Urimelig rente i forbindelse med indfrielse af lån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnetteNForfatter
    Indlæg
  • #90315
    AnetteNForfatter

    Hej alle på debtatten.

    Jeg har et problem med en renteudgift i forbindelse med salg af bolig og jeg vil gerne høre om der er nogen der har prøvet tilsvarende og evt. et løsningsforslag:

    Sagen er følgende:

    Jeg har solgt min ejerlejlighed til køber som overtager den d. 1/8-2009. Mit pengeinstitut indfrier i den forbindelse mit kreditforeningslån som er på ca. 950.000 kr. Dette beløb trækker min rådgiver på min boligkonto som så selvfølgelig kommer til at stå i minus. Han laver det som et beviliget overtræk. Efter ca. 1 måned ringer jeg til ham og spørger om pengene for salget er på vej, da jeg ikke er meget for at min konto står i minus. Han siger, at pengene for salget af lejligheden er deponeret hos ham på en spærret konto og først kan frigives når papirarbejdet er færdigt (dette er åbenbart noget der kan tage sin tid har jeg senere erfaret) Der går yderligere 14 dage (ca. midt i september) og jeg ringer igen til ham og rykker for at pengene skal sættes ind på min konto. Jeg får samme besked som tidligere. Jeg kontakter min egendomsmægler for at høre om det er normalt at der går så lang tid med papirarbejdet. Han siger til mig, at jeg med det samme skal kontakte min bankrådgiver og fortælle ham, at der i købekontrakten i paragraf 16 står at depositar (min bank) må bruge de deponerede midler til at indfri eksisterende lån (altså mit på 950.000 kr.)

    Altså har det slet ikke været nødvendigt at lave et overtræk på min konto på 950.000 kr.

    Jeg kontakter hurtigt min rådgiver som blot siger: “nå, er det noget nyt de har fundet på" Jeg faxer en kopi af købekontrakten/paragraf 16 ned til ham. Han siger at han ikke tidligere har fået min købekontrakt og altså derfor ikke har haft mulighed for at se pågældende paragraf. Jeg kan ikke huske om han har fået den, men alle jeg har snakket med siger, at det vil være unormalt hvis han ikke har.

    Han flytter pengene over på min boligkonto som dermed kommer i nul og han sender mig en opgørelse. Så er det at jeg kan se at han har taget 8500 kr. i rente for de 6 uger hvor kontoen har stået i -950.000 og det synes jeg faktisk ikke er helt rimeligt.

    Jeg kontakter min ejendomsmægler igen og spørger ham hvad praksis er. Er det noget nyt de har fundet på eller hvad? Det svarer han nej til. Det har stået i deres købekontrakter i mange år og han mener også at andre ejendomsmæglere bruger det. (Min mægler er med i én af de større kæder). Han mener at min bankrådgiver handler efter det gode gamle “går den, så går den" og at jeg skal ha’ pengene tilbage.

    Jeg kontakter hermed min rådgiver igen og får den besked at han ikke har handlet forkert, det er almindelig praksis i den bank og at det er sådan man gør. Jeg påpeger, at jeg som menigmand ikke har mulighed for at kende praksis og at det er ham, som min rådgiver der burde vide at den paragraf bruges af nogle ejendomsmæglere. Han mener så, at det er min ejendommægler der burde have orienteret mig om det.

    Så der står jeg nu: Min ejendomsmægler mener, at det er min bankrådgiver der har handlet forkert og min bankrådgiver mener, at det er min ejendomsmægler der har handlet forkert. I midten står jeg med en renteudgift på 8.500 kr. som jeg er smadder ærgerlig over at skulle betale, da det med en ordentlig rådgivning fra den ene eller den anden kunne være undgået. Som det står nu vil ingen af dem gi’ sig. Og jeg kan jo ikke tvinge dem…. Jeg er blot glad for at jeg opdagede det nu, så skaden kunne blive begrænset.

    Så nu spørger jeg: Er der nogen der har prøvet det samme som jeg? Er der nogen der har en løsning på problemet?

    På forhånd tak.
    Mange hilsner
    Anette Nygaard

    #144384
    OpgaveForfatter

    Jeg synes du skal kontakte banken endnu engang og bede om et møde, hvor I gennemgår sagen, bed om at få afdelingschefen med på mødet.

    Hvis du har alle “beviser" med dig, kan du også kontakte Pengeinstitutankenævnet, se evt. på deres hjemmeside.

    #144390
    AnonymForfatter

    Din sag må da være ligetil. Banken må selv betale for fejlen(dårlig rådgivning).

    #144412
    AnonymForfatter

    Indbring sagen for pengeinstitutankenævnet.

    Det koster kun 150 kr i gebyr at få nævnets vurdering.

    #144422
    onkelForfatter

    Det normale er at banken bruger af de deponerede midler så snart at den får en kopi af det tinglyste skøde med kendte retsanmærkninger (de lån der skal indfries).

    Kopi af det tinglyste skøde skal banken have fra købers advokat.

    Derfor kan det godt være de ikke har lavet en fejl, men:

    * Jeg mener ikke at banken har give dig en ordentlig rådgivning/forklaring om forløbet, din rådgiver burde på forhånd have fortalt om hvordan dit salg ville forløbe.
    * At din rådgiver siger de ikke har kendt til købsaftalen lyder helt skævt, uden en købsaftale kender de intet til salget og kan derfor ikke vide hvilke frister de arbejder med, desuden ved de ikke på hvilke betingelser de har fået deponeret salgssummen.
    * Det virker altså ikke på mig som om at din rådgiver har været super professionel.

    Om du har tabt penge kan jeg ikke sige noget korrekt om (måske, måske ikke) Men jeg mener bestemt at du kan føle dig dårligt rådgiver/vejledt.

    Hvis du ønsker at blive i din nuværende bank ville det være fornuftigt at få i dialog med på, gerne på et møde. Fortæl dem du har følt dig dårligt rådgivet/informeret og at du gerne vil have klarhed over sagen. Spg. evt. efter en chef eller en anden rådgiver.

    Onkel

    #144538
    AnetteNForfatter

    Tak for jeres forslag.

    Jeg har snakket med min rådgiver i dag og han foreslog selv at villle snakke med sin chef, så vi kunne finde en løsning på problemet. Han havde tænkt over det efter at han havde snakket med mig, da han godt kunne høre at jeg ikke var helt tilfreds. Han ville dog ikke love noget.

    Efter at forhørt mig forskellige steder, er jeg nok kommet frem til at det mest er min ejendomsmæglers skyld, da det ikke er en standard formulering der er i min købskontrakt. Og han har ikke har gjort hverken mig eller banken opmærksomme på at der var en paragraf der var specielt til min fordel. Min bankrådgiver medgiver dog, at han burde ha’ rekvireret en kopi af købskontrakten, så han kunne ha’ læst den igennem. Men i og med at jeg var sælger og ikke køber, havde han ikke ment at det var nødvendigt. Men jeg håber nu alligevel at der kommer noget godt ud det. Endnu engang tak fordi I gav jer tid til at skrive.

    Venlig hilsen
    Anette

    #144732
    AnonymForfatter

    Hvis man er kunde i Nordea sænker de renten på boligskiftekontoen til det samme som der er på deponeringskontoen når der deponeres. Derved betales der reelt ikke nogen renteudgift i periodene fra deponeringen er foretaget til deponeringen er frigivet…

    Rimelig god service synes jeg. Har ikke hørt om andre banker der gør sådan. Men har “følt på egen pengepung" at Danske Bank IKKE gør sådan… skiftede umiddelbart efter

    #145194
    AnetteNForfatter

    Hej igen.

    Som afslutning på indlægget kan jeg fortælle, at min bank tilbagebetalte mig renterne. De mente stadigvæk ikke at de havde lavet en fejl, bortset fra at min rådgiver medgav mig, at han burde have rekvireret en kopi af købskontrakten. Men fordi jeg var en god kunde og fordi han mente, at jeg ikke skullle bøde for fejlen, uanset hvem der havde lavet den, tilbagebetalte de mig pengene pr kulance. Og det er jeg rigtig meget glad for. Jeg har for øvrigt altid været glad for min bank og har altid ment, at jeg havde en god rådgiver. Hvilket jeg her er blevet bekræftiget i.

    Til andre som står og skal sælge bolig: Sørg for at dit pengeinstitut får en kopi af købsaftalen, så kommer du ikke til at stå i samme situation som jeg. Eller gør som jeg ikke gjorde: læs også det med bitte småt. Jeg var sikker på at både ejendomsmægleren (der også fungerede som min advokat)og min bank havde styr på alle paragrafferne, men det havde de ikke.

    Tak til jer som svarede og som prøvede at hjælpe mig med mit problem.

    Venlig hilsen

    Anette Nygaard

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.