekniske fejl ( fra vores side ) som blot resulterer i at der i stedetfor nu er 1800 i overskud / md på budget istedet for 700.

    Vel..spørgsmål 1 er:
    Kan jeg med fordel nedsætte budgetoverførelsen ( til budgetkontoen ) med f.eks 1000 kr og så smide dem til opsparing / xtra afdrag eller ind i rådighedsbeløbet ?

    Spørgsmål 2.

    Kan sparekassen kræve at vi ( 2 voksne ) begge opretholder en Familliesikring Kundegruppelov – “livsforsikring" + en Famillisikring Tab af erhversevne “invalidepension/forsikring" altså 4 dyre PFA forsikringer jeg gerne så væk fra budgettet og evt gentegnet et andet sted ( privat ). De siger de har pant i denne !!! . Vi har naturligvis haft disse forsikringer en del år.

    Kan Sparekassen kræve disse forsikringer opretholdt og uflyttelige eller har jeg fuld frithed til at opsige disse.

    PS: Mht. spørgsmål 2 er det teknisk muligt iflg brev at opsige disse da der sker væsentlige ændringe ( stigninger ) i priserne efter 1.1.2010 – Jeg skal dog gøre dette gennem min filial.

    pft.

    #145988
    testForfatter

    sp 1 pengende skal stå hvor de giver det højeste afkast og du skal undgå at betale morarenter altås ha underskud på nogen af kontierne.

    sp. 2. tvivler jeg stærkt på, men jeg forstår ikke hvilke forsikringer eller ydelser du henviser til. Er det en familie forsikring? eller er det pension produkter ved PFA? At ha en forsikring for manglede erhversevne er meget fornuftigt men også dyrt når man ikke betaler top skat

    #145990
    AnonymForfatter

    Hej test

    tak for dine svar.

    mht sp2. så er det netop PFA produkter der er tale om..og da jeg i ugen spurgte ind til disses berettigelse ved min Sparekasse fik jeg at vide at det kunne jeg ikke pille ved…10 minutter senere var svaret at det kunne jeg godt men skulle så have en ny helbredserklæring oma..

    Jeg ville hellere naturligvis tegne dem et billigere sted ..f.eks ved Bauta..istedet for at min sparekasse skulle “diktere" mig noget…sælge mig et produkt som de har via deres samarbejde. Naturligvis ville jeg nok have en invalideforsikring.

    lød faktisk som vildledning istedet for vejlednig fra min Sparekasse…

    pft.

    #146000
    KrisserForfatter

    Sparekassen kan sagtens kræve at de har pant i en forsikring mod tab af erhvervsevne eller død som sikkerhed for et lån. Hvis I opsiger forsikringen, vil banken kunne kræve lånet indfriet. Det er mere tvivlsomt at de kan kræve at det er i et bestemt forsikringsselskab, hvis der ikke er nogen forskel på forsikringerne.

    Hvis I flytter forsikringerne, vil der dog være en vis risiko for at I ikke kan få tegnet forsikringerne på samme vilkår, eller overhoved. Jo ældrer I er, jo større er risikoen. Hvis I er over 40, vil jeg vurdere at risikoen er meget stor for at I vil få begæringen afvist, og så er I lige vidt. Alene ved det 30. år er der mange som ikke kan tegne gruppelivsforsikringer gennem Forenede Gruppeliv. Selv hvis I kan få forsikringen andetsteds, vil I givetvis skulle betale gebyrer for at banken kan få pant i jeres nye forsikring.

    #146002
    AnonymForfatter

    mange tak for gode og klare svar !

    🙂

    #146008
    testForfatter

    lige lidt omkring det med pant i forsikring som jeg i grunde tvivler på er det som banken forsøger at sige til dig. Så vidt jeg ved kan man kun have pant i summmaforsikringer og jeg tvivler der for på at banken har eller kan have et pant i en forsikring for tab af erhversevne.

    nå jeg læser dine indlæg tror jeg mere det banke prøver at sige til dig er at opsiger du de forsikringer ved PFA vil i have vanskeligt ved at kommme ind i ordningerne på sammen betingelser på et senere tidspunkt.

    Jeg kender selv rumlen og kan kun bekræfte at et kiropraktor besøg pludselig er et stort problem og som den ande bidragyder skriver kan det i praksis være umuligt at kommme ind i en ny ordning når man er over 40.

    Sider i øvrigt selv på problemet da jeg er oppereret for en diskuspolaps og fyret. om en måenden udløber den frist jeg har til at forsætte min sundhedssikring og tab af erhversevne dækning jeg har hos Danica, men problemet er slet og ret at jeg ikke har råd til at forsætte betalingen så jeg er nød til at lade den løbe ud. Min pension ved PFA som er uden indvalide dækning ud over premifritagelse regner jeg med at forstætte med. Men hvis eller når jeg kommer i job igen kan jeg sansynligvis ikke komme ind i ordningen hos Danica igen.

    #146064
    AnonymForfatter

    Tak test

    Jeg har sympati med din siuation og vil nok lige tænke mig extra om inden disse 4 forsikringer for mig og min kone ryger.

    Jeg må kunne presse min bank på andre måder.

    best wishes

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.