nye vilkår for betaligskort

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • testForfatter
    Indlæg
  • #90363
    testForfatter

    jeg har lige forsøgt at se om jeg kunne finde noget på f.eks. danske banks hjemme side, men jeg hørte i tyskfjernsyn i går at de nye EU regler for betalings kort gør at man uanset hvordan misbruget er foregået selv hæfter for de første 120 euro af misbruget.

    er det ikke en forringelse af vilkårene her i DK?

    #145418
    AnonymForfatter

    Jeg så ogspå det tyske program. Klart en forringelse.
    med Danske banks 14-7 kan det jo hurtigt blive dyrt med 3-4 kreditkort med samme pinkode.

    #145420
    AnonymForfatter

    Danske Bank har tilstilet alle kunder 119 siders nye betalingsbetingelser i netbanken/e-boks.

    Årsagen er, at EU har sat nye strammere valørregler m.v.

    Overall betyder reglerne, at kunderne typisk får rente tidligere.

    Hvis jeg har forstået ændringerne rigtigt, så er det nu således, at hvis din arbejdsgiver fx har konto i Danske Bank og overfører løn til dig d. 29. september, så er lønnen nu også disponibel samme dag, d. 29 september, i stedet for som tidligere først d. 30 september.

    Men reglerne ser ud til at være meget komplekse og nærmest uforståelige for lægmand.

    #145422
    AnonymForfatter

    Daytrader, det kan du have ret i.

    Måske man skulle kontakte Danske Bank og få ændret pinkoderne, så man har forskellige koder på Visa-dankortet, Mastercardet og Amex-kortet ?

    #145428
    testForfatter

    var det rigtigt med de 120 euro? eller hvordan forstår i det?

    #145432
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke stødt ind i formuleringen synes jeg, men igen, der var 119 sider’s standardbetingelser.

    Det var tydeligt at Danske Bank havde forsøgt at formuleret det i et nogenlunde forståeligt sprog, og ros for det, men altså 119 sider er en hel del.

    #145436
    HalliHalloForfatter

    Mächtig gewaltig, Egon…..

    Mon ikke du render med en halv vind Test….

    Jeg tror ikke kan der er indført regler, der siger, at du skal betale 120 Euro eller ca. 900 kr., hvis du ikke har gjort nogen strafbar handling i forbindelse med at besidde et kredit- eller betalingskort. Det kan jeg ikke i min vildeste fantasi tro, så mon ikke det er en and.

    #145438
    AnonymForfatter

    det kan godt være at jeg ikke helt har forstået det rigtigt.
    linket til udsendelsen hjemmeside er her (tysk): http://wiso.zdf.de/ZDFde/inhalt/1/0,1872,7901537,00.html

    #145440
    testForfatter

    i forhold til de regler der galte før var man kun ansvarlig for de 1200 kroner når pin kode blev misbrugt og f.eks. ikke hvis
    "
    D. INGEN HÆFTELSE
    Der er to situationer, hvor du slet ikke hæfter.
    Det gælder for det første, hvis dit navn og dit kortnummer og udløbsdato (men ikke din pinkode) er blevet opsnappet af f. eks. en hacker på internettet eller er blevet noteret af en f. eks. uærlig tjener eller taxachauffør, som herefter bruger disse oplysninger til at købe varer over nettet.
    Det gælder for det andet, hvis dit betalingskort er blevet stjålet og derefter er blevet brugt uden pinkode, fx i en af de såkaldte fluesmækkere. " http://www.familieadvokaterne.dk/Emner/653.html

    nu hæfter man så i følge bemeldt indslag for 150 euro uanset hvordan misbruget er foregået. måske. Det var i al fald det de sagde og også det de skriver.

    danske bank skriver på side 7/13
    “Du skal højst betale 1.100 kr. i alt, hvis flere af dine kort med samme pinkode bliver misbrugt i forbindelse med samme hændelse. Det forud-sætter dog, at alle kort er spærret samtidigt. Det gælder for kort, der er udstedt af Danske Bank."

    Så spørgsmålet er jo så om journalisterne på det ellers meget lødige tyske program har fået noget galt i halsen eller danske bank giver bedre vilkår ind eu.

    Jeg forstår ikke rigtigt hvad olsen banden har med det at gøre

    #145444
    HalliHalloForfatter

    Der er ikke så vidt jeg kan se ikke tale om EU-Regler, men tyske interne regler hvis man måtte miste et af sine betalings- eller kreditkort.

    Men hvis der ikke er tale om tab af kortet ved grov uagsomhedhed, så vil banker dog fortsat betale det fulde tab, hvis dette kan bevises, hvilket jo kan være temmelig svært.

    #145446
    HalliHalloForfatter

    Der er desværre kommet et ikke for meget ind i 1. linie. (3 ord).

    #145448
    testForfatter

    150*7,3=1100

    ja det var da pudsigt at man i Danmark og tyskland nu indføre den dammen beløbsgrænse. Det har sikkert slet ikke noget med eu at gøre. Ej heller at disse ændringer kommer på sammen tid. Jeg her helt sikker på at det er helt tilfældigt

    #145450
    testForfatter

    ps. bliver din pindkode misbrugt hæfter du efter de gamle regler for 1200 kr og efter de nye for 1100.

    lad mig anbefale halihalo at læse kort bestemmelserne igen:

    Du skal dække tab op til 8.000 kr. inklusive selv-risiko, hvis vi kan godtgøre, at pinkoden har været brugt, og
    du ikke har kontaktet os straks, efter du har opdaget, at kortet er bortkommet, eller at en anden har fået kendskab til pinkoden, eller
    du har oplyst koden til misbrugeren, eller
    du ved groft uforsvarlig adfærd har gjort mis-bruget muligt.
    Du skal desuden dække tab op til 8.000 kr. inklusive selvrisiko, hvis kortet har været aflæst fysisk eller elektronisk, og der er brugt falsk underskrift, og banken kan godtgøre, at
    du ikke har kontaktet os hurtigst muligt, efter du eller én, du har overladt kortet til, har opdaget, at kortet er bortkommet, eller
    du eller én, du har overladt kortet til, ved groft uforsvarlig adfærd har muliggjort misbruget

    Du hæfter endvidere for det fulde tab, hvis du har handlet svigagtigt eller med forsæt har undladt at beskytte pinkoden eller spærre kortet. Hvis du har flere kort med samme pinkode, gælder den ubegrænsede hæftelse for hvert kort, der er mis-brugt.

    #145452
    AnonymForfatter

    Danske Bank skriver direkte i brevet til kunderne, at:

    Nye regler på betalingsområdet
    Fra den 1. november 2009 vil betalingskonti i alle pengeinstitutter i EU blive omfattet af nye EU-bestemte regler, der har til formål at ensarte vilkårene for betalinger. Betalingskonti er konti, som man løbende overfører penge til og fra – f.eks. en lønkonto.
    De nye regler er til fordel for dig
    Ændringerne kommer blandt andet til at betyde nye regler for, hvornår vi beregner renter, når du modtager penge på din konto i Danske Bank. I mange tilfælde vil du fremover få rente en bankdag tidligere end i dag.
    Som en følge af de nye regler vil vi fremover oplyse om og hæve eventuelt opsamlede gebyrer på din konto hver måned i stedet for hver tredje måned.
    Vi har ændret vores vilkår og betingelser. De nye regler betyder, at vi har været nødt til at udarbejde et nyt sæt vilkår og betingelser, der gælder for betalingskonti.
    Samtidig har vi måttet ændre i en lang række af vores nuværende vilkår og betingelser. Det drejer sig om
     Almindelige forretningsbetingelser – forbrugere
     betingelser for netbank, mobilbank, Betalingsservice og Telefonservice
     kortbestemmelser for hævekort, dankort, Visa/Dankort, MasterCard og American Express
     vilkår og priser for udenlandske overførsler til og fra Danmark samt overførsler i anden valuta end DKK i Danmark.
    Ifølge de nye EU-regler skal du kontakte os inden den 1. november 2009, hvis du ikke ønsker at være bundet af de nye vilkår. Hører vi ikke fra dig, betragter vi det som din accept af vilkårene.
    Vi har vedhæftet de nye vilkår, betingelser og prislister – derudover kan du se dem på http://www.danskebank.dk/priser.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.