omlægning af 4% 30 års ?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90354
    AnonymForfatter

    Mit boliglaan med lang loebetid er begyndt at nage mig, isaer fordi jeg idag har luft i oekonomien til at afvikle laanet paa kortere tid (10 eller evt. 15 aar). Samtidigt vurdere jeg at min oekonomi forbliver god eller bedre over de naeste 10-15 aar.

    min restgaeld er 1.5 mill, restloebtiden er 26 aar og laanet er fra RD (DK0009274300)

    …jeg har svaert ved at gennemskue om det er et smart tidpkt. at omlaegge til en kortere loebetid? Med andre ord er den rekordlave rente i dag, grund til at vente med en saadan omlaegning til om..feks 5 aar hvor man kunne forvente at renten er steget?

    Haaber der er nogen der har lidt input til mit sprg.

    mvh- Jens

    #145268
    thsvForfatter

    http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowStockInfo.aspx?StockId=497791

    Kursen er jo ret høj nu på dette lån, så ingen grund til at lægge om, når du har et godt lån til en lav rente. Brug istedet den lavere ydelse på at forsøde tilværelsen, spar evt. sammen til en ny bil, eller få lavet det drømmekøkken du drømmer om.

    Dit lån skulle have omlagt i efteråret 2008, hvor man kunne have skåret en stor del af restgælden.

    Men hold øje med kursen på dit lån jævnligt, og overvej en omlægning, hvis den lange rente stiger igen.

    #145270
    KlodshansForfatter

    Hvad med at oprette en højrente konto, sætte dine overskydende penge ind på den og vente på et tidspunkt, hvor du kan få en stor kursgevinst ved at lægge om – og så samtidig fyre dine opsparede midler af på virkelig at få høvlet af gælden?

    #145296
    AnonymForfatter

    Jeg tror umiddelbart ikke tidspunktet er det bedste for en omlægning.

    Formodningen hos de fleste er at renten stiger, hvilekt vil få kursen til at falde på 4% lånet.

    Derudover har du vist nok mulighed for at anbringe pengene i 3 år på en konto, der giver et fast afkast på 4% årligt, hvilket neutraliserer renteudgiften på realkreditlånet 100%.

    Var det Spar Nord der gav 4% lige nu? Jeg mener det var en af de Nordjyske pengeinstitutter?

    #145298
    thsvForfatter

    Ikke 100%, da der trods alt er et kurstab og et adm.bidrag, der ikke er dækket.
    I så fald skal man have ca. 4,75% i rente, for at dække renteudgift + adm.bidrag 100%.

    Men man kunne osse spare op, og så lave en delvis indfrielse om 3-4 år, eller når kursen er mere fordelagtig end nu.

    #145300
    AnonymForfatter

    Nej okay bidraget skal naturligvis med, men alligevel så tror jeg dog regnestykket falder positivt ud i den sidste ende, også selv om man eventuelt kun får 3,5% på højrentekontoen, netop fordi den lange rente om 3 år må forventes at ligge væsentligt højere, end den gør i dag.

    Men som altid, intet er sikkert i denne verden, slet ikke renten!

    #145304
    AnonymForfatter

    Du kan også bruge den overskydende kapital du har til at købe f.eks. 5% 30 årige obligationer.

    Falder kurserne, så falder de jo både på dine 4% lån og dine købte 5% obl.

    Det samme hvis de stiger. Her dog et problem hvis renten falder meget, for så går dine 5% obl. i/over kurs 100 og bliver måske førtidsindfriet.

    Men du har samtidig friheden til en dag at sælge dine 5% obl. uden at have udgift til optagelse af nyt lån. En billig trækningsmulighed.

    #145390
    thsvForfatter

    Faktisk et rigtigt godt råd, som giver mere end de 4,75%, der betales på lånet.

    Vælg gerne en serie med afdragsfrihed, her er kursen et point lavere, og dermed opnås en lidt bedre rente.

    #145394
    AnonymForfatter

    Thsv.

    Tak for dine pæne ord.

    Ja, du har ret afdragsfri obl. giver en højere efffektiv rente.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.