Familielån med rente?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90390
    AnonymForfatter

    Jeg sidder bare og har meget brug for et godt råd, eller en erfaring. Vi sidder i en rigtig træls situation, som følge af bank krak, med tilhørende bankskift og derefter en skide dårlig vurdering på vores hus, så det der var en bolig kredit i den anden bank, nu er endt som et forbrugslån med en TÅRN HØJ rente i den nye bank. 🙁 FUCKEDIFUCK. Det betyder at vi skal betale boxen i renter, hvert år og vi simpelthen ikke har lyst til at forære banken 20-30 tusind ekstra om året.

    Så vi har prøvet at tænke over løsningsmodeller og har snakket lidt med svigermor og svigerfar om det, fordi de har friværdi i deres hus. Så kunne de låne op og vi kunne låne pengene af dem og betale dem tilbage til svigermor og svigerfar. Selvf med renter og det, som var det i banken. Bare ikke til 10 % som de vil have nu.

    De forstår ikke helt, hvad vi mener og tror vi kommer og beder dem om penge, vi vil HAVE, men det vil vi slet ikke, for jeg vil da ikke have en gave, for at putte den i bankens store kasse… Så svigermor har bedt os om at undersøge, hvordan man gør, så vil de overveje det.

    Men jeg søger og søger på nettet og det jeg kan finde er advokater der hjælper med rentefrie familielån. Men vi vil GERNE betale dem de renter de skal betale jo!! Det eneste jeg kunne finde, var et link til en side, hvor der stod noget med familielån, med eller uden renter… Men ikke noget andet.

    Er der nogen af jer, der ved noget om sådan noget? hvordan det foregår? Og hvad man gør? For det burde være nogenlunde ligetil. der skal bare laves et gældsbrev, hvor der står, hvad vi skla betale og hvor meget i rente og hvad de skal have tilbage, så burde den jo ligge til højrebenet og de vil få deres penge tilbage, som var de banken. -Bare til en menneskelig rente.

    Men hvor spørger man om detaljerne? For det er jo ikke fordi vi må gå fra hus og hjem, hvis de ikke siger ja, det vil bare være alle de sjove penge, der skulle gå ned i bankens fede lomme og det vil virkelig være mega træls.. 🙁

    Håber nogen kan hjælpe!
    På forhånd tak.

    #145860
    AnonymForfatter

    En advokat kan sagtens udarbejde papirerne, så i både betaler afdrag og renter til din svigermor. Nogle finansieringsselskaber tilbyder også lån, hvor f.eks. familien optager lånet og i så betaler ydelserne. Jeg ville dog vælge advokaten, hvor i også får rådgivning om skat mm.

    #145884
    AnonymForfatter

    Hvis jeg skal vælge noget, så vil jeg helt klart også vælge en advokat.
    Men det skal være en løsning, hvor det ikke kommer til at koste dem noget. Der er nogen der pipper om at man kan lave et pantebrev i deres hus og så at vi selv låner i deres hus?

    #145886
    thsvForfatter

    Hvad er jeres hus realistisk set værd?

    Og hvad er jeres gæld i huset?

    Inden du kaster dig ud iden slags vilde famielielån, så få en vurdering hos BRF med henblik på boligkredit i 80-95% af husets værdi til 4,5% i rente pt.
    Overvej endvidere at omlægge realkreditlånet til F1-afdragsfri, så alle afdrag bruges på den dyre bankgæld.

    Lånet i svigermors bolig skal hun selv optage, hvorefter der kan oprettes et pantebrev af advokaten som beskriver, at I betaler renter, bidrag og afdrag på gælden til svigermor.

    Renten (incl. bidrag) på dette lån skal I begge så oplyse til Skattevæsenet, så svigermor står neutralt skattemæssigt, og I kan få renteudgiften (skattefordelen). Og det skal gøres hvert år, så længe lånet løber.

    Jeg ville ikke bede mine (sviger)forældre om et sådant lån, så hellere betale lidt mere til banken, I får trods alt rentefordelen ved den højere rente.

    #145916
    AnonymForfatter

    Ligenu, grundet tvunget bankskift og en meget meget sær vurdering, er vores hus blevet vurderet til at være værd under offentlig grund værdi. Det er derfor vi sidder i saksen. Uanset om vi så får rentefordelen skattemæssigt af højere rente, syntes jeg det er helt hen i vejret at vi skal betale det dobbelte i rente, fordi vores vurdering skulle laves om i forhold til bankskift…
    Så hellere finde på noget andet at gøre.

    Det er fint, at man kan opgive til det skattevæsenet, som du siger, så hun står neutralt og vi får rentefordelen, når vi skal betale det tilbage til hende. Det var også noget vi tænkte over.

    #145922
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke om dette kan lade sig gøre:

    Jeg ville prøve at kontakte en kreditforening for at hører om man kan optage et lån med pant i en anden mands ejendom.
    Der kan evt. stilles sikkerhed med et ejerpantebrev i dine svigerforældres ejendom og derved skulle det være muligt at forhandle renten ned.

    MEN der er nogen andre ting i skal forholde jer til:

    Hvad gør I hvis I ikke kan betale?
    I kan miste jobbet, blive alvorligt syge eller en af jer kan død.
    Så vidt jeg huske er der en kedelig statestik der siger at en meget høj procentdel af os ikke når de 65 år uden at opleve en af disse 3 kedelige ting i livet.
    Hvordan står så dine svigerforældre så? Husk de hæfter for lånet. Bliver de tvunget til at sælge deres hus og måske miste en væsentlig del af deres eksistensgrundlag i deres pensionisttilværelse. Det vil give dig og din ægtefælle ikke blot økonomiske problemer men også voldsomt moralsk ansvar overfor dine svigerforældre.

    Forestil dig deres øjne i den situation hvor det er gået galt og I gerne vil på en lille ferie for første gang i 3 år? De betaler jo reelt for ferien.

    Så pas på – for familiefredens skyld.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.