Netbanker – DB og Nordea sammenlignet med BEC (EIK)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90353
    AnonymForfatter

    Jeg anvender i dag BECs netbankløsning, som bruges af en række andre banker, bl.a. EIK.

    Hvordan er Nordeas og Danske Banks netbankløsninger i sammenligning med BECs netbank?
    På Nordeas hjemmeside kan man køre en demo, men svarer demoen til den løsning der anvendes i dag? Seneste transaktioner på de konti der vise er sket for flere år siden.

    DB har ikke nogen tilgængelig demo, så den kan kun bedømmes på et par korte videoklip.
    Jeg har læst at man i DBs netbank kun kan se transaktioner 12 måneder tilbage – er det virkelig rigtigt?

    Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med brugervenlighed, hastighed/ventetid, funktioner, herunder budgetfunktionen, som er rigtig god på BEC (EIK). Hvad er godt, og hvad er skidt?

    #145234
    AnonymForfatter

    Her er en kort evaluering af Danske Banks løsning:

    FORDELE:
    – Umiddelbart vil jeg mene, at Danske Banks netbank er lidt mere brugervenlig end BEC’s platform, selv om begge netbanker fungerer udemærket.
    – Værdipapirdelen i Danske Bank er langt bedre end BEC’s.
    – Generelt er der lidt flere features og muligheder i Danske Banks netbank kontrak BEC.
    – Danske Bank har online låneansøgninger, budgetsimulation, online beregning af realkreditlån mv. (men det har BEC vel også integreret efterhånden?)
    – Danske Banks netbank har klare sikkerhedsmæssige fordele i forhold til BEC, hvis man vel at mærke vælger active card løsningen. Vælger man en traditionel nøglekortløsning, er sikkerheden den samme. Fordelen ved activecardet er, at man får en ny unik kode tildelt hver gang man logger på netbanken af den lille lommeregnerlignende kodegenerator, som man har liggende på skrivebordet eller tager med sig i pungen. Fordelen herved er at man sikkert kan logge på netbanken uanset hvor man befinder sig i verden. Jyske Bank, har en tilsvarende løsning, men til forskel fra Danske Bank sender Jyske Bank koderne med posten, 80 stk. af gangen. Ulempen ved Jyske Banks løsning er, at koderne hurtigt slipper op, hvis man logger tit ind i netbanken for at tjekke værdipapirer.

    ULEMPER:
    – Budgetfunktionen kunne jeg godt tænkemig rummede muligheder for at “nette poster ud mod hinadnen" og for at blande indkomstposter med udgiftsposter i mellemregninger. Dette er desværre ikke muligt.

    Nordeas internetbank kender jeg desværre ikke ret meget til.

    #145306
    AnonymForfatter

    BEC og SDC går sammen om at lave disse systemer.

    Som jeg kan forstå vil der komme noget nyt, men jeg ved ikke helt sikkert hvori dette består, men det skulle være omkring handelsdelen.

    #145382
    AnonymForfatter

    Tak til GP for vurderingen af DBs netbank.
    Mht. budgetfunktionen: Det du efterlyse, er det en lignende funktion, som den der i EIKs netbank?

    Til ham7hende uden millionen: Tak, men det jeg efterlyser er info om DBs og Nordeas netbanker, sådan som de er her og nu.

    Til andre læsere: At dømme på debattten herinde så må der da være nogle fhv. EIK-kunder der er flyttet til DB eller Nordea, og som dermed har et grundlag for sammenligning? Lad mig høre fra jer.

    #145386
    AnonymForfatter

    Nej, jeg er grundlæggende ikke ordentligt bekendt med BEC’s budgetfunktion og kan derfor ikke sammenligne direkte.

    Jeg kom aldrig rigtigt til at bruge budgetfunktionen hos BEC/Eik Bank, fordi den umiddelbart forekom klodset.

    Danske Banks budgetfunktion fungerer overordnet set rigtig godt, og der er ydermere et simulationsmodul, så man ud fra budgettet kan se transaktionerne på kontoen 12 måneder frem.

    Mit brokkeri er i detalje-afdelingen.

    Problemet med Danske Banks budgetfunktion i forhold til min egen anvendelse er:
    a) At man ikke kan blande indkomstposter og udgiftsposter i den enkelte linie.
    – Eksempelvis at vi har en udgift til sygeforsirkingen Danmark på 2×304 kr pr kvartal, men ikke i samme linie kan indregne forventede tilbagebetalinger fra danmark, sådan at forsikringsomkostninger bliver en nettopost, hvis du forstår. Samme problemstilling gælder med bilforsikring, hvor GF hvert år betaler udbytte. Jeg kan ikke modregne det forventede udbytte i samme linie, så jeg får en netto-udgift på bilforsikring. Samme problemstilling gælder med det udbytte vi hvert år modtager fra det kundeejede elselskab Nrgi. En linie skal væer defineret som enten en udgiftspost, eller en indtægtspost.
    b) Næste problem er, at man ikke kan blande udgifter og indtægter når man når frem til delposter. Eksempelvis – du har en post der hedder “boligudgifter, netto", som består af udgifter til realkreditlån, boliglån, el, vand, varme + lejeindtægt fra værelsesudlejning. I den stive budgetopstilling, skal lejeindtægten op under indkomst, således at jeg har forbud mod at beregne nettoposten.

    Jeg er ikke i tvivl om hvorfor Danske Bank har lavet budgettet så stift som man har, således man ikke kan blande indtægter og udgifter i nettoposter. Det har man gjort, fordi der i netbanken er en smart funktion, så man kan give tilladelse til at “dele budgettet" direkte med sin bankrådgiver. Dermed kan det opdaterede budget danne direkte baggrund for en eventuel kreditvurdering. Det er sådan set vildt smart, at bankrådgiveren altid er opdateret, men danske bank burde have lavet en ekstra funktion, så man kunne lave sit eget budget efter helt egne principper.

    Som sagt, så har Danske Bank overall den bedste netbankfunktion jeg nogensinde har set, men igen, så har de andre netbankudbydere vel også udviklet deres netbanker, siden jeg skiftede bank.

    #145406
    AnonymForfatter

    Du spørger:

    “Hvordan er Nordeas og Danske Banks netbankløsninger i sammenligning med BECs netbank?"

    og det jeg prøver at sige er at BEC-system bliver ændret. De er gået sammen med SDC og vil udvikle et nyt system.
    Så der kommer måske noget nyt spændende. jeg hørt om foråret 2010.

    #145534
    AnonymForfatter

    Til GP: Tak for det uddybende svar.

    Til ham/hende uden millionen: Budskabet er forstået. Men igen: jeg spurgte efter en sammenligning af de løsninger, der rent faktisk eksisterer, og ikke om overvejelser om hvad fremtiden evt. måtte bringe. Hvis ikke jeg tager helt fejl, så har Nordea og DB nok også tænkt sig at viderevikle deres løsninger.

    #145562
    AnonymForfatter

    Det må du undskylde.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.