Udregning af renteudgifter

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90342
    AnonymForfatter

    Hvis jeg skal regne ud hvor store renteudgifter jeg har på et lån i løbet af et år, er der så en simpel metode til dette? Og kan det evt. gøres i excel?

    #144990
    AnonymForfatter

    Ja det er det,

    Hvis du har et annuitetslån kan du bare bruge formlen “=r.ydelse( ).

    Hvis du har et stående lån, kan du beregne årsrenten som hovedstolen gange ((1+r/n)^n-1)

    r = kontorenten
    n = antal rentetilskrivninger

    Du kan med lethed google fremgangsmåden på nettet.

    Alternativt har Ove Christensen skrevet en let læselig bog om renteregning.

    #144992
    AnonymForfatter

    Burde nok have nævnt jeg ikke er ekspert på området 😉 Ej heller til excel udover at lave grundlæggende budgetter 🙂

    Hvis vi tager et eksempel

    Hovedstol: 100.000
    Rente: 9%
    Afdrag: 4.000kr/mdr.

    Hvordan regner jeg så ud hvad jeg skal skrive på min forskudsopgørelse eksempelvis?

    #144994
    AnonymForfatter

    Hvis du ikke kender løbetiden på lånet, kan du bare lave en simpel ad-hoc beregning i excel baseret på 360-dages rentekonventionen.

    Altså månedens rente = (antal dage i måneden /360)

    #144996
    AnonymForfatter

    Månedens rente = Hovedstol x (Antal dage i måneden /360) x Kontorente

    Hvis der så eksempelvis er kvartårlig rentetilskrivning, jammen så tilskriver du blot renten ultimo marts, juni, september og december.

    Nemmere kan det næsten ikke være 🙂

    #144998
    thsvForfatter

    Rente af hovedstol = 9.000 kr
    Ydelse = 48.000 kr
    Slutsalsaldo = 52.000, rente heraf 4.680 kr.
    Altså kan du til forskudsopgørelsen benytte et beløb på 6.840 kr i dette tilfælde.
    Den faktiske rente bliver lidt højere, men til forskudsopgørelsen er det præcist nok.

    Alternativ kan du eftergøre bankens metode med beløbet, der står på kontoen hver dag.
    30 dage a’ 100.000, 31 dage a’ 96.000, 30 dage a’ 92.000, rente beregnes for 3 måneder osv.
    Det rigtige beløb er nok ca. 7.300 kr.

    #145000
    AnonymForfatter

    Jeg siger man tak for hjælpen til jer begge 🙂

    #145004
    thsvForfatter

    Bankerne benytter altså 365/366 dage i året nu!
    Hvis måneden kan have 31 dage, så er man nødt til at sprede renten på alle årets dage.

    #145006
    AnonymForfatter

    Årsagen til at jeg ville vide hvordan man stillede regnestykket op, er at jeg har et acceptcard (Dumt, jeg ved det) Og kan så se nu at jeg ikke har fået smidt renteudgifter i min forskudsopgørelse tidligere på året.

    #145008
    AnonymForfatter

    Hej Mschmidt,

    Du har ret i, at det ikke altid er lige til at regne renterne på ens lån ud – ej heller at få et regneark til at udregne det, fordi man skal indtaste en del koder.

    Der er en hjemmeside, som hedder http://www.laaneberegner.dk, hvor du kan indtaste beløbene og så få renteudgiften pr. år stillet op. Den viser i øvrigt også, hvornår du bør være færdig med lånet.
    Det eneste, som “driller" i den nævnte beregner, at løbende gebyrer – f.eks. opkrævningsgebyr, betalingsgebyr eller hvad långiver nu kalder det – ikke er muligt at indtaste.

    Man kan ikke se, hvem der står bag hjemmesiden. Men holder man sig fra at benytte sig af de forskellige links til mulige långivere, og i stedet nøjes med at bruge beregneren, så går det jo nok også.

    Alternativt kan du ringe til acceptcard og få dem til at udregne det for dig. De kan/skal udregne det for dig, når du spørger dem.

    #145010
    AnonymForfatter

    Det var en ret kanon og brugbar hjemmeside. Tak.
    Ja kan selvfølgelig ringe til dem. Men det var bare lige så rart selv at kunne formlen såfremt behovet også skulle opstå i andre tilfælde 🙂

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.